Van compact naar triple
Rij nu op compact 50-34 en 12-29maar merk dat ik in de Alpen toch lekkerder fietste op een triple van een huurfiets
overweeg de campa centaur 10s groep te vervangen door een centaur triple.
Kan ik dan volstaan met ander crankstel en derailleurs ?
Volgens mij moeten de shifters hiermee wel compatibel zijn.
overweeg de campa centaur 10s groep te vervangen door een centaur triple.
Kan ik dan volstaan met ander crankstel en derailleurs ?
Volgens mij moeten de shifters hiermee wel compatibel zijn.
Laatst gewijzigd door Edwin op 15 feb 2018 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Swifterbant veranderd in shifters
Reden: Swifterbant veranderd in shifters
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Er is hier een bestaand topic over, 111 pagina's leesvoer
viewtopic.php?f=11&t=7330&hilit=compact+triple
viewtopic.php?f=11&t=7330&hilit=compact+triple
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Minimaal andere crank en best andere voorderailleur. Je kan altijd eens proberen met de huidige. Maar ik denk dat het pas echt goed zal werken met een echte triple derailleir.
Shifters kunne het aan.
Achterderailleur moet je eens bekijken. Als je niet groot/groot wil rijden zal huidige het wel doen.
Bij salden vind je toevallig de nodige onderdelen..
Ik ben net bezig een triple athena aan het installeren....
Walter
Shifters kunne het aan.
Achterderailleur moet je eens bekijken. Als je niet groot/groot wil rijden zal huidige het wel doen.
Bij salden vind je toevallig de nodige onderdelen..
Ik ben net bezig een triple athena aan het installeren....
Walter
Wat Walter zegt klopt; ander crankstel en andere voorderailleur, achterderailleur kun je waarschijnlijk zo houden.
Op de fiets van mijn vrouw (ook met 10 speed Centaur) heb ik dezelfde wissel toegepast (maar dan van dubbel naar triple).
Op de fiets van mijn vrouw (ook met 10 speed Centaur) heb ik dezelfde wissel toegepast (maar dan van dubbel naar triple).
Een 'korte kooi wel. Maar omdat je nu compact en tot 29t rijdt denk ik dat je een 'medium' kooi hebt. Dan zal je de meeste standen wel kunnen schakelen behalve groot-groot.
Eventueel ga je nog voor een 50t op de triple crank. Dan kan je de ketting ook houden (met een 52t is de ketting eventueel te kort op groot-groot maar gezien de derailleur het niet aan kan...).
Ter info: een echte triple athena rijdt ook niet correct groot-groot - Of lees ik krijg het toch zo niet afgesteld....
Walter
Ik wissel in de bergen van 50x42 naar 50x40x30 met 13-26 en laat gewoon m'n korte kooi zitten, nooit 1 probleem mee gehad, maar ik schakel nooit klein-klein of groot-groot.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Het zal misschien lukken, maar het is toch niet relevant? Zo hoor je niet te schakelen, wordt in instructies ook altijd op gewezen. Als je een verzet als klein-klein of groot-groot nodig zou hebben hoor je dit verzet op een andere manier te schakelen.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Ja, je mist dat ik niet wissel van compact naar triple , maar van dubbel naar triple.
En misschien mis je ook dat ik niet de obligate 11-26 aan boord heb maar de voor normale sterfelingen wat zinniger 13-26.
Ik heb de ketting dus iets langer dan wanneer ik een compact met een 11 zou hebben....
Zolang je geen "moderne" 11-32 cassette hebt kan een korte kooi heel vaak wel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Er is nogal een verschil tussen, “hoor je niet te doen” en “als je dat toevallig een keer doet trek je wellicht je achterderailleur door je spaken”.plantagenet schreef: ↑15 feb 2018 19:29Het zal misschien lukken, maar het is toch niet relevant? Zo hoor je niet te schakelen,
Vorsprung durch Pedantik