Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SRAM ETAP

Roy Van De Sande
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 sep 2015 21:40

Roy Van De Sande 11 sep 2017 16:41

havana schreef: 11 sep 2017 09:55 Weet je zeker dat er pressfit in zit?

Zo ja dan zal het BB86 zijn. Hiervoor heb je de GXP versie van de crank nodig. Je zult dan ook nieuwe lagers moeten installeren.

https://www.mantel.com/sram-gxp-press-f ... NzdGFydDQ=

Voor het verwijderen en opnieuw persen van de lagers heb je speciaal gereedschap nodig. Je zou kunnen overwegen dit uit te besteden (moeilijk is het overigens niet).
Op het frame naast het bottom bracket staat: "press fit BB" dus ik ben redelijk zeker. Bij mantel verkopen ze ook een bottom bracket met keramische lagers: https://www.mantel.com/be/sram-gxp-pres ... N0YXJ0Mg==
Is dat de moeite of niet?

Gereedschap voor het verwijderen van het oorspronkelijke BB + pers kost 100 euro, de groep laten monteren kost me dat zeker ook (denk ik toch) dus dan liever gereedschap ;)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28006
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 sep 2017 17:32

Keramisch is de upgrade IMHO niet waard.

Gereedschap hoeft geen 100 te kosten. Het enige dat je nodig hebt is passende stukken voor de lagers, een stuk draadeinde, ringen en twee steeksleutels doen de rest.

Voor het verwijderen heb je dan een nog een tool nodig.

Hier in één setje voor minder dan 50 euro

https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... 120%5D=428

Een beetje normale FM zou voor zo'n klusje maximaal een half uur, ofwel 30 euro mogen rekenen.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6446
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 11 sep 2017 18:54

Roy Van De Sande schreef: 11 sep 2017 16:41

Gereedschap voor het verwijderen van het oorspronkelijke BB + pers kost 100 euro, de groep laten monteren kost me dat zeker ook (denk ik toch) dus dan liever gereedschap ;)
Om je oude Shimano BB te demonteren :

viewtopic.php?f=15&t=84207.

Nieuwe SRAM GXP BB monteren ging bij mijn fiets uitstekend met een klein kunststof hamertje. Lagers er recht voor - stukje naar binnen getikt ( zachtjes en recht ) - daarna met een zelf gemaakt press fit tool ( draadeind M10 / paar carrosserie ringen M10 en moeren M10 ) de lagers er in gedraaid.

Als je direct met de zelf gemaakte press fit tool gaat draaien heb je kans dat de lager cups scheef trekken omdat deze geen rechte ondersteuning hebben. Heb je een originele lagerpers valt er een deel in je lager waardoor scheeftrekken niet kan.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 15 sep 2017 23:52

daniel1975 schreef: 11 sep 2017 14:47 Dus ik zal echt een pers aan moeten schaffen om mijn PF30 zelf te kunnen monteren. :-)
Stuur maar een PB. Ik kan je helpen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40103
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 sep 2017 20:16

loos schreef: 15 sep 2017 23:52
daniel1975 schreef: 11 sep 2017 14:47 Dus ik zal echt een pers aan moeten schaffen om mijn PF30 zelf te kunnen monteren. :-)
Stuur maar een PB. Ik kan je helpen.
I know, maar ben graag zelfvoorzienend ;-). Staat hier ook nog een Epic met bb30, dus heb ik ook pers voor nodig om die krakende ellende op te losse.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28006
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 sep 2017 21:08

Gewoon een BSA bus inlijmen zoals @jeroen ;)

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 18 sep 2017 09:00

Die bus is van FSA, redelijk tot zeer permanent en zou kwalitatief wel iets beter mogen zijn. Beter eens bij Wheels kijken, het schroefsysteem functioneert top en zeker met angular contact lagers (niet de keramische) gaan het geheel heel lang mee.
Wil je het helemaal goed doen dan kun je de bus ook nog borgen met loctite 641 (geadviseerd) of 609 (stuk sterker/voor grotere afwijkingen in de toleranties). Als het carbon op carbon of alu op carbon is heb ik nog wel primer voor je (niet in een spuitbus want dan zit het zo'n beetje overal)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13740
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jan 2018 11:50

Afgelopen weken de eerste ervaringen met Etap.

Voor een maat van mij gemonteerd op een argon 18. Etap mech velgrem.
Op Qrings XL was het wel ff tobben, maar uiteindelijk loopt het goed, behalve op de twee kleinste kransen op het kleine blad, maar dat ligt niet aan de afstelling maar aan de tandwielen.

Wat me opviel: bij een gewone mechanische groep schakelt het vaak in de standaard beter dan tijdens het rijden en hier was het andersom. Schakelt vrij snel en precies. Super simpel af te stellen en te monteren, nu kan echt iedereen het (behalve met de onmogelijke remmen op de argon)

Voor ondergetekende een Etap HDR groep gekocht. Ik heb mijn frame nog niet dus alleen even mee droog gespeeld. Ik vind de Velden op de Garmin 1000 wel leuk. als je die even instelt kan je precies zien op welke verzet, ratio of kransje je rijd.

Jammer vind ik dat je niets kan instellen zoals bij shimano (XTR) de synchro lijkt me erg handig, alsmede bv de tijd tussen 1x schakelen en vasthouden van de shifter. Het los opschakelen gaat een stuk sneller dan de shifter inhouden. Daarnaast zou het natuurlijk prettig zijn als je de knoppen kan configureren als is het standard voor mij perfect. hetzelfde als in de auto rechts opschakelen en links terug.

Beide groepen zijn Wifli, ik vind dat toch beter scahkelen dan een korte kooi. Hij maakt ook minder geluid over een red cassette. Ik denk dat dit komt omdat het derrie wiel meer voor de cassette staat.

Enige minpunt tot nu toe is dat er geen extra mogelijkheden zijn.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1352
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 06 jan 2018 12:03

We wachten nog altijd met spanning op eventuele updates.
Is al meer dan een jaar erg stil aan de andere kant van de plas.
...

Gebruikersavatar
bkrmn
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 13 jul 2013 22:08
Locatie: Amersfoort e.o.

Gebruikersavatar bkrmn 10 jan 2018 18:34

... en wanneer de prijs van een upgrade set eens flink naar beneden gaat ;) :shock: ... want €1249,- (Mantel) voor een setje shifters en 2 derries kan ik mijzelf nog niet rechtvaardigen :D .. al wil ik het wel graag hebbuh ;) :o :shock:
Laatst gewijzigd door bkrmn op 10 jan 2018 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16475
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 jan 2018 18:40

bkrmn schreef: 10 jan 2018 18:34 ... en wanneer de prijs van een upgrade set eens flink naar beneden gaat ;) :shock: ... want €1249,- (Mantel) voor een setje shifters en 2 derries kan ik mijzelf nog niet rechtvaardigen :D .. al wil ik het wel graag ;) :o :shock:
Bij Hopmans 1119 Euro.
En begin december vorig jaar was deze bij sommige aanbieders voor 1049 Euro te koop.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28006
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 jan 2018 18:41

Verwacht niet dat de prijzen snel zullen zakken, zeker niet omdat SRAM voorlopig de enige is die een draadloze elektrische groep aanbiedt. Wél zal er eerdaags een keer een update komen.

Plaats reactie