Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

powerkiter
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 mar 2015 15:32

powerkiter 30 jan 2018 14:29

Ik heb geen idee wat mijn verschil is qua L/R voor mijn gevoel redelijk 50/50 maar zonder het te meten zegt dat natuurlijk niets. De P2M eco is toch wel een heel stuk duurder dan een stages in Campa uitvoering.
2de hands klinkt ook interessant dus ga marktplaats etc in de gaten houden.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 30 jan 2018 15:09

Voor campa is Power2Max inderdaad duur, voor andere uitvoeringen is het verschil veel kleiner. Ik heb afgelopen maanden zowel voor mijn racefiets (Shimano) als mountainbike (Sram) veel opgezocht over powermeters en wat mij betreft kwam Power2Max er als prijs/kwaliteit toch bij de beste uit, gevolgd door Quarq. Stages en 4iiii zijn interessant omdat ze wat goedkoper zijn, maar ik zou ze enkel met een korting scoren (je ziet ze wel regelmatig te koop staan).

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 30 jan 2018 15:20

Een paar maanden geleden heb ik ook een vermogensmeter gekocht, dit is een P2M geworden omdat ze een mooie aanbieding hadden op hun Type S, De FSA Gosamer inclusief een set kettingbladen voor 549 euro. Inmiddels zijn de beschikbare uitvoeringen voor deze prijs beperkter geworden, maar wellicht zit er iets bij.

Een Quarq D-zero is ruim onder de 1000 euro te vinden (even op marktplaats gezocht, nieuw voor iets meer dan 700 euro)

Maar als je aan Campa vast wil houden, dan zijn dit geen opties en zal je naar Stages of pedalen met een vermogensmeter moete kijken.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 31 jan 2018 07:44

powerkiter schreef: 29 jan 2018 17:57 Ben in de markt voor een vermogensmeter zit alleen te twijfelen tussen alle mogelijkheden ondertussen al heel het internet rond gestruind naar info.
Gekeken naar P2M, vector 3 en stages ,
Heb zelf een P2M s-Type en Vector 2S, ben met beide tevreden. In principe voegt de P2M niks toe, ok je kunt links/rechts balans meten maar wat doe je daar mee.....

De Vector 2S hebben 0 onderhoud nodig installatie is zo gepiept en dat is bij de P2M toch wel anders.

Vector 2S geeft wel iets hogere waarden dan de P2M wat normaal is daar de meting op het pedaal is, maar is wel altijd consistent en daar gaat het om.

Als je niet het bedrag wilt neer tellen voor een Campagnolo / P2M oplossing zou ik voor de Vector 3 gaan :winkthumb:
YFood !!!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 jan 2018 07:52

De hoeveelheid werk van een crank installeren is puur afhankelijk van je huidige crank. Als het bracket kan blijven zitten is het een kwestie van 1 of 2 boutjes losdraaien, nieuwe crank erin, vast draaien en klaar.

Dat de Vector een hoger vermogen geeft dan de P2M kan overigens niet verklaard worden door het verschil in plaats van meten. Je verliest geen noemenswaardig vermogen van pedaal richting spider.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 31 jan 2018 08:01

amclassic-fan schreef: 31 jan 2018 07:52 De hoeveelheid werk van een crank installeren is puur afhankelijk van je huidige crank. Als het bracket kan blijven zitten is het een kwestie van 1 of 2 boutjes losdraaien, nieuwe crank erin, vast draaien en klaar.

Dat de Vector een hoger vermogen geeft dan de P2M kan overigens niet verklaard worden door het verschil in plaats van meten. Je verliest geen noemenswaardig vermogen van pedaal richting spider.
Eens een P2M S-Type gewisseld bij Campagnolo ? Kan je meedelen dat het verwijderen van de borgveer een uitdaging is..... :roll:

Ook het hoger vermogen van een enkelzijdig pedaal systeem is meerdere malen gepubliceerd en kan ik alleen maar onderstrepen, is ook niet erg als het maar altijd hetzelfde is!
YFood !!!

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 31 jan 2018 09:49

Daarom heb ik die borgveer ook lekker in een doos gelaten. Ik zet mijn crank nooit heel erg vast (vast = vast), en heb pas 1 keer meegemaakt dat er wat speling in zat omdat de bout wat was losgekomen. Die borgveer is aardig, maar wat mij betreft niet noodzakelijk. En het scheelt zeker 5 gram :winkthumb:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1350
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 31 jan 2018 20:41

@matthiav:
Een L/R verschil hoeft geen ramp te zijn, zolang dit niet varieert met vermogen (bv 48/52 wanneer je rustig fietst, en 53/47 wanneer je boven je omslagpunt rijdt).
Leg me dat eens uit als je wilt, helemaal snappen doe ik dat niet...
...

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 01 feb 2018 09:57

Oppbogga schreef: 31 jan 2018 20:41 @matthiav:
Een L/R verschil hoeft geen ramp te zijn, zolang dit niet varieert met vermogen (bv 48/52 wanneer je rustig fietst, en 53/47 wanneer je boven je omslagpunt rijdt).
Leg me dat eens uit als je wilt, helemaal snappen doe ik dat niet...
De L/R balans is 'idealiter' 50% links, 50% rechts (=50/50). Stel nu dat jouw persoonlijke L/R balans 48/52 is, en je hebt een stages powermeter, dan wordt je totale vermogen 4% onderschat door de stages. Dit is geen ramp, want die 4% afwijking is consistent en je kan je stages dus perfect gebruiken om in zones te trainen, je FTP te testen en je progressie te monitoren. Als je weet dat je L/R balans 48/52 is, dan kan je vaak hiervoor zelfs corrigeren in de software van je powermeter. Maar er zijn ook atleten waarbij de L/R balans varieert naargelang het inspanningsniveau. Bv 48/52 wanneer je een stuk onder je FTP fietst, en 51/49 wanneer je boven je FTP fietst. In zulke gevallen is de afwijking van je stages tov je totale vermogen niet meer consistent, en in zo'n geval ben je dan je eventueel beter af met een powermeter je die totale vermogen meet. Maar zonder specifieke aanwijzingen moet je er niet van uitgaan dat dit voor jou het geval is.

Ik schrijf trouwens 'idealiter' omdat er geen enkele aanwijziging, noch wetenschappelijk bewijs is dat het beter is om een 50/50 balans te hebben dan bv een 49/51 balans. Zit je met 40/60, dan is er wel iets mis natuurlijk.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 feb 2018 10:23

Die L-R verdeling is alleen helemaal niet consistent bij sommige, aantal forumleden hebben het al meerdere keren laten zien dat het behoorlijk verschuift en dat het meerdere procenten scheelt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1350
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 01 feb 2018 11:40

Dank voor je uitleg.
...

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1204
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 01 feb 2018 18:58

Even een heel Hollandsche vraag, als je een tweezijdige powermeter in de pedalen koopt, kan je dan één pedaal aan je partner geven, zodat je allebei een powermeter hebt? Maw functioneert dit als twee losse powermeters die ook los afgelezen kunnen worden, of wordt het signaal geintegreerd met elkaar? Kan het nergens vinden...

Plaats reactie