Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldritseizoen 2017/2018

scoloo
Forum-lid

scoloo 02 jan 2018 07:03

daniel1975 schreef: 02 jan 2018 01:26
TheCooz schreef: 02 jan 2018 00:04 Van Aert nog steed op een Felt toch. Moet nog twee maanden wachten voor die de oude van MvdP mag gebruiken.
Klopt, maar vdp wel op zijn nieuwe.
Meende toch echt dat Van Aert al op z'n Stevens reed hoor. Volgens het commentaar ook.
Biking is Living!

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 02 jan 2018 08:41

Per 1 Maart gaat vAert op Stevens rijden, gisteren reed hij nog op z'n Felt.

scoloo
Forum-lid

scoloo 02 jan 2018 18:01

scottpch schreef: 02 jan 2018 08:41 Per 1 Maart gaat vAert op Stevens rijden, gisteren reed hij nog op z'n Felt.
Ok. Dan heb ik niet goed opgelet :p
Biking is Living!

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 05 jan 2018 10:20

dwangarbeider schreef: 01 jan 2018 18:34 Ik vermoed dat na deze cross wel wat onderdeeltjes vervangen mogen worden.

Overigens zijn degenen die dachten dat Van Aert voordeel zou hebben bij een moddercross ook weer een illusie armer.
Ik heb de moeite gedaan om het crossparcours zelf even af te rijden de voorbije dagen en het was, in tegenstelling tot de voorbije jaren, eigenlijk geen zwaar modderparcours. Misschien zag het er op tv wel zo uit. Het slijk (in Belgie maken we een onderscheid tussen slijk en modder) was erg dun en nagenoeg overal hadden de banden grip op een harde ondergrond.
Enkele renners (en ook de commentatoren) merkten terecht op dat dit vermoedelijk het gevolg is van de omvorming van het parcours tot het Nys cycling centre. Waardoor iedereen hier elke dag van het jaar op het parcours kan komen fietsen en er padvorming ontstaan is.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 05 jan 2018 10:27

daniel1975 schreef: 01 jan 2018 19:55 Of die dachten dat het aan de fiets ligt.... ;-)
Een flauw excuus.
Steeds meer stemmen in de Vlaamse wielermedia merken ondertussen toch het verband op tussen de voorbereiding op het klassieke voorjaar en het uitblijven van de echte topvorm.
Ook bij de trapfrequentie van VanAert worden meer en meer vragen gesteld. Duidelijk een gevolg van de wegvoorbereidingen. Zelfs Herijgers merkte op dat het op zo'n verzet moeilijk wordt.
Wat mezelf vooral opvalt is de gelatenheid bij VanAert. Ik denk dat die momenteel gewoon komt crossen voor z'n startgeld en met zijn gedachten bij Gent-Gent zit.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 05 jan 2018 10:40

ottorongo schreef: 02 jan 2018 00:42 Er hoeft over de kwaliteiten/kunde van VdP niet te worden getwijfeld, die is op ALLE terreinen de beste. Al de beweringen die ander luiden is er enkel op de spanning, kunstmatig, op te voeren.
Klopt hoor, maar ook begrijpelijk. Momenteel is er bij de mannencrossen weinig spanning vanwege het overwicht van VdP.
Wat me opviel is dat in Baal na halfcross, massa's mensen naar huis trokken.
Als VanAert volgend seizoen er niet in slaagt om een topniveau te halen dat nodig is om tegen VdP te strijden dan vrees ik voor de toekomst van menig veldrit en in extensie voor het inkomen van sommige veldrijders.
Ter illustratie de betalende toeschouwers in Baal de laatste jaren;

2015: 13 000
2016: 14 000
2017: 7 000
2018: 6 000

Cijfers spreken voor zich.
Ook andere crossen kampen met teruglopende bezoekersaantallen, bijvoorbeeld Waaslandcross St Niklaas van 8000 naar 4000, enz.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 05 jan 2018 13:04

de populariteit van het veldrijden onder Nys zal nog moeilijk geëvenaard worden. Hij was vooral in België razend populair en er was meestal spanning tot ver in de laatste ronde of tot op de meet. Ook de "tegenstanders" van VDP zijn wat zoutloos. Van Art valt nog mee, maar een sweeckx, Toon Aerts, Michaël van thourenthout, , van der haar, meeusen, zijn kleurloze figuren en ze zijn veel te zwak. Verder dat er buiten de nderl en belgen geen goede crossers zijn maakt het er ook niet leuker op.
Enkel een terugkeer van stybar, misschien Boom en de verwachte doorbraak binnenkort van Pidcock kunnen misschien het tij keren.
De organisatoren zullen in elk geval moeten beknibbelen op de startvergoedingen en als er minder geld voor de renners is zal het veldrijden ook minder interessant worden voor sommige renners.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 jan 2018 13:35

Veldrijden wordt steeds meer een west vlaamse folklore. Het is nog vele malen beperkter dan het lange baan schaatsen, wat momenteel juist weer meer en meer internationaal wordt.
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 05 jan 2018 13:52

daniel1975 schreef: 05 jan 2018 13:35 Veldrijden wordt steeds meer een west vlaamse folklore. Het is nog vele malen beperkter dan het lange baan schaatsen, wat momenteel juist weer meer en meer internationaal wordt.
Het klopt natuurlijk wel wat je zegt, maar ondanks die kleinschaligheid is het veldrijden in Vlaanderen altijd in staat geweest om financieel te overleven. Gezien de recente evolutie zie ik dit in de toekomst veranderen. Een Pidcock of terugkerende Boom of Stybar gaan dit niet veranderen. Zelfs een VanAert brengt geen pakken volk naar de cross.
Vergeet ook niet dat dit bij Nys ook vele jaren heeft geduurd voor die duizenden mensen op de been bracht. In zijn eerste jaren had de jongere Wellens zeker evenveel supporters.
Ik zie, zonder een Vlaamse topper die dan ook nog eens een chouchou wordt, het Vlaamse veldrijden evolueren naar een situatie zoals in Nederland, Frankrijk, Zwitserland,....

anderson99
Forum-lid

anderson99 05 jan 2018 15:06

Meer internationaler een Nederlander die voor Canada uitkomt? serieus?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 jan 2018 15:35

Het veldrijden heeft momenteel één topper en één subtopper, de rest is veldvulling. Veel kleiner kan een sport niet worden.
Campagnolo Ultra Dork

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 05 jan 2018 18:14

't is niet omdat er een of 2 landen boven uitsteken dat het een "kleine sport" betreft. Anders zou de korte spurt in de atletiek of de lange afstandsloopnummers ook maar een kleine sport zijn want wordt ook al jarenlang gedomineerd door 1 of 2 landen.
Zo kun je ook het mtb-en een kleine sport noemen want Kulhavy, absalon en schurter winnen onder hun drieën zowat alles wat er te winnen valt.
Veldrijden is zoals MTB-en gewoon een andere sport dan wielrennen op de weg waardoor telkens dezelfde winnaars naar boven komen.
In elk geval moet het voor goede wegrenners toch niet vanzelfsprekend zijn om een goede veldrijder te worden aangezien je in veel gevallen een stuk meer kunt verdienen als topper in het veldrijden dan als subtopper op de weg.,
Bij de vrouwen rijden zelfs zowat alle toppers van op de weg mee maar die hebben toch ook problemen om Sanne Cant als typische veldrijdster te kloppen.
Hoeveel mensen zouden eigenlijk aan speerwerpen, discuswerpen, hamerslingeren, hoogspringen, polsstokspringen, zevenkamp, tienkamp, enz.. doen? Is "onze" Nafi Thiam , dan ook een kampioene in "een kleine sport?".
Laatst gewijzigd door fiedoo op 05 jan 2018 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie