Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

roelw
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 27 feb 2018 12:27

ridefreeordie schreef: 25 feb 2018 20:54 Ter vervangen of als aanvulling op de Pinarello Asolo :)
Ik zag de grijze versie hier al voorbij komen. Vond de Road Logic altijd al een mooi frame, maar de donkergrijze kleur sprak me net niet aan. Maar nu is er een mooie blauwe en toen ik die voor een mooi prijsje op Bike24 zag, kon ik haar niet laten liggen.

Eerst komt de oude Campagnolo Centaur Carbon (ja die met de UT :)) groep over van de Asolo, wel ff zwarte remmetjes erbij gekocht.
Mettertijd denk ik over een SRAM mix (alles Rival met Red cranks)
Ik heb de grijze een weekend mogen testen vorig jaar. De fiets had Ultegra 6800 en reed heerlijk en is, ondanks staal, merkwaardig licht.
Staat nog op mijn verlanglijstje, liefst in de grijze versie (die niet meer gemaakt wordt en al moeilijk te vinden is), ook al kan de grijze versie slechts 28mm banden aan (de blauwe 30 of 32mm). Op internet vind je vele voorbeelden met Ultegra, Force, Dura-Ace,......

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 27 feb 2018 21:55

Ja, de voorvork is full carbon (beetje vloeken in de kerk :shock: ) dus een frameset is behoorlijk licht. Wat ik er perse niet op wil zijn die spuuglelijke moderne 4-armige cranks.

Dus ik denk dat ik de komende jaren, net als de afgelopen 7, nog met heel veel plezier Centaur rij. Zo'n Centaur Carbon crankset is ook lekker licht, en voor een mooi prijsje een NOS in Engeland gevonden.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 feb 2018 22:47

Het blijven kunstwerkjes. Ik heb onlangs ook nog een gebruikte compact in heel goede staat gekocht ter vervanging van een Chorus dubbel. De Centaur is nog iets slanker en eigenlijk mooier. Het gewichtsverschil is ook verwaarloosbaar.
Met dat nieuwerwetse spul wacht ik wel tot het eerste crankloze trapstel of zoiets.
Campagnolo Ultra Dork

roelw
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 28 feb 2018 16:54

ridefreeordie schreef: 27 feb 2018 21:55 Ja, de voorvork is full carbon (beetje vloeken in de kerk :shock: ) dus een frameset is behoorlijk licht. Wat ik er perse niet op wil zijn die spuuglelijke moderne 4-armige cranks.
Helemaal niet vloeken in de kerk; carbon voorvork past perfect bij staal.
Iedereen heeft het idee dat staal verouderd is en dat daar dus ook maar een ouder type voorvork en oudere onderdelen op moeten.
Er zijn talrijke voorbeelden die het tegendeel aantonen (Stelbel, Speedvagen, Festka, Stinner, Condor,......). Modern staal vraagt om moderne aferking en kan perfect concureren met high-end alu of carbonen is perfect geschikt voor fietsers die niet het vermogen van Greipel of Cavendish op de pedalen zetten maar die houden van lange dagen in het zadel.

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 28 feb 2018 20:26

Ik vind het zelf toch wel bij een stalen frame horen, maar je bent dan bijna veroordeeld tot een custom bouwer en prijsniveau. Plus het feit dat ik een beetje angst hebt voor de kwetsbaarheid van een carbon vork. Maar ik bedacht dat dat laatste enigzins irrationeel is aangezien de halve wereld er tegenwoordig zonder problemen mee lijkt te rijden,
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 feb 2018 20:47

Als ik zie wat ik met mijn gravelracer doe met carbon vork hoeft degelijkheid het probleem niet te zijn.

Voor beide valt wat te zeggen. Wil je de bergen in met de stalen fiets is een carbon vork met oversized stuurbuis wel een prettige bijkomstigheid, enerzijds voor het gewicht en ook omdat het een stijve vork strakker stuurt. Wil je over de kasseien knallen en/of redelijke rustige ritjes door de polder maken dan heb ik een voorkeur voor een gebogen stalen vork.

Voor een frame met stalen vork hoef je echt niet naar een custom framebouwer. Er staan genoeg stalen frames en fietsen 2de hands te koop die hooguit een keer naar de spuiter moeten om weer als nieuw te zijn. Dat is juist het grootste voordeel van staal.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 01 mar 2018 02:00

Ernie C. schreef: 28 feb 2018 20:47

Voor een frame met stalen vork hoef je echt niet naar een custom framebouwer. Er staan genoeg stalen frames en fietsen 2de hands te koop die hooguit een keer naar de spuiter moeten om weer als nieuw te zijn. Dat is juist het grootste voordeel van staal.
Ach Ernie geef niet alle geheimen weg, stalen frames worden al steeds duurder😁
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5280
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 mar 2018 07:39

Ik kocht mijn stalen fiets voor 35 euro. Voor een 40 jaar oude die letterlijk altijd in de schuur stond. En blijkbaar wilden mensen zelfs 35 euro geven voor de remmen alleen op de fiets. Is nu een stalen fiets met moderne onderdelen en brengt me dagelijks naar het station..

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 01 mar 2018 10:27

Ik had natuurlijk wel bepaalde eisen voor de vervanging van mijn trouwe Asolootje.
Mijn droom was/is een oversized gelugd frame. Die ga je niet zo snel op MP vinden.
Maar dat was tot ik op het Ritchey frame stuitte :)

Ach ja, wellicht over 10 jaar nog eens kijken voor een droomframe.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2091
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 03 mar 2018 10:36


colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 03 mar 2018 12:15

ultra_ivo schreef: 03 mar 2018 10:36 Mooi stukje in het NRC vandaag:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/02/de ... m=whatsapp
Staat ook nog wel een stukje onnozele onzin in van meneer Braun.......!
Braun blijft zelf trouw aan zijn filosofie: stalen fietsen op maat van de klant maken: „Iedereen wil wel zo’n carbonfiets waar profrenners op fietsen, maar ik vind het troep. Kartonnen dozen, dat zijn het. Bij het minste of geringste gaan ze kapot. Mijn fietsen gaan een leven lang mee en ze gaan ook nog harder
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 04 mar 2018 09:47

Doet u mij maar een St Joris Road Lugged. Wat een schitterend frame! Het heeft precies alles van m'n wensenlijst, behalve de prijs dan :)
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Plaats reactie