Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Langere stuurpen of andere zadelpen?

j2.0
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 dec 2009 16:40

j2.0 04 apr 2010 21:15

Ik heb een vraag omtrent mijn racefiets.
Ik heb hem nu een half jaar denk ik. Ik heb er veel plezier van gehad. Echter merk ik tijdens de rit dat ik iets of wat te ver naar voren zit op mijn stuur.

Hoe kan ik dit oplossen? door een zadelpen die iets naar achter staat of een langere stuurpen?

alvast bedankt voor de reacties!

J2.0
Pausing on top of a hill after an endorphin-inducing climb and imagining everyone else slouched in front of the TV below is always a great feeling!
---
http://www.mountain-bikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 04 apr 2010 22:43

Dat is moeilijk te zeggen. Er zijn een paar stelregels, die uiteraard afhankelijk zijn van persoonlijke voorkeuren:

De punt van je zadel moet loodrecht gemeten ca. 5 a 6 cm achter je bracketas zitten. Een andere manier om je zadelstand te controleren is: het scharnierpunt van je voorste knie moet bij horizontale pedalen precies boven je pedaalas zitten.

Daarna: punt zadel tot bovenkant stuur is onderarmlengte + ca. 3 vingerbreedtes.

Je kunt nu verschillende controles doen om te kijken of je positie ideaal is: Als het goed is verdwijnt je voornaaf achter je stuur als je met je handen op de remgrepen fietst. En ook: de hoek tussen je armen en je bovenlijf moet ca. 90 graden zijn, zowel op de remgrepen als onder in de beugels.

I.v.m. het stuurgedrag wordt een stuurpenlengte tussen 90 en 130 mm ideaal gevonden. Korter is nerveus stuurgedrag, langer is en fiets die lastiger de bocht in wil.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

ierooj
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 nov 2009 15:21

ierooj 05 apr 2010 13:43

ik zou zeggen dat je jezelf eens na moet laten meten. Is vaak gratis en je krijgt een afbeelding mee met alle maten die belangrijk zijn!

Wat mijn voorganger zegt is veel te globaal!
op de pedalen!!!!!

utflecht
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 04 jan 2005 21:44

utflecht 05 apr 2010 13:51

Waarom denk je eigenlijk dat je te ver naar voren zit?
Last van pijnlijke plekken?

bike64
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 apr 2010 19:46

bike64 05 apr 2010 19:58

hallo

ik wil niet inbreken in dit onderwerp maar ik heb het zelfde probleem.

Ik moet mijn zadel helemaal naar achteren duwen( verder dan het max streepje) om lekker te zitten ik vraag me af of er zadel pennen zijn met een sprongetje naar achteren zodat ik mijn zadel weer in het midden kan vast zetten

Bike

mbl
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 jul 2008 18:58

mbl 06 apr 2010 17:57

bike64 schreef:hallo

ik wil niet inbreken in dit onderwerp maar ik heb het zelfde probleem.

Ik moet mijn zadel helemaal naar achteren duwen( verder dan het max streepje) om lekker te zitten ik vraag me af of er zadel pennen zijn met een sprongetje naar achteren zodat ik mijn zadel weer in het midden kan vast zetten

Bike


Naar voren of achteren plaatsen van je zadel moet je alleen doen om je kniepositie tov de trapas goed te zetten (zoals hierboven al is beschreven).

Om de reach te corrigeren moet je werken met de stuurpenlengte. (of andere framemaat).
Cervelo R3 / Campa Chorus / Easton EC90

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 06 apr 2010 18:08

bike64 schreef:hallo

ik wil niet inbreken in dit onderwerp maar ik heb het zelfde probleem.

Ik moet mijn zadel helemaal naar achteren duwen( verder dan het max streepje) om lekker te zitten ik vraag me af of er zadel pennen zijn met een sprongetje naar achteren zodat ik mijn zadel weer in het midden kan vast zetten

Bike


Er zijn inderdaad zadelpennen met meer, minder en zelfs zonder setback.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

luukr
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mar 2008 21:29

luukr 06 apr 2010 18:09

Beam me up, Scotty schreef:De punt van je zadel moet loodrecht gemeten ca. 5 a 6 cm achter je bracketas zitten. Een andere manier om je zadelstand te controleren is: het scharnierpunt van je voorste knie moet bij horizontale pedalen precies boven je pedaalas zitten.

Daarna: punt zadel tot bovenkant stuur is onderarmlengte + ca. 3 vingerbreedtes.


Begrijp nooit waarom dit soort dingen met de punt van het zadel worden bepaald. Niet alle zadels zijn toch het zelfde?

groet,

Luuk

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 apr 2010 18:14

Die regel slaat ook helemaal nergens op, het houdt geen rekening met de lengte van je bovenarmen en je rug...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 06 apr 2010 20:41

Beam me up, Scotty schreef: Daarna: punt zadel tot bovenkant stuur is onderarmlengte + ca. 3 vingerbreedtes.


Dit zojuist even bij mijn fiets gecontroleerd. Ahuum of mijn onderarm is 20cm te kort of mijn stuurpen kan ik beter door midden zagen.
Dit is toch geen stelregel of zit ik gewoon vreemd op mijn fiets? Wie wil dit ook eens checken.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 06 apr 2010 20:44

Klopt bij mij ook niet. Je hebt er weinig aan zoals amcf ook al zegt. Je kunt beter naar competitivecyclist.com gaan en invullen, of iemand er naar laten kijken.

j2.0
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 dec 2009 16:40

j2.0 08 apr 2010 17:49

Bedankt voor de reacties tot dusver.
Volgens de meting is mijm bovenbuis lengte iets te kort.

De rede waarom ik denk dat mijn zadel iets naar achter moet of mijn stuur naar voren is dat ik last krijg links onderin mijn rug. Het is geen pijn, maar eerder een vermoeidheid.
Pausing on top of a hill after an endorphin-inducing climb and imagining everyone else slouched in front of the TV below is always a great feeling!
---
http://www.mountain-bikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie