Bij deze zou ik graag wat informatie inwinnen over het volgende;
Ik ben van plan om een aanpassing te doen aan mijn setup. Ik kan namelijk niet echt een lekker verzet vinden als ik op het buitenblad fiets, zonder dat de ketting er scheef op ligt.
Momenteel heb ik het volgende gemonteerd;
- Een 50/34 compact voor.
- Een 11-speed casette, met een 12/26. Met de tandwielen 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-26.
Iemand misschien ideeën wat gunstig zou kunnen zijn om aan te passen?
Met vriendelijke groet,
Aanpassen van de Setup
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 14 mei 2016 12:20
Wat is scheef?
Wat is een lekker verzet voor jou? Maar je bedoelt cadans waarschijnlijk.
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm
Wat is een lekker verzet voor jou? Maar je bedoelt cadans waarschijnlijk.
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
IK heb een 5800 12-25 cassette liggen (12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25) de zogenaamde poldercassette in combinatie met een gemodificeerde 5800 50-34. Die 34 is vervangen door een 39.
Maar ik begrijp niet dat je met 50 buitenblad en die 12/26 cassette een scheve kettinglijn rijdt.
Vanaf welk kransje achter ligt de ketting dan volgens jou te scheef?
Ik kan zo tot de 19 of 21 gaan bij 50 voor met een acceptabele kettinglijn maar schekel dan liever naar 39 en 16/15.
Als je veel vlak rijdt dan zou ik de 34 vervangen door een 39
Maar ik begrijp niet dat je met 50 buitenblad en die 12/26 cassette een scheve kettinglijn rijdt.
Vanaf welk kransje achter ligt de ketting dan volgens jou te scheef?
Ik kan zo tot de 19 of 21 gaan bij 50 voor met een acceptabele kettinglijn maar schekel dan liever naar 39 en 16/15.
Als je veel vlak rijdt dan zou ik de 34 vervangen door een 39
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Meer op binnenblad rijden. En als dat ook niet fijn is, wat Zorro zegt, een 39 ipv 34 plaatsen.
Je cassette is zo'n beetje het meest allround poldermodel wat je kunt hebben. Geen kleinste 11, en tot de 25 of 26 tandjes aan het andere eind.
Je cassette is zo'n beetje het meest allround poldermodel wat je kunt hebben. Geen kleinste 11, en tot de 25 of 26 tandjes aan het andere eind.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
32-12 is ongeveer gelijk aan 50-18: vind je op de 18 rijden te scheef?
Of is het probleem dat je gemiddelde ritje net op grens zit waar je ofwel tegen klein-klein rijdt of groot-groot? En dus geen van beide echt ok is?
Zoals hierboven; ofwel groter klein tandwiel vandoor. Maar ook een 48t of zelfs 46t is een optie. Alternatief is een andere cassette; bv 14-28 of zelfs iets met 16-.... zorgt wel dat je sneller naar groot blad schakelt en je "trager " op groot blad kan rijden.
En vergeet niet dat de 15 jarige jeugd iets als 46t met 14t als zwaarste verzet heeft en wedstrijden rijdt aan 40 km/u gemiddeld. Die zware verzetten zijn dus niet nodig.
Of is het probleem dat je gemiddelde ritje net op grens zit waar je ofwel tegen klein-klein rijdt of groot-groot? En dus geen van beide echt ok is?
Zoals hierboven; ofwel groter klein tandwiel vandoor. Maar ook een 48t of zelfs 46t is een optie. Alternatief is een andere cassette; bv 14-28 of zelfs iets met 16-.... zorgt wel dat je sneller naar groot blad schakelt en je "trager " op groot blad kan rijden.
En vergeet niet dat de 15 jarige jeugd iets als 46t met 14t als zwaarste verzet heeft en wedstrijden rijdt aan 40 km/u gemiddeld. Die zware verzetten zijn dus niet nodig.
Volgens mij kan niemand hier iets zinnigs over zeggen als we niet weten wat voor snelheden je rijdt, welke cadans etc. Ik rij bijv. in de zomer ( ja, ook nog seizoensgebonden) veel met een kruissnelheid van tussen de 28 en 32, cadans tussen 85-95.
Met dit type gegevens kan je bijv. op http://ritzelrechner.de een prettige setup vinden.
Met dit type gegevens kan je bijv. op http://ritzelrechner.de een prettige setup vinden.
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Een compact is in de polder eigenlijk waardeloos. Ik heb op mijn compact de 34 vrijwel meteen vervangen voor een 39, maar inmiddels is de 39 vervangen voor een 42 (110 BCD). Je rijdt dan zoveel fijner met een mooie rechte kettinglijn. Ik rij overigens met een 10 speed 13-26 cassette. De 34 komt er alleen op als ik de bergen inga.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Daarom langleve de verguisde triple, 50-40-30 en 12-23 achter, werkt in Nl maar ook Eifel en Ardennen. Bij echte bergen 13-25. Maar ja met 68 moet alles op souplesse
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la