Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Je draait ze sneller kapot en ze gaan in de loop der tijd vaak zo vast zitten dat er niks meer te repareren/richten valt en je moet dan de hele spaak vervangen.
Bij een eerste set wil je gewoon degelijk spul dat ook na een tijdje nog te corrigeren is om wat voor reden dan ook.
Het bespaart een paar gram , dat is meestal de reden om ze te gebruiken
Alleen gebruiken als je geilt op kekke kleurtjes is mijn idee.
Bij een eerste set wil je gewoon degelijk spul dat ook na een tijdje nog te corrigeren is om wat voor reden dan ook.
Het bespaart een paar gram , dat is meestal de reden om ze te gebruiken
Alleen gebruiken als je geilt op kekke kleurtjes is mijn idee.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Iemand een idee waar ik Aero spaken kan vinden van 264mm (Straight pull) die minder kosten dan 2€ per stuk
Normaal haal ik ze van Bike24 maar ze hebben er daar geen van 264mm (DT Swiss Aero Comp), enkel de veel duurdere Aerolite hebben ze (of nog duurdere van Sapim)
Het is om mijn carbon wielen (60mm) opnieuw te spaken
edit: Pillar spaken uit China, zijn die betrouwbaar?
Normaal haal ik ze van Bike24 maar ze hebben er daar geen van 264mm (DT Swiss Aero Comp), enkel de veel duurdere Aerolite hebben ze (of nog duurdere van Sapim)
Het is om mijn carbon wielen (60mm) opnieuw te spaken
edit: Pillar spaken uit China, zijn die betrouwbaar?
Ik ga het eens proberen met de Pillar, kosten eigenlijk erg weinig. Ik heb er 60 besteld voor 43$
Wel besteld bij Helin, ook met messing nipples maar goedkoper
Bijna nog de verkeerde besteld, had de 1432 aangeklikt maar die zijn te breed en gaan nooit door het gaat van de naaf geraken, gelukkig net op tijd gezien.
Wel besteld bij Helin, ook met messing nipples maar goedkoper
Bijna nog de verkeerde besteld, had de 1432 aangeklikt maar die zijn te breed en gaan nooit door het gaat van de naaf geraken, gelukkig net op tijd gezien.
Hoe zou je nipple dan ook vertalen in het Nederlands? Wij gebruiken nu ook allemaal maar het woord nipple maar dat is geen Nederlands, tepel wel
Ik ben begonnen met het herspaken van mijn hoge carbonwielen (de FM had er vorig jaar niet zo'n goede beurt van gamaakt, 1x spaakbreuk en elke 2 maanden een losse spaak. Ik wilde ook liever DT-Swiss naven met centerlock), nu was uit elkaar halen al een hele klus want de FM had extra rondellen (washers, schijfjes geen idee hoe Nederlanders dat noemen, in Vlaanderen zijn het rondellen ) tussen elke nipple gedaan, die rondellen waren niet iets te groot om spontaan door de gaten in de velg te vallen, dus 1 voor 1 met een tang eruit moeten halen. Wat een werkje.
Nu: waarom zou je rondellen moeten gebruiken om te spaken, kan ik die gewoon weglaten bij het herspaken?
Tweede vraag: Er zat iets van vet of zo op de draad van alle spaken, ik denk omdat hij te lange spaken heeft gebruikt en tot voorbij de schroefdraad heeft aangedraaid en dit ervoor zorgde dat er extra draad getapt kon worden. Kan dit kloppen of heeft het misschien een andere functie?
Derde vraag: De carbon velgen (chinees spul, 60mm hoog) zijn ondertussen 3 jaar oud (wel nog kaarsrecht) en hebben hier en daar wat kleine krassen. Wat zou het kosten om ze opnieuw te laten lakken (zwart of enkel nieuwe clearcoat of misschien wel echt kleur erop) en heeft iemand hier een voorbeeld van. (aangezien ik geen remvlak heb want schijfremmen en de spaken er al uit zijn, hoop ik geen horrorverhalen te krijgen zoals Havana)
Ik ben begonnen met het herspaken van mijn hoge carbonwielen (de FM had er vorig jaar niet zo'n goede beurt van gamaakt, 1x spaakbreuk en elke 2 maanden een losse spaak. Ik wilde ook liever DT-Swiss naven met centerlock), nu was uit elkaar halen al een hele klus want de FM had extra rondellen (washers, schijfjes geen idee hoe Nederlanders dat noemen, in Vlaanderen zijn het rondellen ) tussen elke nipple gedaan, die rondellen waren niet iets te groot om spontaan door de gaten in de velg te vallen, dus 1 voor 1 met een tang eruit moeten halen. Wat een werkje.
Nu: waarom zou je rondellen moeten gebruiken om te spaken, kan ik die gewoon weglaten bij het herspaken?
Tweede vraag: Er zat iets van vet of zo op de draad van alle spaken, ik denk omdat hij te lange spaken heeft gebruikt en tot voorbij de schroefdraad heeft aangedraaid en dit ervoor zorgde dat er extra draad getapt kon worden. Kan dit kloppen of heeft het misschien een andere functie?
Derde vraag: De carbon velgen (chinees spul, 60mm hoog) zijn ondertussen 3 jaar oud (wel nog kaarsrecht) en hebben hier en daar wat kleine krassen. Wat zou het kosten om ze opnieuw te laten lakken (zwart of enkel nieuwe clearcoat of misschien wel echt kleur erop) en heeft iemand hier een voorbeeld van. (aangezien ik geen remvlak heb want schijfremmen en de spaken er al uit zijn, hoop ik geen horrorverhalen te krijgen zoals Havana)
Nippel (en geen nipple) is gewoon een Nederlands woord hoor....
Vragen:
1 Die onderlegringeltjes dienen om de kracht onder de nippel beter te verdelen op de velg, dit voorkomt scheuren bij hoge spaakkrachten en ik zou ze gewoon weer gebruiken.
2 Spaken moeten altijd gesmeerd worden voor het inspaken, er is speciaal spul voor , maar eigenlijk alles wat smeert kan daarvoor gebruikt worden.
Daardoor zijn de nippels nog te draaien bij hoge spaakkrachten en ook na jaren gebruik.
Draad tappen zal nooit lukken met messing of alu op RVS spaken...
3 Spuitbusje Action 2,99€
Vragen:
1 Die onderlegringeltjes dienen om de kracht onder de nippel beter te verdelen op de velg, dit voorkomt scheuren bij hoge spaakkrachten en ik zou ze gewoon weer gebruiken.
2 Spaken moeten altijd gesmeerd worden voor het inspaken, er is speciaal spul voor , maar eigenlijk alles wat smeert kan daarvoor gebruikt worden.
Daardoor zijn de nippels nog te draaien bij hoge spaakkrachten en ook na jaren gebruik.
Draad tappen zal nooit lukken met messing of alu op RVS spaken...
3 Spuitbusje Action 2,99€
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig