Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racefiets kopen, online?

noorderlicht
Forum-lid

noorderlicht 03 apr 2010 22:11

Hallo allen.

Via via ben ik terechtgekomen op dit forum, en heb hier en daar al even rondgesneupt maar kon geen antwoord vinden op mijn vraag. Vandaar dit topic.

Na een jaartje op een hybride te hebben rondgetoerd ben ik klaar voor het 'echte' werk. Fietsen is leuk, dus ik wil graag een racefiets kopen. Nu heb ik een beperkt budget (tsja, student.. dus +/- €500). Ik wil wekelijks gaan fietsen en lekkere tochtjes maken.

Maar goed, al even bij de lokale fietsenboer geweest maar van die prijzen schrik ik echt. Ik woon in Friesland, echt veel keuze in prijs is hier niet te vinden. Dus kwam ik op een aantal online bestelsites.

Ik heb mijn framemaat opgemeten en kom op een frame van 55CM (ik ben c.a. 1.83). De fietsenmaker raadde mij dan een 54 aan (omdat 55 niet in elk segment beschikbaar is).

Nu is mijn vraag: is het (voor mijn budget) handig om iets via een online webshop te bestellen? Wie heeft daar ervaring mee? Goed of slecht? Ik heb mijn ook namelijk laten vallen op een Sensa, maar er zijn ook tal van andere merken (target, giant defy etc..). Of is het toch beter iets 2dehands te kopen?

Alle hulp is welkom :)

dodge
Forum-lid

dodge 03 apr 2010 22:26

1.83 en een 54-frame ??
wat is dan je binnenbeenlengte ?

mister_arby
Forum-lid

mister_arby 03 apr 2010 22:32

Zou liever even op marktplaats kijken.. voor 500eu kan je een hele goede 2e hands krijgen. Alleen moet je wel goed zoeken en advies vragen aan iemand die er verstand van denkt te hebben.

noorderlicht
Forum-lid

noorderlicht 03 apr 2010 22:42

Bedankt voor de reacties.

@dodge: Mijn binnenbeenlengte is 82CM, met een maattabel via internet heb ik de maat berekend (en kom op 55,nogwat). Misschien heb ik wel een mismodel :D

@mister_arby: Marktplaats heeft heel veel, maar niet in mijn regio helaas. Dus logistiek komt dat niet zo goed uit

sjmetzz
Forum-lid

Gebruikersavatar sjmetzz 03 apr 2010 22:46

geen decathlon in de buurt???
you were born as an original, don\'t die like a copy

mister_arby
Forum-lid

mister_arby 03 apr 2010 22:56

@Noorderlicht

Neem eens een kijkje bij Belga Fietsen in (stad) Groningen. Daar hebben ze ook goedkope nieuwe fietsen. Raad je wel aan om geen sora te nemen, minimaal tiagra.
Al denk ik dat je 2e hands voor een leuk bedrag zeker goede fiets kunt vinden. Je moet gewoon even geluk hebben.

fizik
Forum-lid

fizik 03 apr 2010 22:56

Dan heb je een lang bovenlijf. Een relatief lange bovenbuis is dan aan te raden. Ik zou ook op Marktplaats kijken. Dan scoor je een leuk frame met een 105 afmontage. Je kunt iemand meenemen die er wat verstand van heeft, je kunt ook ons op het forum vragen om tips en meningen.

tandjes!
Forum-lid

tandjes! 03 apr 2010 23:01

hier 1.83, binnenbeenlengte 79cm en ik rij een 58cm. Een 54 lijkt me dus zeer klein.
Nihil Sin Labore

gijs01
Forum-lid

gijs01 03 apr 2010 23:30

Ik ben 183 en rijd op een 58 (trek) en een 60 (colnago)
Camerig is prachtig!

noorderlicht
Forum-lid

noorderlicht 03 apr 2010 23:37

Bedankt voor de tips.

Vreemd, misschien kan ik dan toch beter een 56cm overwegen, iets groter. Zijn die berekenprogramma's op internet wel betrouwbaar dan? Ik zal binnenkort eens bij Belga gaan kijken. Heb daar al eens op de website gekeken, Bulls zit het best in mijn prijsklasse. Goede keuze?

Om maar eerlijk te zijn: afmontage heb ik echt de ballen verstand van. Je kunt mij alles aansmeren. Mijn hybride had shimano sora, en ik moet eerlijk zeggen: daar had ik geen problemen mee ofzo. Ik ga dan ook niet voor wedstrijden of het beklimmen van de alp d'huez.

rieneke
Forum-lid

rieneke 07 apr 2010 14:04

Dag allemaal,

Ook ik overweeg een racefiets te kopen. Bij mij in de buurt zit een fietswinkel die voornamelijk Stevens fietsen verkoopt en maar één damesmodel heeft, de Impala. Dat biedt wel heel weinig vergelijkingsmateriaal. Ik heb heel goede reviews gelezen van Red Bull dames racefietsen. Het enige nadeel is dat je daarvoor naar Duitsland moet. Weet iemand misschien of Rose Versand servicepunten heeft in Nederland zodat je niet voor ieder wissewasje drie uur in de auto zit? Zijn zaken die bijvoorbeeld Stevens verkopen ook bereid/in staat om Red Bull onderdelen te vervangen?

Ik hoor graag!
Groet, Rieneke

bibske
Forum-lid

bibske 07 apr 2010 14:22

Rienke, staar je niet blind op damesmodellen maar kijk naar alle fietsen en probeer ze uit. Ik heb gemerkt dat er vaak een beperkte keuze is in afmontage bij de damesmodellen, je hebt of een instapmodel of meteen een duur topmodel. Ik (en met mij vele andere dames) zijn uitendelijk voor een herenfiets gegaan en dat gaat prima. Damesframes zijn wel vaak in kleinere maten verkrijgbaar wat wel interessant is als je niet erg lang bent.
Toen ik mijn fiets kocht mocht ik zelf een ander zadel uitkiezen en ik heb daar dankbaar gebruik van gemaakt om een dameszadel te kopen. Laat je verder goed opmeten en eventueel het stuur aanpassen als het te breed is. Een compact stuur is erg fijn als dame omdat ze minder diep zijn en je zit dichter bij de remhendels als je onderin fietst. Dat is uiteraard ook iets wat je misschien kan onderhandelen met een fietsenmaker.

Stevens zijn in ieder geval prima fietsen voor een goede prijs. Het hangt een beetje per fietsenmaker af of ze graag je fiets onderhouden en repareren. In principe hoef je niet vaak naar de fietsenmaker als je zelf een beetje leert sleutelen of als je een handige Harry in de buurt hebt die de wat lastigere klussen voor je oplost.

Veel plezier met uitzoeken en welkom op het forum!

Plaats reactie