Alles over vakanties op én met de fiets

Overnachtingsplekken Frankrijk?

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 24 jan 2018 22:26

joopi schreef: 24 jan 2018 21:55 Ligt aan je route. Via het Maasdal zal je binnen een dagtraject altijd wel iets kunnen vinden, langs de weg vaak bordjes met verwijzingen naar hotels of gites. Iets oostelijker, via de Groene Weg naar de Middellandse Zee (mooie route!) zul je vooral tussen globaal Nancy en Lyon een beetje vooruit moeten plannen. Formule 1 e.d. zitten vrijwel altijd vlak bij de snelwegen en grotere steden, in de "binnenlanden" vind je ze amper. @Jans: zonder internet doe je het zoals vroeger: bij de lokale bakker/slager/kastelein/mairie een praatje maken en informeren!
Jammer dat veel van de winkels die je noemt soms uren dicht zitten. En de mairie is in kleinere plaatsen vaak maar een enkel dagdeel open. Alsof het hele dorp weet of jij vol zit als chamber d'hote. Wij hebben ooit een fietstocht (langs de Loire) zo gemaakt en hebben uiteindelijk wel plek gevonden, maar was lang niet makkelijk.
"Vroeger" deed je het met van die boekjes die ieder jaar uitgegeven werden. Maar waarom zou je het zonder internet moeten doen. TS zal toch ook contact met zijn vrouw willen hebben?

JC80
Forum-lid

JC80 24 jan 2018 22:29

Je bent het niet van plan, ik weet het, maar het scheelt misschien wel een hoop gezoek en gestress als je een minimaal slaapzakje en bivakzak/tentje meeneemt. Als je daar een paar keer in slaapt, heb je het spul ook heel snel weer terugverdiend én je slaapt misschien nog eens op plekken waar je anders nooit zou komen.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 25 jan 2018 05:21

Jans schreef: 24 jan 2018 19:53 Ik vind het dan wel een "probleempje" dat je een account aan zou moeten maken, zonder ook maar enig idee te hebben of er wel deelnemers zijn in het gebied waar je heen wilt.
Om een vraag te stellen op dit forum moet je ook een account aanmaken terwijl je nog niet weet of je een zinnig antwoord gaat krijgen :lol:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 25 jan 2018 08:33

Ik zou goed naar de route kijken die je van plan bent te gaan rijden. Dan een redelijke dagafstand bepalen en voor het eerste deel van je route alles van te voren boeken. Dan weet je waar je aan toe bent en heb je een inschatting of het redelijk/goed is. Dan kan ne al fietsende bedenken wat ne met de rest van de route gaat doen. Enjoy! Leuk avontuur!
:winkthumb:

BikerHaarlem
Forum-lid

Gebruikersavatar BikerHaarlem 25 jan 2018 09:02

Bedankt iedereen tot dusver voor jullie input! Waardeer ik zeer!
Grappig om verschillende adviezen en invalshoeken te lezen. Ik denk dat ik zal gaan voor een combi van goedkope hotels a la Ibis Budget en Chambre d’Hotes en dat ik ook een combi zal doen qua persoonlijk vragen en internet gebruik. Want inderdaad zal ik zeker af en toe internet nodig hebben ook voor contact met mijn vrouw en kind. Ik weet uit ervaring dat het niet prettig is om nog een heel stuk te moeten rijden als je al echt toe bent aan een slaapplek. Aan de andere kant wil ik ook flexibel blijven en niet teveel vooraf boeken. Als het tegenzit wil ik eerder kunnen stoppen; als het lekker gaat hoef ik nog niet te vroeg te hoeven stoppen.
Toch tentje en slaapzak meenemen ga ik echt niet doen, dat wordt te zwaar en daarmee te vertragend.

Als iemand nog aanvullende tips of adviezen heeft dan blijf ik me uiteraard aanbevolen houden !! 👍

lnnrtlnnrt
Forum-lid

lnnrtlnnrt 25 jan 2018 10:00

Goede vooruitzichten. Mijn eerste fietsreis was ook naar de Middellandse Zee. Utrecht - Nice. 11 dagen over gedaan, en iedere nacht geslapen bij couchsurfers. Ik had de hele route dus van te voren gepland, en zoals hier al gezegd, vooral in Noord Frankrijk was dat wel handig. Ook je lunchstops zijn daar lastig. 20 km moeten fietsen als je honger hebt is niet heel fijn...

Couchsurfing.com

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 25 jan 2018 10:27

scepticus schreef: 25 jan 2018 05:21
Jans schreef: 24 jan 2018 19:53 Ik vind het dan wel een "probleempje" dat je een account aan zou moeten maken, zonder ook maar enig idee te hebben of er wel deelnemers zijn in het gebied waar je heen wilt.
Om een vraag te stellen op dit forum moet je ook een account aanmaken terwijl je nog niet weet of je een zinnig antwoord gaat krijgen :lol:
Ik heb jaren meegelezen hier, zonder een account.

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 25 jan 2018 11:56

Afgelopen najaar heb ik voor het eerst op een fietsreis online apps als booking.com en hostelworld gebruikt. Dat werkte heel goed in semi toeristische gebieden. Zo rond een uur of 6 's avonds eens kijken wat er allemaal nog vrij is binnen redelijke afstand aan de route, gelijk reserveren en 1-2 uur later daar aan komen fietsen.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 25 jan 2018 12:03

ultra_ivo schreef: 25 jan 2018 11:56 Afgelopen najaar heb ik voor het eerst op een fietsreis online apps als booking.com en hostelworld gebruikt. Dat werkte heel goed in semi toeristische gebieden. Zo rond een uur of 6 's avonds eens kijken wat er allemaal nog vrij is binnen redelijke afstand aan de route, gelijk reserveren en 1-2 uur later daar aan komen fietsen.
In het hoogseizoen zal dat wel wat lastiger zijn,

joopi
Forum-lid

joopi 25 jan 2018 14:44

BikerHaarlem: de belangrijkste tip is waarschijnlijk om 's ochtends zo vroeg mogelijk op je fiets te stappen. Dan heb je later op de dag meer speling als het qua beschikbaarheid van hotels/motels/gites even tegenzit. En tip 2: zo gauw je langs een winkel rijdt die open is altijd inslaan voor de rest van de dag, want die openingstijden zijn idd een dingetje zoals Jans zegt, winkels meestal dicht van 12:30 tot minimaal 16u.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 25 jan 2018 14:49

joopi schreef: 25 jan 2018 14:44 want die openingstijden zijn idd een dingetje zoals Jans zegt, winkels meestal dicht van 12:30 tot minimaal 16u.
Zo ernstig is het vaak ook niet hoor, met 15u houdt het meestal wel op. Maar verrassingen zijn er altijd.
En rijdt voor een bakker niet het dorpje in, als je er verder niet hoeft te zijn, maar zoek bijv. een Lidl, die hebben ook in Frankrijk heerlijke broodjes.

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 25 jan 2018 15:51

joopi schreef: 25 jan 2018 14:44 BikerHaarlem: de belangrijkste tip is waarschijnlijk om 's ochtends zo vroeg mogelijk op je fiets te stappen. Dan heb je later op de dag meer speling als het qua beschikbaarheid van hotels/motels/gites even tegenzit. En tip 2: zo gauw je langs een winkel rijdt die open is altijd inslaan voor de rest van de dag, want die openingstijden zijn idd een dingetje zoals Jans zegt, winkels meestal dicht van 12:30 tot minimaal 16u.
Vroeg weg hoeft niet, je kunt ook licht op je fiets hebben zodat je niet belemmerd wordt door invallend donker. Wel voor Frankrijk dan een wettelijk verpicht reflectievestje meenemen.

Plaats reactie