Alles over vakanties op én met de fiets

Cres / Kroatie

AppieN
Forum-lid

AppieN 20 jan 2018 07:54

Hoi is iemand bekend met fietsen op het eiland Cres. De vakantieplannen zijn die kant op en de fiets gaat mee. Er wordt aangegeven dat het heuvelachtig is maar is het ook mogelijk om mooie vlakke rondjes te rijden. Hoeft niet al te lang tussen de 2o en 40km is al prima.
Schijnt ook een mooi rondje te zijn ronde het Vranameer. Hier ben ik zeker benieuwd naar.
Hoor het graag .....

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 20 jan 2018 11:26

Vooral bij de noordkant van het eiland is heuvelachtig een eufemisme. Zowat iedere weg gaat een keer de hele rug van het eiland over, dus het wordt extreem hoogtemeters verzamelen. Let ook op of de dorpen waar je langs komt bewoond zijn. Er zijn daar nog dorpen die wel huizen hebben maar (amper) inwoners. Vooral buiten het vakantieseizoen.

Zo ziet bijvoorbeeld het hoogste punt van de weg van het noordelijke veerpont naar Cres er uit:

Afbeelding

jarnos
Forum-lid

jarnos 20 jan 2018 13:52

Bijna nergens vlak, meestal in de zomervakantie ook erg warm om te fietsen. Niet veel meer wegen dan de paar hoofdwegen, dus soms druk als de boot net is aangekomen, anders wel rustig. Wil zelf dit jaar de Atb meenemen, heb het idee dat je dan meer vlakkere gravel/grind paden kunt nemen. Maar als je van klimmmen en hitte houdt kun je prima fietsen!
As a finishing touch, God created the dutch !!

AppieN
Forum-lid

AppieN 20 jan 2018 15:23

Dank voor de info. Ziet er iig fantastisch uit. Ga eind juni die kant op en de mtb gaat mee. Dus wellicht dat dat dus wat mee vlakkere opties geeft. Zijn jullie het meer ook rondgefietst, Schijnt een rondje van ong 50km te zijn.

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 20 jan 2018 15:42

Nee, bij het meer en ik niet geweest. Wel van de noordelijke veerboot eerst naar Beli, daar een paar dagen gebleven en vervolgens naar Merak gefietst voor de veerboot naar Krk.

jarnos
Forum-lid

jarnos 20 jan 2018 19:19

Rondje om meer ken ik niet, kom er al 15 jaar met enige regelmaat. Als je goed getraind bent Kun je er prima fietsen. Wel moet je vanuit cres als je op de weg fiets direct een lange maar niet zo een steile klim, welke kant je ook op gaat. Omdat ik vanaf de weg de laatste jaren veel grind paden en boerenweggetjes zie die meer de zee hoogte aanhouden dit jaar de Atb mee. Schijnt ook een grote Atb tour tocht het eiland over te gaan, zal eens kijken om die routes te vinden
As a finishing touch, God created the dutch !!

AppieN
Forum-lid

AppieN 21 jan 2018 08:16

Het klimmen klinkt voor mij prima, mijn vriendin zullen de grindpaden en boerenweggetjes meer aanspreken.
De route rond het meer lijkt er toch echt te zijn
Het grootste natuurlijke meer van Kroatië ligt langs de kust ter hoogte van Zadar en is een karst depressie gevuld met mild zout water. Er is een educatief wandelpad, en een fietsroute van ongeveer 50 km rond het meer.

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 21 jan 2018 21:33

AppieN schreef: 21 jan 2018 08:16 Het klimmen klinkt voor mij prima, mijn vriendin zullen de grindpaden en boerenweggetjes meer aanspreken.
De route rond het meer lijkt er toch echt te zijn
Het grootste natuurlijke meer van Kroatië ligt langs de kust ter hoogte van Zadar en is een karst depressie gevuld met mild zout water. Er is een educatief wandelpad, en een fietsroute van ongeveer 50 km rond het meer.
Zadar ligt op het vasteland, een stuk verder naar het zuid-oosten dan Cres.
Vlakbij die meren was trouwens het noordelijkste punt dat door de Krajina-Servische artillerie beschoten kon worden. Daar zul je dus regelmatig oorlogsresten tegenkomen. Op Cres totaal niet.

Plaats reactie