Hoe geraakt ik bij de lagers van deze wielen ?Jasperoo schreef: ↑21 jan 2018 21:26 Ik heb twee sets van deze wielen en maak ze af en toe schoon, zeker als het wat nat/regenachtig is. Het rinkelende geluid is komt af en toe terug, maar met goed lager vet wordt het meeste buiten gehouden.
Onderhoud en schoonhouden van naven beschouw ik als standaard onderhoud.
Bij de koop van wheeltec wielen werd mij ook geadviseerd regelmatig de doppen van de naven te halen en vervolgens reinigen en licht opnieuw smeren.
Problemen met DT Swiss RR21 Dicut
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02 jul 2009 17:06
Ik niet. Ik beschouw dat niet als standaard onderhoud. Een wiel moet niet na 5 ritjes knarsetandend rollen, door het aanwezige zand in de lagers. Dat is gewoon onacceptabel.
Trouwens, de lagers zitten bij dit wiel helemaal geïntegreerd. Vroeger kon je nog bij je kogellagers (die er dan altijd uitflikkerden en dan moest je op de garagevloer op handen en voeten zoeken...). toen schakelden ze over op die geïntegreerde lagers die je zelf kon vervangen.... maar zo langzamerhand zitten die lagers zo in het wiel geïntegreerd dat je zonder specialistisch gereedschap er niet bij kan.
Zo'n wiel moet je gewoon 'fool proof' zijn, bij normaal gebruik, en dat zijn deze dus niet.
Je trekt gewoon de doppen eraf en je kan het schoonmaken. Daar komt geen specialistisch gereedschap aan te pas. Dat wat je hoort is het zand tussen het kapje en het lager, wat je dus zo kunt verwijderen.
Een ketting maakt je normaal toch ook schoon na een regen rit, anders gaat die knarsen. Ook hoog segment kettingen. Is het dan zo'n probleem om dat ook met je wielen te doen?
Een ketting maakt je normaal toch ook schoon na een regen rit, anders gaat die knarsen. Ook hoog segment kettingen. Is het dan zo'n probleem om dat ook met je wielen te doen?
Dat is dan ansich wel handig dan. Na een echt slecht weerrit check ik toch alles. Ook remblokjes haal ik er even uit om na te lopen.Jasperoo schreef: ↑22 jan 2018 18:29 Je trekt gewoon de doppen eraf en je kan het schoonmaken. Daar komt geen specialistisch gereedschap aan te pas. Dat wat je hoort is het zand tussen het kapje en het lager, wat je dus zo kunt verwijderen.
Een ketting maakt je normaal toch ook schoon na een regen rit, anders gaat die knarsen. Ook hoog segment kettingen. Is het dan zo'n probleem om dat ook met je wielen te doen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Er bestaan nochtans genoeg wielen - die ook nog eens heel wat goedkoper zijn - die probleemloos regen- en modderritjes doorstaan.
Ik ben zoals verwacht maar weer eens gaan klagen bij Canyon en de wielen zijn weer opgestuurd.
Het is volgens mij namelijk niet normaal dat als je schone wielen hebt en voor de eerste keer in de regen gaat rijden er direct problemen ontstaan.
De wielen zijn ook weer bij DT Swiss geweest. Nu werd er verteld: "Het probleem blijkt waarschijnlijk te ontstaan vanuit de plaatjes van de spaaknippels in de velg". DT Swiss heeft de spaken inclusief de nippels en plaatjes vervangen als ook de einddoppen. Een hele operatie dus en dat schiep hoop!
Ik heb met deze opnieuw gereviseerde wielen echter geen meter gefietst want het achterwiel liep meteen aan toen ik het wiel in de fiets monteerde.
Deze wielset ging dan ook weer direct retour....
Hierop werd er van het servicecentrum van DT Swiss gemeld dat het achterwiel waarschijnlijk erg strak geklemd is geweest.
Gelukkig kreeg ik van Canyon te horen:
"Nadat de wielen opnieuw geïnspecteerd zijn door het servicecentrum van DT Swiss, willen we je graag vanuit Canyon een nieuwe wielset aanbieden."
Ik heb dan ook dankbaar gebruik gemaakt van dit aanbod en een keuze gemaakt uit 3 mogelijke opties.
Hopelijk heb ik met de nieuwe wielen nu meer geluk.
Het is volgens mij namelijk niet normaal dat als je schone wielen hebt en voor de eerste keer in de regen gaat rijden er direct problemen ontstaan.
De wielen zijn ook weer bij DT Swiss geweest. Nu werd er verteld: "Het probleem blijkt waarschijnlijk te ontstaan vanuit de plaatjes van de spaaknippels in de velg". DT Swiss heeft de spaken inclusief de nippels en plaatjes vervangen als ook de einddoppen. Een hele operatie dus en dat schiep hoop!
Ik heb met deze opnieuw gereviseerde wielen echter geen meter gefietst want het achterwiel liep meteen aan toen ik het wiel in de fiets monteerde.
Deze wielset ging dan ook weer direct retour....
Hierop werd er van het servicecentrum van DT Swiss gemeld dat het achterwiel waarschijnlijk erg strak geklemd is geweest.
Gelukkig kreeg ik van Canyon te horen:
"Nadat de wielen opnieuw geïnspecteerd zijn door het servicecentrum van DT Swiss, willen we je graag vanuit Canyon een nieuwe wielset aanbieden."
Ik heb dan ook dankbaar gebruik gemaakt van dit aanbod en een keuze gemaakt uit 3 mogelijke opties.
Hopelijk heb ik met de nieuwe wielen nu meer geluk.
Ik heb gekozen voor FFWD F2A. Deze hebben weliswaar ook DT Swiss 240s naven maar de afdichting (flens?) ziet er totaal anders uit.
Ik heb er gisteren in de miezer regen mee gefietst en ik had geen enkel probleem. De wegen waren goed nat en er lag best veel zand/modder. Dat heb je nu eenmaal in de Betuwe. Op mijn reserve fiets heb ik Flyerwielen met Shimano Ultegra naven en daar had ik ook nergens last van. Zoals het hoort.
Ik heb er gisteren in de miezer regen mee gefietst en ik had geen enkel probleem. De wegen waren goed nat en er lag best veel zand/modder. Dat heb je nu eenmaal in de Betuwe. Op mijn reserve fiets heb ik Flyerwielen met Shimano Ultegra naven en daar had ik ook nergens last van. Zoals het hoort.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Je oorspronkelijke DT Swiss RR21 Dicut wielen hebben toch geen 240 S naven?
DT 240 S naven zijn wel heel goede naven, daar ga je normaal geen problemen mee hebben.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
En, wat heb je als antwoord gekregen?Francesco68 schreef: ↑04 jan 2018 18:46 Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem met deze wielen in m'n Cayon Endurace Cf 9.0.
Verder is het velglint ook al twee stuk gegaan thv. een spaakgat, met als gevolg twee maal en gat in de binnenband.
Ik stuur ze deze week nog terug,
Ben benieuwd?
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Via een ander draadje dacht ik dat deze wielen 240s naven zouden hebben.Je oorspronkelijke DT Swiss RR21 Dicut wielen hebben toch geen 240 S naven?
Nu begin ik ook te twijfelen. Het zijn waarschijnlijk speciale Dicut naven met bepaalde onderdelen van de 240S?
Zelf kan ik het niet echt meer achterhalen omdat ik de specificaties van de DT Swiss RR21 Dicut wielen niet meer kan vinden op de DT Swiss site.