Upgrade originele wielen??
Hoi allemaal,
Ik rijd op een Trek 2.1 uit 2010. Daar zitten de volgende wielen in:
Bontrager SSR (43cm: alloy hubs w/650c Alex rims)
Helaas kan ik nergens specificaties vinden van dit type wielen, dus ik weet niet wat het gewicht is of hoe stijf ze zijn.
Langzaam aan beginnen deze wielen meer gebreken op te leveren. Er is nog prima op te fietsen, maar er is wel regelmatig een reparatie nodig. Nu kan ik zo nog even doorgaan zonder dat het echt hoge kosten zijn, maar ik kan natuurlijk ook naar nieuwe wielen kijken.
Nu vraag ik me echter af wat je nu gaat merken van een upgrade van je wielen. Je leest overal dat dit de belangrijkste upgrade is die je kunt doen. Maar waarom? Ik zal niet heel veel harder gaan fietsen als ze lichter zijn. Ik ben tenslotte een recreatieve fietsen en Nederland is vrij vlak...
Dan wanneer de wielen stijver worden. Hoe ga ik dit merken in rijgedrag? Ik zal er vast niet harder van gaan fietsen, maar wat merk ik wel?
Dit is mijn eerste racefiets, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Bovendien heeft fietsen op een andere fiets weinig zin aangezien dan alles anders is en niet alleen de wielen. Hoe kom ik hier achter?
En dan automatisch de volgende vraag. Als ik nieuwe wielen wil, hoe bepaal ik dan wat voor wielen?
Wat gegevens over mij:
- Recreatieve fietser zowel solo als met vrienden en in clubverband
- Zo'n 7.000 km per jaar
- Voornamelijk in Nederland, maar een paar weken per jaar in de bergen
- 80kg
- 1,81mtr
- Snelheden tussen de 30 en 33 gemiddeld
Ik rijd op een Trek 2.1 uit 2010. Daar zitten de volgende wielen in:
Bontrager SSR (43cm: alloy hubs w/650c Alex rims)
Helaas kan ik nergens specificaties vinden van dit type wielen, dus ik weet niet wat het gewicht is of hoe stijf ze zijn.
Langzaam aan beginnen deze wielen meer gebreken op te leveren. Er is nog prima op te fietsen, maar er is wel regelmatig een reparatie nodig. Nu kan ik zo nog even doorgaan zonder dat het echt hoge kosten zijn, maar ik kan natuurlijk ook naar nieuwe wielen kijken.
Nu vraag ik me echter af wat je nu gaat merken van een upgrade van je wielen. Je leest overal dat dit de belangrijkste upgrade is die je kunt doen. Maar waarom? Ik zal niet heel veel harder gaan fietsen als ze lichter zijn. Ik ben tenslotte een recreatieve fietsen en Nederland is vrij vlak...
Dan wanneer de wielen stijver worden. Hoe ga ik dit merken in rijgedrag? Ik zal er vast niet harder van gaan fietsen, maar wat merk ik wel?
Dit is mijn eerste racefiets, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Bovendien heeft fietsen op een andere fiets weinig zin aangezien dan alles anders is en niet alleen de wielen. Hoe kom ik hier achter?
En dan automatisch de volgende vraag. Als ik nieuwe wielen wil, hoe bepaal ik dan wat voor wielen?
Wat gegevens over mij:
- Recreatieve fietser zowel solo als met vrienden en in clubverband
- Zo'n 7.000 km per jaar
- Voornamelijk in Nederland, maar een paar weken per jaar in de bergen
- 80kg
- 1,81mtr
- Snelheden tussen de 30 en 33 gemiddeld
Je bent 1.81m en rijdt met 650c wielen? lijkt me onwaarschijnlijk. Wat staat er op de banden? Waarschijnlijk iets van 23-622. Dat was, zeg maar, in 2010, de alomtegenwoordige standaard. 650c, beter gezegd de ETRTO maat 571mm, is geschikt voor personen < 1.55m en voor kleine jeugdrenners. Wat wil je precies weten?: het gewicht van je wielen kun je zelf vaststellen toch?
En wat bedoel je met reparaties: gebroken spaken, versleten kogellagers enz?
Als je dit forum raadpleegt, dan zul je heel vaak Fulcrum wielen aangeprezen lezen. Of handgevlochten wielen met degelijke velgen van Mavic, Ryde enz en Shimano naven, tenzij je Campa hebt Aanrader is in elk geval 11v naven in te vlechten..
En wat bedoel je met reparaties: gebroken spaken, versleten kogellagers enz?
Als je dit forum raadpleegt, dan zul je heel vaak Fulcrum wielen aangeprezen lezen. Of handgevlochten wielen met degelijke velgen van Mavic, Ryde enz en Shimano naven, tenzij je Campa hebt Aanrader is in elk geval 11v naven in te vlechten..
Laatst gewijzigd door klimmer op 04 feb 2018 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Het zijn zeker standaard wielen wat de maat betreft. Ik heb de gegevens hier vandaan:
http://archive.trekbikes.com/nl/nl/2010 ... 21/details
Op de velgen staat niet veel meer dan "Bontrager SSR".
Ik begrijp dat de wielen te wegen zijn, maar dan is het nog niet te vergelijken met andere wielen aangezien die zonder cassette en snelspanners weer gegeven worden. Maar dat is het probleem niet.
Ik vraag me juist af wat je nu merkt wanneer je je weilen upgrade. Dat is de hoofdvraag.
En als dat de moeite waard is, hoe bepaal je dan welke wielen geschikt zijn.
http://archive.trekbikes.com/nl/nl/2010 ... 21/details
Op de velgen staat niet veel meer dan "Bontrager SSR".
Ik begrijp dat de wielen te wegen zijn, maar dan is het nog niet te vergelijken met andere wielen aangezien die zonder cassette en snelspanners weer gegeven worden. Maar dat is het probleem niet.
Ik vraag me juist af wat je nu merkt wanneer je je weilen upgrade. Dat is de hoofdvraag.
En als dat de moeite waard is, hoe bepaal je dan welke wielen geschikt zijn.
8 jaar oud en 7000km per jaar dan zal de remrand zo ongeveer wel op zijn vermoed ik.
De 2.1 uit 2010 was geen topmodel dus zullen de wielen dat ook niet zijn. Investeren in de huidige set zou ik niet doen.
Ik denk dat je met een relatief eenvoudige set al snel 0,5kg lichter uit zult komen. Met een nieuwe set die lichter is en vooral ook stijver zul je wel iets harder gaan fietsen. Je moet er alleen geen wonderen van verwachten.
Wat wil je uitgeven?
De 2.1 uit 2010 was geen topmodel dus zullen de wielen dat ook niet zijn. Investeren in de huidige set zou ik niet doen.
Ik denk dat je met een relatief eenvoudige set al snel 0,5kg lichter uit zult komen. Met een nieuwe set die lichter is en vooral ook stijver zul je wel iets harder gaan fietsen. Je moet er alleen geen wonderen van verwachten.
Wat wil je uitgeven?
o'7o
Alle wielen voor een racefiets met velgremmen passen.
Wel beter lezen: alleen de framemaat 43cm heeft 650c wielen! En die zijn er voor kleine personen.
Wel beter lezen: alleen de framemaat 43cm heeft 650c wielen! En die zijn er voor kleine personen.
Ach ja, de getallen van de maat zeggen mij niets. Had het 1 op 1 gecopieerd.
De fiets heeft een paar jaar stil gestaan door blessures. Dus hij heeft niet 7 x 7000 gereden. Een heel stuk minder helaas. Ik rijd er nu 4 jaar op en het aantal kilometers is ieder jaar gestegen. Zit nu op de 7000 ongeveer. Dus in totaal schat ik zo'n 18.000 tot 20.000 km.
Budget is wat lastig aangezien ik niet weet wat er te krijgen is voor welk budget. Maar zeker niet meer dan € 400,00.
Als ik voor minder iets leuks kan vinden is dat mooi meegenomen.
De fiets heeft een paar jaar stil gestaan door blessures. Dus hij heeft niet 7 x 7000 gereden. Een heel stuk minder helaas. Ik rijd er nu 4 jaar op en het aantal kilometers is ieder jaar gestegen. Zit nu op de 7000 ongeveer. Dus in totaal schat ik zo'n 18.000 tot 20.000 km.
Budget is wat lastig aangezien ik niet weet wat er te krijgen is voor welk budget. Maar zeker niet meer dan € 400,00.
Als ik voor minder iets leuks kan vinden is dat mooi meegenomen.
Neem maar aan dat je er zo goed als niks van merkt, dan valt het misschien mee.
Als de nieuwe heel veel lichter zijn (en in wielenland is dat pakweg 500-600 gram) zal misschien iets agieler sturen opvallen.
Zij ze optimaal aerodynamisch dan is het mogelijk dat je gemiddelde enkele 10den van km/u hoger kan uitvallen dan met je oude.
Kortom het zal hoe dan ook marginaal zijn.
Zijn de oude op, dan kan shoppen lonen voor een setje middenklassers van 300-400€
Ik ga niet zeggen Fulcrum 3 of Zonda , ik hoor niet bij de soort die dat volautomatisch doet, ik ben meer een custom liefhebber, niet zo van de confectie waar de helft mee loopt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ach, je mag best wel open staan om iets te leren....
Anders helpen onze adviezen ook niet. Dat zou zonde van de moeite zijn.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Wees maar niet bang. Het was niet meer dan een verklaring hoe het kan dat die maat hier stond. Ik geloof dan ook dat je mijn bericht verkeerd begrijpt. Het resultaat is opgeslagen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Hoe kun je dat nu roepen als je niet weet hoe de km gemaakt zijn? Als dat alleen met droog weer op de hollandse polderwegen is, dan zijn waarschijnlijk de eerste remblokjes nog niet eens op. Is dit gereden in het limburgse of vlaamse heuvelland, en regelmatig met slecht weer, dan is de kans groot dat de remrand al doormidden is gesleten. En ik lees voornamelijk het eerste, alleen niet het weertype daarbij.