Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 421
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 11 jan 2018 13:03

Zo heel slecht is dat chroom toch nog niet?
De meer subtiele manier is galvaniseren. Je neemt wat aluminiumfolie, spuit er wat cola of WD40 op en je maakt polijstbewegingen. De donkere smurrie die er af komt kun je daarna wegvegen.
Ooit gelezen hier op het forum.

Met fijn staalwol heb ik geen ervaring. Het lijkt me dat er meer risico op krasjes is en dat je veel polijstwerk hebt. Dat zou je dan wellicht voor de slechte stukken heel gericht kunnen toepassen.

/edit:
Oh ja, polishing pasta voor een beschermlaag? Het lijkt me dat polijstmiddel enkel iets weghaalt.
Mochten er tips zijn voor een beschermlaag, dan wil ik ze ook graag wel horen. De stalen velgen van mijn Peugeot blijven opnieuw roesten.
Ooit, lang geleden heb ik daar wel electronika-beschermer van het merk Tectyl voor gebruikt, maar dat blijft toch iets pikken en vet aantrekken.

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 11 jan 2018 13:41

De pasta is idd voor de beschermlaag. Ik maakte me nl. ook al zorgen over de terugkeer van de roest na de behandeling met de staalwol.

Ik heb eea gezien op YouTube over de cola en alufolie methode. Keert daarmee de roest niet terug?
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

senior
Forum-lid
Berichten: 2330
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 11 jan 2018 13:51

Staalwol 0000 in combinatie met een goede chroompolish geeft een uitstekend resultaat. Werkt ook heel goed bij het polijsten van aluminium (maar dan met een aluminiumpolish als bijv. Belgom). Nadeel: je zult voor een goede beschermlaag moeten zorgen of je moet regelmatig poetsen.

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 11 jan 2018 14:04

Is er zoiets als een betaalbare permanente beschermlaag voor het chroom? Want die pasta is niet eenmalig neem ik aan.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16905
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 jan 2018 14:10

Eem droge doek na het fietsen in de regen. Het chroom is de beschermlaag.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 11 jan 2018 14:16

Ernie, ik doelde op het chroom op die plekken waar nu roest zit.

Edit: nou ja, op die plekken waar het chroom zát!
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16905
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 jan 2018 14:32

De roest kom vanonder het chroom. Ga je het opsluiten dan verminder je het niet echt. Gewoon weghalen met de prop aluminiumfolie methode, niet nat wegzetten en je hebt er nog jaren plezier van.

Chroom was of poets help wel iets maar voegt voor een fiets die binnen slaapt niet heel veel toe. Het is meer een middel voor verchroomde dingen die buiten staan.

Is het chroom echt afgebladderd dan zou ik het plekje goed opschuren en afwerken met zilver/chroomkleurige lak.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 11 jan 2018 14:55

Mpolleke, Senoir, Ernie C.: bedankt voor voor jullie input. Ik ga denk ik voor de alu folie + cola methode (indien na verloop van tijd nodig blijkt dan aangevuld met de pasta)

Heeft iemand een suggestie voor mijn tweede hulpvraag: tips voor een adres voor het herlakken of poedercoaten van het frame in de omgeving van Nijmegen?
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

DyDaJo
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 dec 2012 23:07

DyDaJo 11 jan 2018 15:03

Zou Unlimited Colors in Venhorts iets voor je kunnen doen?

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 11 jan 2018 15:10

Waarom spuiten of poedercoaten als de originele lak nog te redden is? Je vernielt zo de hele historie van je fiets en je houdt iets anoniems over.

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 11 jan 2018 15:32

@Ultra_Ivo: ik zou het frame ook het liefst in originele staat willen behouden. Los van de extra kostenpost van een nieuwe lak vind ik het net als jij een meerwaarde hebben als het frame zoveel mogelijk in originele staat behouden kan blijven.

Maar van de mensen die het voor mij hebben nagekeken en die naar mijn idee meer verstand van hebben dan ik heb ik het advies gekregen om het - na behandeling van het vele of diepe roest - te laten overspuiten (of poedercoaten).
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 11 jan 2018 21:22

DeeJeeEric schreef: 21 okt 2017 20:39 Bedankt voor het meedenken. Ik zal het internet eens afsneupen voor dia compe remgrepen en rubbers. Heb nog wel even tijd voordat het weer zomer wordt
Ik heb Saccon op voorraad, passen perfect op Campa en heel behoorlijk op de anderen. 10,- per setje

Plaats reactie