Framebouwer
Weet er iemand toevallig of er, behalve M-gineering, nog meer framebouwers in het noorden van het land zitten? Vroeger had je Henk Paas hier in Assen, maar die kon er nog wel eens mee gestopt zijn...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Vittorio
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ken ze beide, maar ze zitten ook allebei niet echt in de buurt... Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die mij zou kunnen leren hoe ik zelf een frame bouw of waarbij ik onder begeleiding zelf een raceframe kan bouwen. Er zijn wel cursussen daarvoor, maar die zitten helaas allemaal in het buitenland (UK of USA).
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
In het Noorden, je bedoeld Friesland of Groningen?
Staalbouwers zijn oa.
Amsterdam -Rih
Nieuw Vennep - Klaas Balk
Alkmaar - Vittorio
Hoek v. Holland - Duell
R'dam - Jonkers
Elsloo - Bioracer
Amsterdam - Presto (oa laten bouwen door Duell, Santos)
Bruchem - Van Tuyl
......
Staalbouwers zijn oa.
Amsterdam -Rih
Nieuw Vennep - Klaas Balk
Alkmaar - Vittorio
Hoek v. Holland - Duell
R'dam - Jonkers
Elsloo - Bioracer
Amsterdam - Presto (oa laten bouwen door Duell, Santos)
Bruchem - Van Tuyl
......
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
MiketheBike schreef:In het Noorden, je bedoeld Friesland of Groningen?
Staalbouwers zijn oa.
Amsterdam -Rih
Nieuw Vennep - Klaas Balk
Alkmaar - Vittorio
Hoek v. Holland - Duell
R'dam - Jonkers
Elsloo - Bioracer
Amsterdam - Presto (oa laten bouwen door Duell, Santos)
Bruchem - Van Tuyl
......
Ik denk dat er wel een paar mutaties zijn.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel in die hoek inderdaad het liefste. Maar als er ergens anders een is waarvan jullie denken/weten dat die wel bereid zou zijn om een soort cursusje te geven dan hou ik me aanbevolen!
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Afgelopen winter heb ik zelf een carbon frame gemaakt, volgens de werkwijze van Brano Meres (http://www.bmeres.com/carbonframe1.htm). Ik ben positief verrast door de rijeigenschappen. Het is weliswaar niet de Cervelo R3 die als voorbeeld diende, maar het fietst prima!
Als je wilt kan ik je aangeven hoe ik het gedaan heb en welke onderderdelen en materialen ik gebruikt heb.
Groet!
Als je wilt kan ik je aangeven hoe ik het gedaan heb en welke onderderdelen en materialen ik gebruikt heb.
Groet!
- joostvanbezooijen
- Forum-lid
- Berichten: 529
- Lid geworden op: 11 apr 2008 11:11
gdhn schreef:Afgelopen winter heb ik zelf een carbon frame gemaakt, volgens de werkwijze van Brano Meres (http://www.bmeres.com/carbonframe1.htm).
Die link heb ik een tijdje geleden ook gezien. Heb je precies zijn werkwijze gevolgd? En heb je toevallig ook foto's van je zelfgemaakte frame? Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
joostvanbezooijen schreef:gdhn schreef:Afgelopen winter heb ik zelf een carbon frame gemaakt, volgens de werkwijze van Brano Meres (http://www.bmeres.com/carbonframe1.htm).
Die link heb ik een tijdje geleden ook gezien. Heb je precies zijn werkwijze gevolgd? En heb je toevallig ook foto's van je zelfgemaakte frame? Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Ik heb inderdaad grotendeels zijn werkwijze gevolgd.
De basis is een houten 'kist' waarin draadeinden de positie van de naven, trapas en stuurpen representeren.
Hiermee kon ik de afstanden en hoeken (de geometrie dus) zuiver definieren. Op de draadeinden voor trapas en stuurpen heb ik vervolgens alu bussen voor bracket en balhoofd geplaatst, en alu dropouts voor de achtervork.
Vervolgens de losse buizen gemaakt door een piepschuim kern in te pakken in 2 lagen koolstofweefsel en de kern vervolgens op te lossen. Deze buizen zijn vervolgens in de kist geplaatst waarna het geheel met nog een aantal lagen koolstof is ingepakt (ongeveer 8 lagen op de buizen, tot 15 op de joints).
Tussendoor veel schuren en na de laatste laag koolstof 2 lagen epoxy en daarna veel plamuren en nog meer schuren en lakken.
Foto's:
[img=http://lh6.ggpht.com/_c2sqS86YJ8g/Sx0QH ... G_1100.jpg]
De kist met de zichtbare draadeinden voor de voor- en achternaaf.
[img=http://lh6.ggpht.com/_c2sqS86YJ8g/Spwpz ... G_1003.jpg]
Piepschuim kern voor de zitbuis
[img=http://lh3.ggpht.com/_c2sqS86YJ8g/Sx0Pe ... G_1103.jpg]
Er moet erg veel geschuurd worden om een strak eindresultaat te krijgen
[img=http://lh6.ggpht.com/_c2sqS86YJ8g/S9APX ... /Frame.jpg]
Het eindresultaat, inmiddels zo'n 500km getest en hij houdt het vooralsnog goed.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
wow, wat cool. HEt lijkt me alleen wel doodeng om op die fiets te gaan rijden...