Het grote schijfremmentopic
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
+1 voor MarkVeenstra
Ach, ik zeg ook maar wat
Je remt, ondanks de griplimiet van je band, wel degelijk beter met schijfremmen, omdat er veel minder vertraging is voordat de rem aangrijpt. Dat verschil wordt groter als het nat is. Dat is vrij objectief getest en aangetoond.
Daarnaast worden fietsen met schijfremmen meestal geleverd met 25 of 28 mm banden, die meer grip en minder rolweerstand (en met de juiste velg minder luchtweerstand) hebben. Ook dat is getest en aangetoond.
Dat is ook mijn persoonlijke ervaring. Tenslotte ben ik zeer tevreden over de betere doseerbaarheid van schijfremmen. Vooral tussen hard remmen en blokkeren kun je vrij nauwkeurig bewegen, daar waar velgremmen een meer aan/uit gevoel hebben.
Verder is het natuurlijk vreemd om een racefiets andere remmen te hebben dan op een ATB, veldfiets, motorfiets, ...
Schijfremmenpolitie, leef je uit...
Daarnaast worden fietsen met schijfremmen meestal geleverd met 25 of 28 mm banden, die meer grip en minder rolweerstand (en met de juiste velg minder luchtweerstand) hebben. Ook dat is getest en aangetoond.
Dat is ook mijn persoonlijke ervaring. Tenslotte ben ik zeer tevreden over de betere doseerbaarheid van schijfremmen. Vooral tussen hard remmen en blokkeren kun je vrij nauwkeurig bewegen, daar waar velgremmen een meer aan/uit gevoel hebben.
Verder is het natuurlijk vreemd om een racefiets andere remmen te hebben dan op een ATB, veldfiets, motorfiets, ...
Schijfremmenpolitie, leef je uit...
En nu ben ik fietsen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40035
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dat is natuurlijk een onzinreden, want die banden kunnen ook gewoon op velgen voor velgremmen worden gemonteerd
Less is bore
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 15 apr 2008 00:49
Klopt, daarnaast heeft op een perfect geasfalteerde weg (zoals de lekdijk hier) een smalle hard opgepompte band ook nog eens minder rolweerstand dan een brede band.amclassic-fan schreef: ↑14 feb 2018 12:36 Een 25 mm band heeft nooit minder luchtweerstand dan een 23 mm band/tube met een optimale velg, wordt iedere keer opnieuw bewezen in windtunnel testen.
Die rolweerstand van brede banden is alleen beter bij slechter wegdek, helaas is perfect wegdek een uitzondering en daarmee hebben bredere banden met lagere spanning een lagere rolweerstand.
Op kasseien is bv een MTB met vering ook nog eens sneller dan een racefiets met brede banden.
Tuurlijk, altijd handig om het wiel van je crossmotor in je racefiets te kunnen steken in geval van nood...
Campagnolo Ultra Dork
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6217
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
(bijna) allemaal prima argumenten waarom iemand schijfremmen zou willen.marcus66 schreef: ↑14 feb 2018 12:09 Je remt, ondanks de griplimiet van je band, wel degelijk beter met schijfremmen, omdat er veel minder vertraging is voordat de rem aangrijpt. Dat verschil wordt groter als het nat is. Dat is vrij objectief getest en aangetoond.
Daarnaast worden fietsen met schijfremmen meestal geleverd met 25 of 28 mm banden, die meer grip en minder rolweerstand (en met de juiste velg minder luchtweerstand) hebben. Ook dat is getest en aangetoond.
Dat is ook mijn persoonlijke ervaring. Tenslotte ben ik zeer tevreden over de betere doseerbaarheid van schijfremmen. Vooral tussen hard remmen en blokkeren kun je vrij nauwkeurig bewegen, daar waar velgremmen een meer aan/uit gevoel hebben.
Verder is het natuurlijk vreemd om een racefiets andere remmen te hebben dan op een ATB, veldfiets, motorfiets, ...
Schijfremmenpolitie, leef je uit...
Maar geen van deze argumenten leiden tot meer onveilige situaties in een peloton als in dat peloton ook nog velgremmen gebruikt wordt.
Wat mij betreft staan ze schijfremmen dan ook gewoon toe, ik ben altijd kritisch over de positieve argumenten (meer remkracht met name). Maar het niet toestaan in koers om veiligheidsredenen door remkrachtverschillen vind ik pas echt kolder. (En die scherpe schijven moet je gewoon afronden, of kapje omheen doen, heb je dat argument ook afgedekt).
- Ik snap niet je argument dat schijfremmen minder vertraging oplevert voordat de rem aangrijpt, dan velgremmen. Bedoel je dat de aerodynamica van het systeem beter is? Waardoor je in je reactietijd minder vertraagd met schijfremmen, dan met velgremmen? Of bedoel je juist dat schijfremmen eerder aangrijpen, en je dus eerder begint met vertragen?
- Als je dan eerder begint met vertragen, is dat voor een test heel nuttig als je met een snelheid X op een pion afrijdt, en de opdracht hebt zo kort mogelijk na de pion stil te staan, waarbij je vanaf de pion je remhendel pas mag bewegen. Maar in de praktijk moet je niet zo snel mogelijk remmen vanaf een punt, maar rem je juist naar een punt toe, waarbij je ten alle tijde het gedrag van de renners om je heen in de gaten moet houden en op moet anticiperen. Dat is niet anders dan op dit moment, waar iedereen met velgremmen rijdt en
- Die banden keuze heb je nu ook, is geen argument in deze discussie.
- Het is niet vreemd dat verschillende vervoersystemen, verschillende remmen hebben. Een ATB heeft iets aan schijven, omdat je er dik rubber onder hebt zitten en dus die grotere remkracht kwijt kunt in je vertraging (en nodig kunt hebben). Een motorfiets a 220kg, die 130km/u rijdt, heeft andere/betere remmen nodig dan een racefiets van 7kg die 40km/u gaat. Het is wel makkelijk als we overal hetzelfde systeem op zetten, maar het is niet nodig. Als je kunt besparen op complexiteit, kosten, gewicht ... en je wel aan de randvoorwaarde van veiligheid blijft voldoen, dan is dat toch prima? In het veld rijden ze nog maar zeer kort met schijfremmen, daar was cantilever, ondanks het matige remmen, nog lang het gekozen systeem. Ook toen schijfremmen al beschikbaar waren.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40035
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Overdrijven is ook een vakjeroen@tajoby.com schreef: ↑14 feb 2018 13:16
Op kasseien is bv een MTB met vering ook nog eens sneller dan een racefiets met brede banden.
Dat eventuele voordeel doe je volledig teniet door meer luchtweerstand door je houding, energieverlies in je vering (hoe efficient deze ook is) en hogere rolweerstand door nog bredere banden.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 15 apr 2008 00:49
Bewijs : https://www.youtube.com/watch?v=QvO74sZxVs4daniel1975 schreef: ↑14 feb 2018 13:46Overdrijven is ook een vakjeroen@tajoby.com schreef: ↑14 feb 2018 13:16
Op kasseien is bv een MTB met vering ook nog eens sneller dan een racefiets met brede banden.
Dat eventuele voordeel doe je volledig teniet door meer luchtweerstand door je houding, energieverlies in je vering (hoe efficient deze ook is) en hogere rolweerstand door nog bredere banden.
En hoeveel km kasseien zitten er in P-R en hoeveel verlies je in de rest?
Doe je dezelfde test in Vlaanderen op een helling dan gaat het gewicht ook nog meespelen.
Met een ligfiets ben je in een vlakke etappe trouwens flink sneller dan met een racefiets. Maar zoals ik eerder zei; Wielrennen doe je op een racefiets.
Doe je dezelfde test in Vlaanderen op een helling dan gaat het gewicht ook nog meespelen.
Met een ligfiets ben je in een vlakke etappe trouwens flink sneller dan met een racefiets. Maar zoals ik eerder zei; Wielrennen doe je op een racefiets.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 15 apr 2008 00:49
Ik had het alleen over het kasseienstukje, als bewijs voor dat bredere banden beter rollen op slecht wegdek.
Als je over een combi van ondergronden rijdt moet je gaan rekenen wat in die omstandigheden het snelste is.
Als je over een combi van ondergronden rijdt moet je gaan rekenen wat in die omstandigheden het snelste is.