Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbonnen wielset + Vogezen

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 22 jan 2018 09:04

Is rijden met tubular carbon velgen ook niet beter dan clinchers met de warmteafvoering door veelvuldig remmen?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9320
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 jan 2018 09:06

Ja, vooral omdat tubes geen druk op de remrand uitoefenen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28251
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jan 2018 09:29

Ik rijd ook gewoon met carbon in de bergen, zowel mijn huidige set (Bora clincher) als met m'n vorige set (Reynolds Assault clincher). Duizenden kilometers mee door heuvels, middengebergte en hooggebergte gebold, nooit één probleem gehad.

Zoals Raven al opmerkt, als je kunt dalen dan is het geen enkel probleem.

Een andere voorwaarde is toch dat je kwaliteitsspul gebruikt (waar Bontrager zeker onder valt).

Ik heb ook een setje FCC 38 mm uit China en daarmee zou ik geen hooggebergte doen (wel Ardennen enz).

Flyjohan23
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 08 jan 2018 17:05

Flyjohan23 22 jan 2018 09:33

En slijt de velg lelijk af bij het remmen in regenweer? Ik heb geen ervaring, dit is mijn eerste set carbonwielen, ik wil ze niet meteen lelijk maken :-)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28251
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jan 2018 09:36

Nee hoor, althans bij mij niet. Bij regen is het vooral belang even "voor te remmen", de rem lichtjes indrukken zodat het water van de rand verdwijnt. Daarna gewoon remmen zoals je altijd doet. Je moet er dus iets meer tijd voor nemen. Het remt natuurlijk wel iets minder, maar het is te doen. En alu remt in de regen ook minder dan bij droog weer.

Gebruikersavatar
Ephraim
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 mar 2015 21:31

Gebruikersavatar Ephraim 25 jan 2018 17:47

Maar hoe houden de wielen zich in een afdaling op de befaamde hobbelwegen in de Belgische Ardennen?
En belangrijker nog: hoe houdt het lichaam zich met carbon wielen op die beruchte Ardense klote hobbelwegen?
Slaan dan de vullingen uit je kiezen. Ik bedoel; nog erger dan alu velgen?
Life behind bars :winkthumb:

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9476
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 jan 2018 17:52

Ephraim schreef: 25 jan 2018 17:47 Maar hoe houden de wielen zich in een afdaling op de befaamde hobbelwegen in de Belgische Ardennen?
En belangrijker nog: hoe houdt het lichaam zich met carbon wielen op die beruchte Ardense klote hobbelwegen?
Slaan dan de vullingen uit je kiezen. Ik bedoel; nog erger dan alu velgen?
Dat ligt aan je druk in de banden en hoe krampachtig jij het stuur vasthoud.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 25 jan 2018 17:58

Putten bliijven putten en hobbels blijven hobbels, daarin gaat carbon of alu geen groot verschil maken

Gebruikersavatar
dapoker
Forum-lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 apr 2010 21:37

Gebruikersavatar dapoker 04 feb 2018 01:06

Ephraim schreef: 25 jan 2018 17:47 Maar hoe houden de wielen zich in een afdaling op de befaamde hobbelwegen in de Belgische Ardennen?
En belangrijker nog: hoe houdt het lichaam zich met carbon wielen op die beruchte Ardense klote hobbelwegen?
Slaan dan de vullingen uit je kiezen. Ik bedoel; nog erger dan alu velgen?
Ik rijd week in week uit met m’n carbonnen hoepels over de slechtste wegen die er in de Ardennen te vinden zijn. Ik heb een paar Cosmics en ‘n paar Mantels. Beide geen centje pijn en nog geen slagje in m’n wielen. Remranden zijn nog steeds als nieuw. Ik zelf ben wel liefhebber van voelbaar contact met het wegdek. Noem het maar ‘n barretje meer... Op dat soort slechte wegen is het vooral behendigheid en stuurmanskunst waar de winst zit. Carbon is dus geen probleem in de heuvels en hooggebergte. Je moet alleen niet te veel remmen. O, goede remblokjes maakt wel ‘n verschil. Die Zwarte Prins dingen bevallen op beide wielsets erg goed.
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie