Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Welke velgen zijn het? Mijn ervaring is dat, eens de spaken op spanning staan, een hoogteslag zeer moeilijk weg te krijgen is. Probeer alles (balans, hoogte- en zijslagjes, dish) zo vroeg mogelijk in orde te krijgen, vooraleer je de spaakspanning gaat verhogen. Zo heb ik het deze keer aangepakt. Ik heb het gevoel dat het deze keer veel beter gelukt is, dit weekend nog eens buiten testen.
Zo goed als iedere hoogteslag is er echt wel uit te krijgen (bij een velg < 25 mm hoog) maar daarvoor betaal je de prijs van onregelmatige en uiteenlopende spaakspanningen waardoor je sneller zijslagen krijgt.
Je kan ook kiezen voor negeren, 1 mm is zeer waarschijnlijk niet waarneembaar tijdens het fietsen.
Onrondheid komt nogal eens voor ook bij nieuwe velgen en uiteraard wat meer bij de goedkopere.
Je kan ook kiezen voor negeren, 1 mm is zeer waarschijnlijk niet waarneembaar tijdens het fietsen.
Onrondheid komt nogal eens voor ook bij nieuwe velgen en uiteraard wat meer bij de goedkopere.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4719
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Hoogteslag wordt echt volledig veroorzaakt door de lasnaad. 5 cm links en 5 cm rechts van de lasnaad (of voor en achter net hoe je het bekijkt) is de velg nog op de juiste maat.
Gelukkig valt het tijdens het rijden niet op aangezien het mtb velgen zijn met wegbanden van 45mm breed.
Gelukkig valt het tijdens het rijden niet op aangezien het mtb velgen zijn met wegbanden van 45mm breed.
Een oneffenheid van de lasnaad is geen hoogteslag. Het is een onnauwkeurigheid in de velg. Het is dan ook zinloos om de balans in je spaakspanning hieraan op te offeren.
De oplossing is kwaliteitsvelgen gebruiken of voor de durvers de onnauwkeurigheid wegvijlen.
De oplossing is kwaliteitsvelgen gebruiken of voor de durvers de onnauwkeurigheid wegvijlen.
Een lasnaad is een verdikking ter hoogte van de las. Als het over 10 cm gaat is het niet de lasnaad maar zijn het gewoon foutgevormde velgenscottwilko schreef: ↑11 jan 2018 11:46 Hoogteslag wordt echt volledig veroorzaakt door de lasnaad. 5 cm links en 5 cm rechts van de lasnaad (of voor en achter net hoe je het bekijkt) is de velg nog op de juiste maat.
Gelukkig valt het tijdens het rijden niet op aangezien het mtb velgen zijn met wegbanden van 45mm breed.
Zeer goede tip.matthiav schreef: ↑11 jan 2018 11:08 Welke velgen zijn het? Mijn ervaring is dat, eens de spaken op spanning staan, een hoogteslag zeer moeilijk weg te krijgen is. Probeer alles (balans, hoogte- en zijslagjes, dish) zo vroeg mogelijk in orde te krijgen, vooraleer je de spaakspanning gaat verhogen. Zo heb ik het deze keer aangepakt. Ik heb het gevoel dat het deze keer veel beter gelukt is, dit weekend nog eens buiten testen.
Dit zal de reden ook zijn dat Roger Musson ook begint met de hoogteslag, en dan pas doorgaat naar zijdelingse slag.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4719
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
En dat het maar weer blijkt dat goede spullen het halve werk is.
Volgende keer dus betere velgen uitzoeken.
Volgende keer dus betere velgen uitzoeken.
Als je streeft naar perfectie , ja, functioneel maakt het geen kloot uit, tenzij je de las (die lang niet altijd een las is) voelt bij het remmen.
En dan is het ook nog niet altijd voorspelbaar, fabrikanten maken een bepaald type velg van een extrusieprofiel , de matrijs slijt uit en daar gaat het dan wel eens fout in de latere produktie.
En dan is het ook nog niet altijd voorspelbaar, fabrikanten maken een bepaald type velg van een extrusieprofiel , de matrijs slijt uit en daar gaat het dan wel eens fout in de latere produktie.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dit weekend +200 km met de wielen gereden, over de 'goede' Vlaamse en Waalse (beton)wegen en met zelfs stukken kassei, dus wel een representatieve test lijkt me. Deze keer zit er noch in voor- of achterwiel een slagje, de juiste manier van richten/aanspannen maakt dus een groot verschil. Qua gedrag voel ik eigenlijk weinig verschil met mijn Zonda's, wat dus eigenlijk alleen maar goed is voor een zeer basic handgespaakt setje. Het enige wat ik opmerk is dat ik bij fel kracht zetten (optrekken, klimmen, op de trappers staan) de spaken in het achterwiel wat over elkaar hoor bewegen. Dit is niet echt storend maar ik zou denken dat het niet hoort.. De velg komt niet tegen de remblokken bij fel aanzetten, en in afdalingen volgen ze mooi de lijn dus ik heb niet het gevoel dat ik met een te slap wiel zit.
Geïnspireerd door dit topic, met dank aan @Havana, wat spullen gevraagd en gekregen voor mijn verjaardag, met de bedoeling tzt. ook eens zelf een wiel te gaan bouwen.
Vandaag aan de slag gegaan met mijn nieuwe TM-1 Altijd leuk zo'n nieuw speeltje.
Om te beginnen 2 wielsetjes gemeten met als enig doel ervaring opdoen en het in kaart brengen van de toestand van beide setjes
Eerste set EA90SL waarvan bekend is dat zij een hoge spaakspanning hebben. Ronde spaken 1,7 mm staal ingevuld in de app. Geheel volgens verwachting alles binnen 10% en 122-137 kgf (21-22 op TM-1) op het voorwiel en bij het achterwiel NDS (19-20) 98-109 kgf (met een enkele 122 kgf) en DS (23-24) 153-173 kgf. Inderdaad een hoge spanning.
Dan HED Ardennes SL
HED geeft netjes aan wat de TM-1 aflezing moet zijn en vermeld ook dat het om Sapim CX-ray spaken gaat.
Dat laatste check ik even op de Sapim website en ik vul de gegevens van de spaak in: dikte 0,9 breedte 2,2 en begin te meten.
Meteen een verrassing voorwiel moet 13-14 aflezen maar ik meet 16-17? (110-122 kgf) Wel super constant maar hoger dan de EA90SL! Vreemd.
Achterwiel NDS moet zijn 6-8 maar ik meet 11 (90 kgf) en DS 15-16 gemeten 17-18 (169-189 kgf) !?
Lijkt mij veel te hoog! Maar waarom?
Ik had één ding niet gedaan zoals het zou moeten nl de dikte en breedte van de spaak meten ipv overnemen wat Sapim aangaf!
Dikte bleek 1,1 mm en breedte 2,3 mm......ingevoerd en opeens kwamen er heel logische waarden uit voor een setje waarvan de maker zegt dat het comfortabele wielen zijn met een relatief lage spaakspanning.
Belangrijke les nog voor als je een wiel gaat bouwen:
Als de gemeten dikte (en evt breedte) van de spaak niet overeenkomt met wat de maker opgeeft klopt ook het advies van de wielbouwer niet meer omdat die uitgaat van wat de spakenfabrikant opgeeft.
In dat geval dus zelf bepalen wat TM-1 advies met de standaard spaak aan kgf oplevert en vervolgens met de juiste maten van de spaak een TM-1 aflezing vinden die eenzelfde spaakspanning oplevert.
Toch een leuke middag gehad, ondanks alle hagel, regen en wind.
Vandaag aan de slag gegaan met mijn nieuwe TM-1 Altijd leuk zo'n nieuw speeltje.
Om te beginnen 2 wielsetjes gemeten met als enig doel ervaring opdoen en het in kaart brengen van de toestand van beide setjes
Eerste set EA90SL waarvan bekend is dat zij een hoge spaakspanning hebben. Ronde spaken 1,7 mm staal ingevuld in de app. Geheel volgens verwachting alles binnen 10% en 122-137 kgf (21-22 op TM-1) op het voorwiel en bij het achterwiel NDS (19-20) 98-109 kgf (met een enkele 122 kgf) en DS (23-24) 153-173 kgf. Inderdaad een hoge spanning.
Dan HED Ardennes SL
HED geeft netjes aan wat de TM-1 aflezing moet zijn en vermeld ook dat het om Sapim CX-ray spaken gaat.
Dat laatste check ik even op de Sapim website en ik vul de gegevens van de spaak in: dikte 0,9 breedte 2,2 en begin te meten.
Meteen een verrassing voorwiel moet 13-14 aflezen maar ik meet 16-17? (110-122 kgf) Wel super constant maar hoger dan de EA90SL! Vreemd.
Achterwiel NDS moet zijn 6-8 maar ik meet 11 (90 kgf) en DS 15-16 gemeten 17-18 (169-189 kgf) !?
Lijkt mij veel te hoog! Maar waarom?
Ik had één ding niet gedaan zoals het zou moeten nl de dikte en breedte van de spaak meten ipv overnemen wat Sapim aangaf!
Dikte bleek 1,1 mm en breedte 2,3 mm......ingevoerd en opeens kwamen er heel logische waarden uit voor een setje waarvan de maker zegt dat het comfortabele wielen zijn met een relatief lage spaakspanning.
Belangrijke les nog voor als je een wiel gaat bouwen:
Als de gemeten dikte (en evt breedte) van de spaak niet overeenkomt met wat de maker opgeeft klopt ook het advies van de wielbouwer niet meer omdat die uitgaat van wat de spakenfabrikant opgeeft.
In dat geval dus zelf bepalen wat TM-1 advies met de standaard spaak aan kgf oplevert en vervolgens met de juiste maten van de spaak een TM-1 aflezing vinden die eenzelfde spaakspanning oplevert.
Toch een leuke middag gehad, ondanks alle hagel, regen en wind.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende