Scott
Mijn 1 jaar oude Addict kan ook wel dergelijke fraaie en lichte wielen gebruiken.
Hij woog bij aankoop ruim 8,5 kg, wat na 5800 km (ketting-, cassette- en bandenwissel) nog 8,3 was. Overigens geven de steekassen en het oversized bracket een zeer solide en direct rijgevoel.
Hij woog bij aankoop ruim 8,5 kg, wat na 5800 km (ketting-, cassette- en bandenwissel) nog 8,3 was. Overigens geven de steekassen en het oversized bracket een zeer solide en direct rijgevoel.
Laatst gewijzigd door marcus66 op 23 jul 2018 09:53, 5 keer totaal gewijzigd.
En nu ben ik fietsen.
Wie heeft tips voor gewichtsreductie van mijn Addict 20 disc, nu ruim 8,5 kg (incl pedalen, bidonhouders, belletje en miohouder)? Zelf dacht ik aan:
Wielen (Syncros alu set ca 1750 gram): -300
Banden (Conti Gr Sport 28 mm-> Vittoria Rub Pro 25 mm): -180! (gerealiseerd)
Cassette (105 11-32 -> Ultegra 11-28): -63! (gerealiseerd)
Ander stuurlintje: -10 (gerealiseerd)
Stuurhoogte - 1 cm: -10 (gerealiseerd)
Derailleur (GS -> SS): -10
Stuuruiteinden 2 cm inkorten: -15
Resultaat nu: 8,3 kg (incl).
Zonder kosten (die moest ik toch maken wegens versleten en vervangen) win je dus zomaar 263 gram!
De stuurpen en spacers zijn specifiek voor het frame (dus onvervangbaar).
Zadelpen is al een lichte Syncros carbon.
Mijn bandencombi (Vittoria Rubino Pro 25 mm en betrouwbare binnenbanden) wil ik houden.
Inkoppertjes over discs kan ik overigens wel hebben hoor...
Wielen (Syncros alu set ca 1750 gram): -300
Banden (Conti Gr Sport 28 mm-> Vittoria Rub Pro 25 mm): -180! (gerealiseerd)
Cassette (105 11-32 -> Ultegra 11-28): -63! (gerealiseerd)
Ander stuurlintje: -10 (gerealiseerd)
Stuurhoogte - 1 cm: -10 (gerealiseerd)
Derailleur (GS -> SS): -10
Stuuruiteinden 2 cm inkorten: -15
Resultaat nu: 8,3 kg (incl).
Zonder kosten (die moest ik toch maken wegens versleten en vervangen) win je dus zomaar 263 gram!
De stuurpen en spacers zijn specifiek voor het frame (dus onvervangbaar).
Zadelpen is al een lichte Syncros carbon.
Mijn bandencombi (Vittoria Rubino Pro 25 mm en betrouwbare binnenbanden) wil ik houden.
Inkoppertjes over discs kan ik overigens wel hebben hoor...
Laatst gewijzigd door marcus66 op 14 mei 2018 15:23, 4 keer totaal gewijzigd.
En nu ben ik fietsen.
Hoe kun je nu op onderdelen in totaal bijna 400 gram besparen en wordt de fiets maar 100 gram lichter (van 8,5 naar 8,4 kilogram)?
Als dat 8,1 moet zijn denk ik wel dat je de grootste stap hebt gezet aangezien deschijremmen nogal wat (extra)gewicht in de schaal leggen
Als dat 8,1 moet zijn denk ik wel dat je de grootste stap hebt gezet aangezien deschijremmen nogal wat (extra)gewicht in de schaal leggen
Courir c'est mourir un peu
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Op dit moment zie ik nog niet eens 100 gram gerealiseerd, dus dat klopt wel hoor.synapse schreef: ↑08 feb 2018 12:41 Hoe kun je nu op onderdelen in totaal bijna 400 gram besparen en wordt de fiets maar 100 gram lichter (van 8,5 naar 8,4 kilogram)?
Als dat 8,1 moet zijn denk ik wel dat je de grootste stap hebt gezet aangezien deschijremmen nogal wat (extra)gewicht in de schaal leggen
Maar over het algemeen geven wielen inderdaad de grootste gewichtswinst.
Het is inderdaad Press Fit - maar wil je een goede variant - neem dan C Bear lagers of Kogel, Deze gaan vele malen langer mee - kraken niet, maar zijn wel wat duurder.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Maar welke crank gaat erin?? Als er een sram crank ingaat zul je toch GXP lagers moeten steken of een adapter in de shimano pressfit lagers.
Pressfit road van shimano gebruiken. BB72 is goed. (mtb past ook maar kan je het buisje niet monteren, die is dan te lang)
Pressfit road van shimano gebruiken. BB72 is goed. (mtb past ook maar kan je het buisje niet monteren, die is dan te lang)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Lichter maken:
ik heb voor mijn nieuwe foil 10 disc een lijstje en daarmee zou de fiets op 7.3 - 7.6 kilo moeten komen afhankelijk van de configuratie. waarbij ik gok dat frame en vork 1500 gram wegen.
Op WW staat een addict disc van 6.2 kg dus het kan wel
Als je echt licht wilt zul je alles op de weegschaal moeten leggen en kijken waar je enorm op kan besparen. Om nou een korte kooi derrie te pakken lijkt me onzin, scheelt misschien 10 gram en een medium kooi schakelt vaak beter.
Alu stuur wat erop zit is vaak ook zwaar en een ultegra groep weegt al gauw 6 a 700 gram meer dan de topgroepen. Je zult moeten bepalen hoe ver je wilt gaan en hoeveel je eraan uit wilt en kan geven.
Ik wil mijn lijstje wel delen als mensen dat leuk vinden.
ik heb voor mijn nieuwe foil 10 disc een lijstje en daarmee zou de fiets op 7.3 - 7.6 kilo moeten komen afhankelijk van de configuratie. waarbij ik gok dat frame en vork 1500 gram wegen.
Op WW staat een addict disc van 6.2 kg dus het kan wel
Als je echt licht wilt zul je alles op de weegschaal moeten leggen en kijken waar je enorm op kan besparen. Om nou een korte kooi derrie te pakken lijkt me onzin, scheelt misschien 10 gram en een medium kooi schakelt vaak beter.
Alu stuur wat erop zit is vaak ook zwaar en een ultegra groep weegt al gauw 6 a 700 gram meer dan de topgroepen. Je zult moeten bepalen hoe ver je wilt gaan en hoeveel je eraan uit wilt en kan geven.
Ik wil mijn lijstje wel delen als mensen dat leuk vinden.
DA 9000 crankstel.wasbeer2006 schreef: ↑12 feb 2018 10:01 Maar welke crank gaat erin?? Als er een sram crank ingaat zul je toch GXP lagers moeten steken of een adapter in de shimano pressfit lagers.
Pressfit road van shimano gebruiken. BB72 is goed. (mtb past ook maar kan je het buisje niet monteren, die is dan te lang)
Fiets ik met mijn Addict ook mee.
Ben trouwens benieuwd of ik verschil ga merken met mijn Addict en Foil.
Dank voor de info.
Mooi frame, maar ik vind zo'n spacertoren (die bijna hoger is dan de stuurpen lang) echt niets...dan past de geometry gewoon niet bij je.marcus66 schreef: ↑07 feb 2018 13:57 addict 2017.jpg
Mijn 1 jaar oude Addict kan ook wel dergelijke fraaie en lichte wielen gebruiken.
Met deze weegt hij 8,5. Toch 800 gram meer dan mijn CR1 met Chorus en Zonda uit 2008. Desondanks klimt hij even goed en daalt hij sneller (niet alleen door de schijfremmen).