Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Goedkope Zwift setup

Hardloper95
Forum-lid

Hardloper95 16 feb 2018 15:17

Ik lees al een poosje mee op het forum, maar nu toch maar eens een account gemaakt omdat ik een vraag heb. Zoals mijn naam al impliceert ben ik meer een hardloper dan een fietser, maar ik probeer in de zomer toch minimaal 1 keer per week de racefiets te pakken. Daarnaast heb ik voor in de winter een hometrainer staan die ik zo af en toe gebruik.

Dit is echter vrij saai en fietst toch minder fijn dan de racefiets. Vandaar dat ik ben gaan kijken naar een fietstrainer die ik kan koppelen aan Zwift.

Al vrij snel was ik eruit dat ik wel een smart trainer wil, maar mijn budget is niet enorm omdat ik hem waarschijnlijk maar zo'n 20-30x per jaar zal gebruiken. Vandaar dat ik sowieso voor een Wheel-On versie ga.

Nou zag ik dat de Elite Trainer Qubo Power - Smart B + in de aanbieding is en dat lijkt me wel een geschikte trainer om mee te beginnen. Echter heb ik graag wat bevestiging van anderen bij een dergelijke aankoop buiten de promotiepraatjes op internet om.

Is dit een geschikte trainer of zie ik iets over het hoofd? Ik zag dat het onder 'niet zo smart' staat in de startpost, waarom is dit? En eigenlijk de belangrijkste vraag, hebben jullie nog andere alternatieven in de prijsklasse tot €300?

Edit: Ook de Tacx Flow Smart T2240 heeft mijn interesse, maar ik vind het lastig om het verschil in te schatten tussen de 2.

BartNL
Forum-lid

BartNL 16 feb 2018 16:59

Is op zich prima apparaat maar i.t.t. bijvoorbeeld met een Tacx Vortex Smart T2180 moet je de weerstand handmatig instellen. Dat handmatig verstellen is waarschijnlijk ook de reden dat deze Elite "niet zo smart" wordt genoemd. Bij een "echte" smart trainer wordt de weerstand automatisch aangestuurd door een applicatie op je PC, telefoon of tablet.

Hardloper95
Forum-lid

Hardloper95 16 feb 2018 18:04

Ah ik zie nu dat ik dit van de Qubo verkeerd begrepen heb, die valt dan voor me af.
Maar de Flow (T2240) heeft dat wel toch?

Ik lees de Vortex en Flow bijna identiek zijn maar er zit wel €90 prijsverschil in. Begrijp ik bovenstaande dan niet goed, of is er wat anders aan de hand?

Gravelist
Forum-lid

Gravelist 16 feb 2018 19:17

De vortex smart en flow smart kunnen wel gewoon de weerstand door zwift laten regelen.
Verschil zit in het maximale vermogen en de maximale hellingshoek.

Je zou wel voor 300.- eens naar de Elite Qubo Digital Smart B+ Fietstrainer Pack kunnen kijken. Ondersteund ook zwift met automatische weerstand en je krijgt meteen een (wenselijke) mat en wielsteun erbij.

BartNL
Forum-lid

BartNL 16 feb 2018 19:48

Hardloper95 schreef: 16 feb 2018 18:04 Ik lees de Vortex en Flow bijna identiek zijn maar er zit wel €90 prijsverschil in. Begrijp ik bovenstaande dan niet goed, of is er wat anders aan de hand?
nee, die zijn inderdaad functioneel bijna gelijk. De Vortex heeft een iets hoger remvermogen en werkt wat directer. Zie reviews Shane Miller op YouTube,

Hardloper95
Forum-lid

Hardloper95 16 feb 2018 20:51

t2300 schreef: 16 feb 2018 19:17
Je zou wel voor 300.- eens naar de Elite Qubo Digital Smart B+ Fietstrainer Pack kunnen kijken. Ondersteund ook zwift met automatische weerstand en je krijgt meteen een (wenselijke) mat en wielsteun erbij.
Voor deze post had ik deze inderdaad ook gevonden en zag ik dat die betere reviews heeft dan de Vortex. Fijn dat je dit bevestigd en ik neig erg naar deze op het moment.

Ik wil Zwift laten draaien op mijn laptop met de app erbij op mijn telefoon. Wat heb ik dan nog meer nodig? ANT+ dongle is nodig las ik (met eventueel usb verlengkabel) en een andere band, maar mis ik nog meer?

Rootland
Forum-lid

Rootland 16 feb 2018 23:55

Andere band is echt niet nodig. Weinig bewijs om te geloven dat ze stiller zijn en de slijtage zal met 20-30 ritjes per jaar te verwaarlozen zijn. Volgens mij ben je klaar als je de trainer + ANT+ dongle + eventueel een wielsteun/mat hebt wel klaar. Wat wel aan te raden is is een goede ventilator want bij gebrek aan 'tegenwind' zweet je doorgaans flink.

Plaats reactie