Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Dank allen voor jullie feedback.
Wat doe ik dan verkeerd?
Ik kom met de beste wil niet aan de aanzienlijk lagere bedragen voor een wielsetje dan jullie hier declareren.
Dit was mijn uitgangspunt;
hubs DT Swiss 240S ca. 500,=
spaken per setje Competion 72 stuks ca. 55,=
velgen ca. 100,=
Hoe anders kan ik dat aanpakken en welke keuze van onderdelen zouden daar bij helpen om tot een goed setje te komen?
Ik heb nu een setje Mavic Ksyrium Elite's in gebruik en die zijn een dezer wel aan vervanging toe.
Vandaar mijn interesse en de uitdaging om het zelf eens te willen doen, ter lering en de vermaak zal ik maar zeggen.
Wat doe ik dan verkeerd?
Ik kom met de beste wil niet aan de aanzienlijk lagere bedragen voor een wielsetje dan jullie hier declareren.
velgen ca. 100,=
Hoe anders kan ik dat aanpakken en welke keuze van onderdelen zouden daar bij helpen om tot een goed setje te komen?
Ik heb nu een setje Mavic Ksyrium Elite's in gebruik en die zijn een dezer wel aan vervanging toe.
Vandaar mijn interesse en de uitdaging om het zelf eens te willen doen, ter lering en de vermaak zal ik maar zeggen.
...
Wow, zo'n apparaat. Al gebruikt? En wat zijn de indrukken?
Die naven zijn debiel duur, DAAR ligt je misrekening.Oppbogga schreef: ↑21 jan 2018 12:26 Dank allen voor jullie feedback.
Wat doe ik dan verkeerd?
velgen ca. 100,=
Neem je Novatec standaard, Shimano 105 of Miche Primato, dan spaar je 400€ en lever je IMO zo goed als niks in en er zijn ook zat iets duurdere maar heel veel minder dan die 500€.
Voorbeeldje van een setje dat ik zelf in mijn titanium NoName gebruik:
Naven Miche Primato += 56€
Spaken 28+24 Sapim Race + Laser 40€
2 stuks DT Swiss R460 68€
Ik zou het niet willen ruilen voor welke Mavics dan ook.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Bike24 kost een setje 250+126 = 366 dus ik heb geen idee hoe je aan 500 komt.
Verder eens met Kees, DT Swiss zijn idioot duur.
Verder eens met Kees, DT Swiss zijn idioot duur.
Als je al voor DT Swiss wil gaan (Steekassen en schijfremmen ofzo, I won't judge), dan is een set 350 (12mm steekas en centerlock) 190 euro. Nog steeds bijna het dubbele van Miche Primato, maar dan heb je iig een reden om meer uit te geven.
150 euro voor 2 velgen is zeker haalbaar, met goede velgen (carbon of high-tec alu), maar je kan ook voor de R460 gaan idd. Goed genoeg voor alles eigenlijk.
6 tot 20 euro voor nippels
En CX Ray's voor minder dan 150, kom je op ongeveer 500 totaal uit en heb je eigenlijk nergens ook maar een cent bespaard.
150 euro voor 2 velgen is zeker haalbaar, met goede velgen (carbon of high-tec alu), maar je kan ook voor de R460 gaan idd. Goed genoeg voor alles eigenlijk.
6 tot 20 euro voor nippels
En CX Ray's voor minder dan 150, kom je op ongeveer 500 totaal uit en heb je eigenlijk nergens ook maar een cent bespaard.
Nog geen indrukken want ik heb hem nog niet. Kerstin Lie heeft beloofd in de aankomende week te leveren. Hoop dat dat lukt want ze lijken het nogal druk te hebben, 4 weken levertijd momenteel. Ik krijg de indruk dat ze ze pas na bestelling fabriceren. Ik zal zeker even mijn ervaringen laten weten. Er staan hier al 14 wielen te wachten om gericht/nagelopen te worden dus ik kan de tijdwinst die het apparaat schijnt op te leveren wel gebruiken.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
Dank mensen dit helpt me verder om me te orienteren en de boel bij elkaar te krijgen.
Zal nog wel eens hulp inroepen als het allemaal op de plaats gevallen is.
Voordat ik begin 'sloop' ik eerst een oud wiel en ga e.e.a. eens uitproberen voordat ik de definitieve wielset ga bouwen of niet na gebleken ongeschiktheid .
V.w..b. de prijs van de hubs heb ik me laten leiden door wat ik op een website zag dat ze voor zowel de voor- als achterwiel hub dezelfde prijs rekenden?
Wat ik op zich al vreemd vond.
Zal nog wel eens hulp inroepen als het allemaal op de plaats gevallen is.
Voordat ik begin 'sloop' ik eerst een oud wiel en ga e.e.a. eens uitproberen voordat ik de definitieve wielset ga bouwen of niet na gebleken ongeschiktheid .
V.w..b. de prijs van de hubs heb ik me laten leiden door wat ik op een website zag dat ze voor zowel de voor- als achterwiel hub dezelfde prijs rekenden?
Wat ik op zich al vreemd vond.
...
Ik heb onlangs een setje gebouwd:
DT Swiss R460 velgen: 27€ per stuk
Novatec naven, rechtstreeks bij hun EU webshop besteld (korting gekregen): €100 voor de set
DT Swiss Competition spaken en aluminium nippels.
In totaal kwam ik op een 215€ uit voor een zeer degelijk setje van 1600 g. Het hoeft allemaal niet zoveel te kosten, zeker niet voor een eerste set.
Als richtstand heb ik de Feedback Sports single truing stand gekocht voor 80-90€, ben er redelijk tevreden van.
DT Swiss R460 velgen: 27€ per stuk
Novatec naven, rechtstreeks bij hun EU webshop besteld (korting gekregen): €100 voor de set
DT Swiss Competition spaken en aluminium nippels.
In totaal kwam ik op een 215€ uit voor een zeer degelijk setje van 1600 g. Het hoeft allemaal niet zoveel te kosten, zeker niet voor een eerste set.
Als richtstand heb ik de Feedback Sports single truing stand gekocht voor 80-90€, ben er redelijk tevreden van.