Als je als monteur de wielen naloopt en controleert neem je echt niet automatisch de garantie en verantwoordelijkheid op je hoor. Dit kun je ook heeel duidelijk (van te voren) naar de klant duidelijk maken. Als hij daarmee akkoord gaat neem je het aan, anders niet.scottwilko schreef: ↑31 jan 2018 10:00 Dit is iets anders dan het passen van kleding bij de lbs.
Wel een probleem kan dit zijn met garantie gevallen. Als iemand een Chinese set naar een wielbouwer brengt voor controle en nalopen, dan kan die wielbouwer daar een x bedrag voor rekenen. Maar als er dan een probleem met de wielen ontstaat, waar denk je dan dat die persoon verhaal gaat halen? Dat zou voor mij de reden zijn geen chinees spul na te lopen.
Carbon clinchers uit China vragen
Gek van de weg, de MTB en het gravel
Ik heb mijn carbon wielen van Helin Liu nu een jaar. Ben er zeer tevreden mee. Lopen soepel en hebben het missen van een betondorpel (midden op het fietspad, waar de paal uitgehaald was, tijdens een wedstrijd) overleefd. Al met al tevreden.
Nu las ik ergens dat het goed is om de naven elk jaar te onderhouden. Wat dat dan ook mag betekenen. Volgens mij zijn dit industrielagers in een Powerway R13. Moet ik die jaarlijks vervangen, of gaat het meer om afstand of gevoel? Verder schijnen de meningen verdeeld te zijn over of je dit zelf moet doen of moet laten doen.
Mijn andere wielen hebben allemaal Ultegra naven. Hier verwissel ik gewoon de balletjes en het vet wanneer ik het gevoel heb dat het wat minder begint te lopen. Wel vroeg ik mij hier af of er enig merkbaar verschil zit tussen kogellagervet van bijv Kroon (€ 2.50 per potje) of bijv. Morgan Blue voor € 16 euro per potje. Snap dat het ene merk duurder is dan het ander, maar factor 6 lijkt wat veel.
Nu las ik ergens dat het goed is om de naven elk jaar te onderhouden. Wat dat dan ook mag betekenen. Volgens mij zijn dit industrielagers in een Powerway R13. Moet ik die jaarlijks vervangen, of gaat het meer om afstand of gevoel? Verder schijnen de meningen verdeeld te zijn over of je dit zelf moet doen of moet laten doen.
Mijn andere wielen hebben allemaal Ultegra naven. Hier verwissel ik gewoon de balletjes en het vet wanneer ik het gevoel heb dat het wat minder begint te lopen. Wel vroeg ik mij hier af of er enig merkbaar verschil zit tussen kogellagervet van bijv Kroon (€ 2.50 per potje) of bijv. Morgan Blue voor € 16 euro per potje. Snap dat het ene merk duurder is dan het ander, maar factor 6 lijkt wat veel.
Industrielagers zijn onderhoudsvrij, vervangen als er speling in zit of als ze korrelig draaien. Zelf vervangen is goed te doen als je een beetje handig bent en het forum of youtube erop na leest. Verder is kogellagervet van Kroon m.i. goed genoeg.ic3d schreef: ↑07 feb 2018 10:29 Ik heb mijn carbon wielen van Helin Liu nu een jaar. Ben er zeer tevreden mee. Lopen soepel en hebben het missen van een betondorpel (midden op het fietspad, waar de paal uitgehaald was, tijdens een wedstrijd) overleefd. Al met al tevreden.
Nu las ik ergens dat het goed is om de naven elk jaar te onderhouden. Wat dat dan ook mag betekenen. Volgens mij zijn dit industrielagers in een Powerway R13. Moet ik die jaarlijks vervangen, of gaat het meer om afstand of gevoel? Verder schijnen de meningen verdeeld te zijn over of je dit zelf moet doen of moet laten doen.
Mijn andere wielen hebben allemaal Ultegra naven. Hier verwissel ik gewoon de balletjes en het vet wanneer ik het gevoel heb dat het wat minder begint te lopen. Wel vroeg ik mij hier af of er enig merkbaar verschil zit tussen kogellagervet van bijv Kroon (€ 2.50 per potje) of bijv. Morgan Blue voor € 16 euro per potje. Snap dat het ene merk duurder is dan het ander, maar factor 6 lijkt wat veel.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Je kan de levensduur van industrielagers ook verlengen door ze af en toe proper te maken en te voorzien van een nieuw laagje vet. Je kan er natuurlijk niet zo goed aan als bij losse kogellagertjes, maar ik heb al verschillende industriële lagers gehad die met 2x onderhoud per jaar na meer dan 10.000 km nog vlot lopen. Wachten tot ze korrelig lopen hoeft dus niet en nee, niet teveel zorgen maken over het type vet. Persoonlijk ben ik zelfs niet zo heel tevreden van die van Morgan Blue. Loopt zeer licht maar is niet zo heel waterafstotend.
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Vandaag het eerste ritje gemaakt met mijn Farsport 38mm, 25mm brede carbon wielen met DT350s naven.
Alles bij elkaar was ik positief verrast. Enige minpuntje is dat beide wielen na het ritje toch een minimaal slagje lijken te hebben. Misschien is het zelfs nog wel binnen de spes die Farsport opgeeft. Ik kijk wel even. Als het erger wordt breng ik ze even langs mijn lbs.
Positive punten zijn er zeker ook. De stijfheid is prima. De wielen lopen soepel, en de 25mm Continentals vallen goed op de 18C velgen. Wat mij echt heel erg meeviel was de remprestaties. Het was dan wel droog, maar de wielen remmen 10x beter dan mijn vorige Mantel wielen. Overigens zou het nog beter kunnen, want ik gebruik nu nog de FSE remblokken.
Enige waar ik wel even aan moest wennen was de stille vrijloop, maar die werd al iets luider aan het einde.
Ik ben er wel blij mee. Ik dacht ik laat het even weten. Misschien heeft iemand er nog iets aan.
Alles bij elkaar was ik positief verrast. Enige minpuntje is dat beide wielen na het ritje toch een minimaal slagje lijken te hebben. Misschien is het zelfs nog wel binnen de spes die Farsport opgeeft. Ik kijk wel even. Als het erger wordt breng ik ze even langs mijn lbs.
Positive punten zijn er zeker ook. De stijfheid is prima. De wielen lopen soepel, en de 25mm Continentals vallen goed op de 18C velgen. Wat mij echt heel erg meeviel was de remprestaties. Het was dan wel droog, maar de wielen remmen 10x beter dan mijn vorige Mantel wielen. Overigens zou het nog beter kunnen, want ik gebruik nu nog de FSE remblokken.
Enige waar ik wel even aan moest wennen was de stille vrijloop, maar die werd al iets luider aan het einde.
Ik ben er wel blij mee. Ik dacht ik laat het even weten. Misschien heeft iemand er nog iets aan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
- Locatie: De Liemers
Een slagje uit carbon velgen halen is vrij eenvoudig te doen, het carbon vervormd in principe niet. Als je de cassette body eraf trekt of van binnenuit eraf stoot met twee imbus 4/5 mm sleutels (1 van binnenuit in de body steken en 1 aan de buitenzijde in de end cap insteken), dan kun je eenvoudig wat vet van de ratchets halen, dan krijg je automatisch een harder geluid bij vrijloop.Infinito GB schreef: ↑14 feb 2018 22:17 Enige minpuntje is dat beide wielen na het ritje toch een minimaal slagje lijken te hebben. Misschien is het zelfs nog wel binnen de spes die Farsport opgeeft. Ik kijk wel even...........................
Enige waar ik wel even aan moest wennen was de stille vrijloop, maar die werd al iets luider aan het einde.
Ik kan je Kingstop remblokken voor carbon aanbevelen, remmen beter dan de meegeleverde FSE blokken. Kingstop remblokken zijn voor een zacht prijsje op Alie te koop.
Veel plezier met je wielen!
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014
Vraagje: zijn die Kingstop remblokken universeel voor full carbon wielen geschikt? En hoe verhouden ze zich t.o.v. Swissstop en andere goed aangeschreven merken?mont aigoual schreef: ↑15 feb 2018 14:18Een slagje uit carbon velgen halen is vrij eenvoudig te doen, het carbon vervormd in principe niet. Als je de cassette body eraf trekt of van binnenuit eraf stoot met twee imbus 4/5 mm sleutels (1 van binnenuit in de body steken en 1 aan de buitenzijde in de end cap insteken), dan kun je eenvoudig wat vet van de ratchets halen, dan krijg je automatisch een harder geluid bij vrijloop.Infinito GB schreef: ↑14 feb 2018 22:17 Enige minpuntje is dat beide wielen na het ritje toch een minimaal slagje lijken te hebben. Misschien is het zelfs nog wel binnen de spes die Farsport opgeeft. Ik kijk wel even...........................
Enige waar ik wel even aan moest wennen was de stille vrijloop, maar die werd al iets luider aan het einde.
Ik kan je Kingstop remblokken voor carbon aanbevelen, remmen beter dan de meegeleverde FSE blokken. Kingstop remblokken zijn voor een zacht prijsje op Alie te koop.
Veel plezier met je wielen!
Gek van de weg, de MTB en het gravel
Gebruik Kingstop remblokken (de juiste ) al jaren voor mijn aluminium en carbonvelgen. Geen ervaring met andere dan de originele Shimano remblokken en zijn m.i. net zo goed maar vooral veeel goedkoper.!nielsh schreef: ↑16 feb 2018 18:24Vraagje: zijn die Kingstop remblokken universeel voor full carbon wielen geschikt? En hoe verhouden ze zich t.o.v. Swissstop en andere goed aangeschreven merken?mont aigoual schreef: ↑15 feb 2018 14:18Een slagje uit carbon velgen halen is vrij eenvoudig te doen, het carbon vervormd in principe niet. Als je de cassette body eraf trekt of van binnenuit eraf stoot met twee imbus 4/5 mm sleutels (1 van binnenuit in de body steken en 1 aan de buitenzijde in de end cap insteken), dan kun je eenvoudig wat vet van de ratchets halen, dan krijg je automatisch een harder geluid bij vrijloop.Infinito GB schreef: ↑14 feb 2018 22:17 Enige minpuntje is dat beide wielen na het ritje toch een minimaal slagje lijken te hebben. Misschien is het zelfs nog wel binnen de spes die Farsport opgeeft. Ik kijk wel even...........................
Enige waar ik wel even aan moest wennen was de stille vrijloop, maar die werd al iets luider aan het einde.
Ik kan je Kingstop remblokken voor carbon aanbevelen, remmen beter dan de meegeleverde FSE blokken. Kingstop remblokken zijn voor een zacht prijsje op Alie te koop.
Veel plezier met je wielen!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Goed om te horen, maar bedoel jij iets specifieks met de "juiste" ?Orlok schreef: ↑16 feb 2018 19:48Gebruik Kingstop remblokken (de juiste ) al jaren voor mijn aluminium en carbonvelgen. Geen ervaring met andere dan de originele Shimano remblokken en zijn m.i. net zo goed maar vooral veeel goedkoper.!nielsh schreef: ↑16 feb 2018 18:24Vraagje: zijn die Kingstop remblokken universeel voor full carbon wielen geschikt? En hoe verhouden ze zich t.o.v. Swissstop en andere goed aangeschreven merken?mont aigoual schreef: ↑15 feb 2018 14:18
Een slagje uit carbon velgen halen is vrij eenvoudig te doen, het carbon vervormd in principe niet. Als je de cassette body eraf trekt of van binnenuit eraf stoot met twee imbus 4/5 mm sleutels (1 van binnenuit in de body steken en 1 aan de buitenzijde in de end cap insteken), dan kun je eenvoudig wat vet van de ratchets halen, dan krijg je automatisch een harder geluid bij vrijloop.
Ik kan je Kingstop remblokken voor carbon aanbevelen, remmen beter dan de meegeleverde FSE blokken. Kingstop remblokken zijn voor een zacht prijsje op Alie te koop.
Veel plezier met je wielen!
Gek van de weg, de MTB en het gravel