Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 03 feb 2018 09:10

scottwilko schreef: 31 jan 2018 10:00 Dit is iets anders dan het passen van kleding bij de lbs.
Wel een probleem kan dit zijn met garantie gevallen. Als iemand een Chinese set naar een wielbouwer brengt voor controle en nalopen, dan kan die wielbouwer daar een x bedrag voor rekenen. Maar als er dan een probleem met de wielen ontstaat, waar denk je dan dat die persoon verhaal gaat halen? Dat zou voor mij de reden zijn geen chinees spul na te lopen.
Als je als monteur de wielen naloopt en controleert neem je echt niet automatisch de garantie en verantwoordelijkheid op je hoor. Dit kun je ook heeel duidelijk (van te voren) naar de klant duidelijk maken. Als hij daarmee akkoord gaat neem je het aan, anders niet.
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 05 feb 2018 22:20

Novatac D791SB/D792SB hub
Iemand enig idee welke lagers ik nodig heb?

Bennie
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 jun 2017 00:14

Bennie 06 feb 2018 18:56

Ik heb een tijdje terug wielen besteld uit China
Nu is de binnenmaat 16C, ik heb er perongeluk 23 mm banden om gelegd...
Zou dit problemen opleveren?
Mvg Bennie

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 feb 2018 20:20

Absoluut niet, die kunnen zelfs nog wel op 19C zonder problemen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ic3d
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 07 feb 2018 10:29

Ik heb mijn carbon wielen van Helin Liu nu een jaar. Ben er zeer tevreden mee. Lopen soepel en hebben het missen van een betondorpel (midden op het fietspad, waar de paal uitgehaald was, tijdens een wedstrijd) overleefd. Al met al tevreden.

Nu las ik ergens dat het goed is om de naven elk jaar te onderhouden. Wat dat dan ook mag betekenen. Volgens mij zijn dit industrielagers in een Powerway R13. Moet ik die jaarlijks vervangen, of gaat het meer om afstand of gevoel? Verder schijnen de meningen verdeeld te zijn over of je dit zelf moet doen of moet laten doen.

Mijn andere wielen hebben allemaal Ultegra naven. Hier verwissel ik gewoon de balletjes en het vet wanneer ik het gevoel heb dat het wat minder begint te lopen. Wel vroeg ik mij hier af of er enig merkbaar verschil zit tussen kogellagervet van bijv Kroon (€ 2.50 per potje) of bijv. Morgan Blue voor € 16 euro per potje. Snap dat het ene merk duurder is dan het ander, maar factor 6 lijkt wat veel.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6173
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 feb 2018 11:39

ic3d schreef: 07 feb 2018 10:29 Ik heb mijn carbon wielen van Helin Liu nu een jaar. Ben er zeer tevreden mee. Lopen soepel en hebben het missen van een betondorpel (midden op het fietspad, waar de paal uitgehaald was, tijdens een wedstrijd) overleefd. Al met al tevreden.

Nu las ik ergens dat het goed is om de naven elk jaar te onderhouden. Wat dat dan ook mag betekenen. Volgens mij zijn dit industrielagers in een Powerway R13. Moet ik die jaarlijks vervangen, of gaat het meer om afstand of gevoel? Verder schijnen de meningen verdeeld te zijn over of je dit zelf moet doen of moet laten doen.

Mijn andere wielen hebben allemaal Ultegra naven. Hier verwissel ik gewoon de balletjes en het vet wanneer ik het gevoel heb dat het wat minder begint te lopen. Wel vroeg ik mij hier af of er enig merkbaar verschil zit tussen kogellagervet van bijv Kroon (€ 2.50 per potje) of bijv. Morgan Blue voor € 16 euro per potje. Snap dat het ene merk duurder is dan het ander, maar factor 6 lijkt wat veel.
Industrielagers zijn onderhoudsvrij, vervangen als er speling in zit of als ze korrelig draaien. Zelf vervangen is goed te doen als je een beetje handig bent en het forum of youtube erop na leest. Verder is kogellagervet van Kroon m.i. goed genoeg. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 08 feb 2018 09:31

Je kan de levensduur van industrielagers ook verlengen door ze af en toe proper te maken en te voorzien van een nieuw laagje vet. Je kan er natuurlijk niet zo goed aan als bij losse kogellagertjes, maar ik heb al verschillende industriële lagers gehad die met 2x onderhoud per jaar na meer dan 10.000 km nog vlot lopen. Wachten tot ze korrelig lopen hoeft dus niet :) en nee, niet teveel zorgen maken over het type vet. Persoonlijk ben ik zelfs niet zo heel tevreden van die van Morgan Blue. Loopt zeer licht maar is niet zo heel waterafstotend.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 14 feb 2018 22:17

Vandaag het eerste ritje gemaakt met mijn Farsport 38mm, 25mm brede carbon wielen met DT350s naven.
Alles bij elkaar was ik positief verrast. Enige minpuntje is dat beide wielen na het ritje toch een minimaal slagje lijken te hebben. Misschien is het zelfs nog wel binnen de spes die Farsport opgeeft. Ik kijk wel even. Als het erger wordt breng ik ze even langs mijn lbs.
Positive punten zijn er zeker ook. De stijfheid is prima. De wielen lopen soepel, en de 25mm Continentals vallen goed op de 18C velgen. Wat mij echt heel erg meeviel was de remprestaties. Het was dan wel droog, maar de wielen remmen 10x beter dan mijn vorige Mantel wielen. Overigens zou het nog beter kunnen, want ik gebruik nu nog de FSE remblokken.
Enige waar ik wel even aan moest wennen was de stille vrijloop, maar die werd al iets luider aan het einde.
Ik ben er wel blij mee. Ik dacht ik laat het even weten. Misschien heeft iemand er nog iets aan.

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 15 feb 2018 14:18

Infinito GB schreef: 14 feb 2018 22:17 Enige minpuntje is dat beide wielen na het ritje toch een minimaal slagje lijken te hebben. Misschien is het zelfs nog wel binnen de spes die Farsport opgeeft. Ik kijk wel even...........................
Enige waar ik wel even aan moest wennen was de stille vrijloop, maar die werd al iets luider aan het einde.
Een slagje uit carbon velgen halen is vrij eenvoudig te doen, het carbon vervormd in principe niet. Als je de cassette body eraf trekt of van binnenuit eraf stoot met twee imbus 4/5 mm sleutels (1 van binnenuit in de body steken en 1 aan de buitenzijde in de end cap insteken), dan kun je eenvoudig wat vet van de ratchets halen, dan krijg je automatisch een harder geluid bij vrijloop.

Ik kan je Kingstop remblokken voor carbon aanbevelen, remmen beter dan de meegeleverde FSE blokken. Kingstop remblokken zijn voor een zacht prijsje op Alie te koop.

Veel plezier met je wielen!
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 16 feb 2018 18:24

mont aigoual schreef: 15 feb 2018 14:18
Infinito GB schreef: 14 feb 2018 22:17 Enige minpuntje is dat beide wielen na het ritje toch een minimaal slagje lijken te hebben. Misschien is het zelfs nog wel binnen de spes die Farsport opgeeft. Ik kijk wel even...........................
Enige waar ik wel even aan moest wennen was de stille vrijloop, maar die werd al iets luider aan het einde.
Een slagje uit carbon velgen halen is vrij eenvoudig te doen, het carbon vervormd in principe niet. Als je de cassette body eraf trekt of van binnenuit eraf stoot met twee imbus 4/5 mm sleutels (1 van binnenuit in de body steken en 1 aan de buitenzijde in de end cap insteken), dan kun je eenvoudig wat vet van de ratchets halen, dan krijg je automatisch een harder geluid bij vrijloop.

Ik kan je Kingstop remblokken voor carbon aanbevelen, remmen beter dan de meegeleverde FSE blokken. Kingstop remblokken zijn voor een zacht prijsje op Alie te koop.

Veel plezier met je wielen!
Vraagje: zijn die Kingstop remblokken universeel voor full carbon wielen geschikt? En hoe verhouden ze zich t.o.v. Swissstop en andere goed aangeschreven merken?
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6173
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 feb 2018 19:48

nielsh schreef: 16 feb 2018 18:24
mont aigoual schreef: 15 feb 2018 14:18
Infinito GB schreef: 14 feb 2018 22:17 Enige minpuntje is dat beide wielen na het ritje toch een minimaal slagje lijken te hebben. Misschien is het zelfs nog wel binnen de spes die Farsport opgeeft. Ik kijk wel even...........................
Enige waar ik wel even aan moest wennen was de stille vrijloop, maar die werd al iets luider aan het einde.
Een slagje uit carbon velgen halen is vrij eenvoudig te doen, het carbon vervormd in principe niet. Als je de cassette body eraf trekt of van binnenuit eraf stoot met twee imbus 4/5 mm sleutels (1 van binnenuit in de body steken en 1 aan de buitenzijde in de end cap insteken), dan kun je eenvoudig wat vet van de ratchets halen, dan krijg je automatisch een harder geluid bij vrijloop.

Ik kan je Kingstop remblokken voor carbon aanbevelen, remmen beter dan de meegeleverde FSE blokken. Kingstop remblokken zijn voor een zacht prijsje op Alie te koop.

Veel plezier met je wielen!
Vraagje: zijn die Kingstop remblokken universeel voor full carbon wielen geschikt? En hoe verhouden ze zich t.o.v. Swissstop en andere goed aangeschreven merken?
Gebruik Kingstop remblokken (de juiste ;) ) al jaren voor mijn aluminium en carbonvelgen. Geen ervaring met andere dan de originele Shimano remblokken en zijn m.i. net zo goed maar vooral veeel goedkoper.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 17 feb 2018 08:48

Orlok schreef: 16 feb 2018 19:48
nielsh schreef: 16 feb 2018 18:24
mont aigoual schreef: 15 feb 2018 14:18

Een slagje uit carbon velgen halen is vrij eenvoudig te doen, het carbon vervormd in principe niet. Als je de cassette body eraf trekt of van binnenuit eraf stoot met twee imbus 4/5 mm sleutels (1 van binnenuit in de body steken en 1 aan de buitenzijde in de end cap insteken), dan kun je eenvoudig wat vet van de ratchets halen, dan krijg je automatisch een harder geluid bij vrijloop.

Ik kan je Kingstop remblokken voor carbon aanbevelen, remmen beter dan de meegeleverde FSE blokken. Kingstop remblokken zijn voor een zacht prijsje op Alie te koop.

Veel plezier met je wielen!
Vraagje: zijn die Kingstop remblokken universeel voor full carbon wielen geschikt? En hoe verhouden ze zich t.o.v. Swissstop en andere goed aangeschreven merken?
Gebruik Kingstop remblokken (de juiste ;) ) al jaren voor mijn aluminium en carbonvelgen. Geen ervaring met andere dan de originele Shimano remblokken en zijn m.i. net zo goed maar vooral veeel goedkoper.!
Goed om te horen, maar bedoel jij iets specifieks met de "juiste" ?
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Plaats reactie