Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Hammerhead Karoo

goldy
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 aug 2007 16:43

goldy 21 feb 2018 10:30

Na het lange wachten zullen we binnen n paar maanden toch wel n product hebben dat zijn 300€ waard is... 500€ darentegen is n totaal ander verhaal!
Of het n concurrent wordt van Garmin/Wahoo zal pas veel later duidelijk worden...

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 21 feb 2018 11:13

Eerst de hardware wat de vertraging veroorzaakte. En dan blijkt dat nu de software essentiële functies mist.
Als je een "bliep" feature vergeet en zelfs niet eens een hoogteprofiel kunt tonen ben je mijn inziens mooi aan het prutsen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

DELTAROMEO
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 mei 2016 12:09

DELTAROMEO 21 feb 2018 12:22

Vincent75, ik had ergens gelezen dat zij ergens twee jaar geleden met hun "denktankgroep" wel hadden overwogen de bliep functie te integreren. Uiteindelijk vonden ze het toch geen belangrijke functie. Daar zullen ze nu wel spijt van hebben gezien de vele negatieve reacties.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 21 feb 2018 13:44

Die denktank groep is volgens mij ook niet veel meer dan een stelletje ja knikkende dreamers in dezelfde bubbel als waar de hele HH crew in zweeft..
:winkthumb:

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 21 feb 2018 13:56

Als je een pakket van eisen opstelt voor een nieuw product dan kijk je toch waar de concurrerende producten steken laten vallen en waar zij wel mee scoren bij de gebruikers. Volgens mij kun je binnen twee dagen met 3 man een goed beeld krijgen waar er behoeft aan is.
Elke feature heeft zijn prijs (speaker, barometrische hoogtemeter etc), maar een product vermarkten met missende essentiële features is niet echt handig.

Misschien heeft Garmin toch een aantal patenten in handen welke lastig zijn te omzeilen.

E.e.a. is blijkbaar toch niet zo heel eenvoudig. De ontwikkeling welke Canyon i.c.m. Sony heeft ingestoken is ook een stille dood gestorven.
https://www.youtube.com/watch?v=09PQ-5OZyGM
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

DELTAROMEO
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 mei 2016 12:09

DELTAROMEO 21 feb 2018 14:46

Yep, marketing technisch niet zo sterk van HH. Ze hadden beter wat vraagjes neer kunnen leggen bij groepen all over the world....
Ik kan me haast niet voorstellen dat Garmin patentrecht heeft op zaken als speaker / hoogte meting.Zij werken met hun eigen Garmin software en HH is op Android gebaseerd. Verder is hoogtemeting ook iets wat je volgens mij uit de gps string kan halen (NMEA0183) ik kan het mis hebben hoor.
Maar goed het neemt niet weg....het is er niet.
In iedergeval ik ben nu met de Karoo aan het knoppenbonken. Is toch wat lastig(er) te begrijpen voor dit oude gebouw😉

Toffel
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2017 19:54

Toffel 21 feb 2018 16:07

Vandaag mijn Karoo ontvangen!
(Besteld op 7-juli)

Eerste ideeën bij't uitpakken:
- een knap scherm
- ietwat groot en zwaar toestel, maar dat is de prijs voor bovenstaand punt, wsl.
- voelt stevig aan

Natuurlijk onmiddellijk aangezet, terwijl fiets in geen kilometers te bespeuren is.
Bedenkingen:
- Het QUERTY-toetsenbord (heb nog niet gevonden hoe het in AZERTY te zetten maar denk dat dit nog niet mogelijk is) is verrassend precies ondanks de kleine toetsen. Enkel getest met de blote vinger.
- De beschikbare data-velden zijn relatief beperkt; ik mis de temperatuur, de hoogte en bijgevolg de totale stijging en hoogteprofiel. De Karoo zou moeten beschikken over een barometer, dus in de toekomst hoop ik de hoogtemeting te zien verschijnen.
- De interactie met Strava lijkt goed te werken. Routes creëren en importeren ziet er allemaal heel knap uit.

Er moet nog veel ontwikkeld worden (en ik wil hieraan wel graag mijn steentje bijdragen).
Vanavond nog een korte rit gepland. Ik kom terug met wat nieuwe ervaringen.

thebikepleaser
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2018 21:43

thebikepleaser 21 feb 2018 21:50

gevraagd naar update voor stijgings percentage....dit is het antwoord:

Franklin Prince (Hammerhead)

Feb 19, 06:33 EST

Hi Rene,

Thanks for your interest in the Karoo.

This feature will not be available in the next release. It will come later with a software update.

We will have an announcement on our blog when we have confirmed news about this.

Let me know if you have any further questions.

Best Regards,
Franklin
Hammerhead


Feb 16, 08:35 EST


Guys,

can you tell me when % grade will be launched in the update on the Karoo ?

thanx in advance.


the Netherlands

wdfl
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 21 feb 2018 21:51

vincent75 schreef: 21 feb 2018 13:56 Als je een pakket van eisen opstelt voor een nieuw product dan kijk je toch waar de concurrerende producten steken laten vallen en waar zij wel mee scoren bij de gebruikers. Volgens mij kun je binnen twee dagen met 3 man een goed beeld krijgen waar er behoeft aan is.
Elke feature heeft zijn prijs (speaker, barometrische hoogtemeter etc), maar een product vermarkten met missende essentiële features is niet echt handig.

Misschien heeft Garmin toch een aantal patenten in handen welke lastig zijn te omzeilen.

E.e.a. is blijkbaar toch niet zo heel eenvoudig. De ontwikkeling welke Canyon i.c.m. Sony heeft ingestoken is ook een stille dood gestorven.
https://www.youtube.com/watch?v=09PQ-5OZyGM
ik denk da Canyon hier gewoon de verkeerde partner heeft gekozen
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Toffel
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2017 19:54

Toffel 22 feb 2018 01:15

Vanavond nog een korte rit gepland. Ik kom terug met wat nieuwe ervaringen.
Eerste rit van 55km on-road, met volgende ervaringen:
- een ongelooflijk scherp en duidelijk scherm! Voorlopig is de helderheid nog niet instelbaar. Met de handschoen is het touchscreen niet altijd even reactief, maar daarvoor zijn de toetsen op de zijkant die al rijdend goed te bedienen zijn. Het switchen tussen de verschillende schermen verloopt razendsnel. Alleen spijtig dat er niet in een "loop" geswipet kan worden.
- de snelheidsweergave staat nog niet op punt; bij een constante snelheid durft de snelheidsmeter te schommelen met +/-2km/u tot pieken van 5km/u meer of minder. Dit zou kunnen opgelost worden door de gemiddelde snelheid over 3 sec weer te geven, maar dat is niet de bedoeling. De gemiddelde snelheid over heel de rit leek wel juist.
- de vermogenmeting van de Garmin Vector 2 pedalen over ANT+ verloopt perfect.
- van een temperatuursensor is er geen spoor te bekennen. Ik vrees dat die niet aanwezig is, en voor mij zou dat geen ramp zijn (alleen spijtig dat deze beloofd werd) want de temperatuursensor van mijn huidige Edge 810 geeft ook allesbehalve correcte waarden weer.
- van een barometer voor de hoogtemeting is ook niets te bespeuren. Bij het uploaden naar Strava wordt de hoogte berekend volgens de hoogtedata op de Strava-kaart want het is niet mogelijk om in Strava achteraf een Elevation Correction door te voeren.
- het uploaden naar Strava verloopt als een fluitje van een cent
- het geheugen van de Karoo lijkt ruim bemeten om kaarten te downloaden en off-line te bekijken.
- de kaarten die gebruikt worden zijn mooi gedetailleerd en leesbaar. De route die je actief zet is een felle rode lijn, het traject dat je aflegde is een lichtgrijze lijn. Het zoomen kan enkel via het scherm en is al rijdend moeilijk, zeker met handschoenen aan.
- het creëren, editeren, importeren van routes is kinderspel en wordt gesynchroniseerd via WiFi. Voorlopig nog niet kunnen proberen het over USB-kabel te doen.

Ik ben nog meer enthousiast dan voordien; dit is een toestel met enorm veel potentieel! Maar voorlopig is er nog (veel) werk aan de winkel op gebied van de software. Volgens de website van Hammerhead zijn in 2018 software updates gepland die dit toestel naar een hogere level kunnen brengen.

Een van de vele kritiekpunten die ik hier lees is het gebrek aan speaker. Ikzelf rij altijd op het kruimelspoor en dus niet de "route guidance" met pijlen. De speaker op mijn Edge 810 staat dan ook altijd uit, en het gebrek aan speaker is voor mij geen issue.

Wat mij wel stoort (maar waar in de toekomstige software wel een oplossing zal voor komen) is het volgende:
- er is geen mogelijkheid om de kaart uit te zetten, zonder ze helemaal te deleten. Een optie "Show Map" zou welgekomen zijn. Dit is handig wanneer je een kruimelspoor volgt, zodat je niet afgeleid wordt door andere gegevens op het scherm (vooral off-road).
- ik heb geen mogelijkheid gevonden een route weer te geven en een rit te starten zonder dat de "route guidance" begon pijlen weer te geven op het scherm.
- eenmaal een rit gestart is kon ik niet meer naar de instellingen

Voorlopig besluit:
Prachtig toestel met enorm potentieel. Voorlopig nog in kinderschoenen.
Indien de volgende software updates de verwachtingen inlossen is de pre-order prijs een koopje geweest.
Binnen enkele maanden zal er een geupdate/geupgrade (afgewerkte) Karoo uitkomen die de perfectie zal benaderen (maar die zal dan ook veel meer kosten)

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 22 feb 2018 07:57

Die laatste opmerking is natuurlijk geen besluit maar een vurige hoop, waarvan wij allen hopen dat die niet ijdel is...
:winkthumb:

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 22 feb 2018 08:42

Gisteren op bezoek geweest bij een kameraad die zijn Karoo ontvangen had.
Beetje zitten op tokkelen en moet zeggen dat het hardware-matig toch wel een heel goed product is. Scherm is een verademing in vergelijking met de concurrentie. Geheel voelt ook heel degelijk aan, mag volgens mij gerust met hoge snelheid tegen de vloer gekwakt worden zonder enig gevolg. Batterij doet het volgens kameraad ook zeer goed, had een kort ritje van uurtje gedaan op navigatiescherm en batterij was maar 6% gedaald (al moet je je afvragen of dit ook zo blijft eenmaal er meer software op het apparaat komt). Enige minpuntje is die vrije usb-poort, zou ik toch een kapje voor voorzien.
Software is zoals eerder reeds beschreven heel beperkt, nog heel veel essentiële zaken ontbreken. Reactietijden en dergelijke zijn wel heel snel, maar dat lijkt me ook normaal met een beperkt aantal processen. Kameraad had al eens een route gemaakt en deze gereden en wist wel te vertellen dat alles vlot was verlopen. Sensors werkten heel goed en alle data leek dik oke. Ook navigatie was heel vlot en duidelijk, zelfs zonder de veelbesproken audio-alerts.

Volgend op ervaringen kameraad en eigen korte ervaring met het toestel ben ik toch wel gematigd positief. Hardwarematig zet ik de Karoo in het lijstje van fietscomputers echt wel bovenaan. Het scherm is wat mij betreft ongeëvenaard en het apparaat straalt echt degelijkheid en robuustheid uit.
Softwarematig zit de Karoo nog heel ver van zijn doel verwijderd en dus ook van de concurrentie. Positief punt is wel dat de navigatie goed bleek te werken en de snelheid van het toestel heel hoog is.
Het wordt hopen op een rits aan updates, maar wat mij betreft heeft dit toestel zonder twijfel de mogelijkheid om de Garmins, Wahoo's enz fel te bestoken en zelfs te overtreffen. Vraag blijft of men bij Hammerhead de know-how en service zal leveren om het product ook software-matig te laten schitteren...
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Plaats reactie