Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SRAM trapstel gemakkelijk wisselbaar

daddyyoyo
Forum-lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 23 jul 2005 10:24

daddyyoyo 01 apr 2010 14:45

Is het gemakkelijk of m.a.w. mogelijk om een wissel te doen tussen 2 trapstellen van SRAM RED van 53x39 en een 50x34? Trapstel is gemonteerd met BB.
Dit zou voor mij gemakkelijk zijn om mijn fiets in te zetten op verschillende tereinen.
Every Second Counts

niekgeerts
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 09 jul 2008 23:45
Locatie: Assen

niekgeerts 01 apr 2010 14:49

Het crankstel vervangen is niet heel veel werk. Alleen moet je er wel rekening mee houden dat je dan ook telkens kettingen moet wissel (compact ketting is korter dan een dubbel ketting). En je zult de voor-derailleur elke keer een stukje bij moet stellen.

skimons
Forum-lid
Berichten: 2424
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 01 apr 2010 16:11

Niekgeerts schreef:Het crankstel vervangen is niet heel veel werk. Alleen moet je er wel rekening mee houden dat je dan ook telkens kettingen moet wissel (compact ketting is korter dan een dubbel ketting). En je zult de voor-derailleur elke keer een stukje bij moet stellen.


hoeft niet per se. ik wissel mijn (shimano) cranks zonder afstellen of een andere ketting en zonder probleem. ketting lengte zal bij gebruik van compact ietsje te lang zijn en bij normaal crankstel iets te kort. maar da's geen punt als je niet groot-groot // klein-klein rijdt (moet je imo sowieso niet doen)

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 01 apr 2010 17:35

@Niek, dat hoeft allemaal niet hoor. Gewoon bout los, crank wisselen, bout vast en scheuren maar!

Ik heb het ook al vaker zo gedaan en monteer in de zomer ook weer gewoon een compact ipv de 53/39 van nu.

niekgeerts
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 09 jul 2008 23:45
Locatie: Assen

niekgeerts 01 apr 2010 20:22

Oke, in de praktijk werkt het dus wel? Ik spreek ook niet uit ervaring hoor. Fiets gewoon altijd met een normale dubbel. Maar officieel zou er wel een andere ketting omheen moeten. Maar in de praktijk dus niet:P

Weer iets geleerd;)

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 01 apr 2010 22:32

Niekgeerts schreef:Maar officieel zou er wel een andere ketting omheen moeten.


Zegt de bycicle pope dat ofzo?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 01 apr 2010 23:33

Zal het wetboek er eens op naslaan. Kun je overigens beter Campa gaan rijden wissel al jaren regelmatig en heb nooit problemen met de ketting..... (Sram overingens ook niet). Gewoon je ketting strak op Standaard cranks afmeten, gaat compact altijd goed.

bleutrek
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 apr 2005 00:04

bleutrek 01 apr 2010 23:49

Hier op aansluitend, heeft iemand ervaring in het wisselen van dubbel naar compact bij sram foce
met ingeperste lagers (tcr advanced 1). Is dit alleen en kwestie van centrale bout losdraaien de li. crank los en dan drivetrain kant eruit. en vice versa montage?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 01 apr 2010 23:55

Volgens mij kan dat maar bij zo'n constructie zou ik het eerder laten (om speling op de lagers te voorkomen). In dat geval kun je beter een compact nemen en de bladen wisselen (eventueel stalen bladboutjes nemen)

Plaats reactie