Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13676
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 feb 2018 13:29

Berrie50 schreef: 12 feb 2018 11:37
wasbeer2006 schreef: 12 feb 2018 10:01
DA 9000 crankstel.
Fiets ik met mijn Addict ook mee.
Ben trouwens benieuwd of ik verschil ga merken met mijn Addict en Foil.
Dank voor de info.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar en ook wat voor verschil eventueel.

Let bij de shimano pressfit lagers op je hebt ook de nieuwe DA9100 pressfit lagers, deze zijn lichter 56 gram, maar de lagers zijn kleiner en kunnen dus minderlang meegaan.

Voor in een mooie addicht zou ik bv toch C bear nemen. Heb ik zelf ook weer liggen voor de nieuwe foil :)

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 12 feb 2018 15:36

Mooi frame, maar ik vind zo'n spacertoren (die bijna hoger is dan de stuurpen lang) echt niets...dan past de geometry gewoon niet bij je.
Stuurpen is 10 cm.
Spacers: totaal 3,5 cm.
Mijn drop tussen zadel- en stuurhoogte is ruim 9 cm.
Zo gek is die verhouding toch niet?

Ik heb relatief lange benen t.o,v. mijn bovenlijf en armen. Wellicht zit ik in jouw ogen beter op een endurance frame, maar dat vind ik juist niet fraai. Bovendien is die variant meestal zwaarder. 2 cm spacer weegt een stuk minder minder dan 2 cm balhoofd.

Je kunt een fiets altijd het beste bekijken met de berijder erop, dan valt alles op zijn plek.
Laatst gewijzigd door marcus66 op 26 mar 2018 07:57, 2 keer totaal gewijzigd.
En nu ben ik fietsen.

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 12 feb 2018 15:44

wasbeer2006 schreef: 12 feb 2018 10:07 Lichter maken:

ik heb voor mijn nieuwe foil 10 disc een lijstje en daarmee zou de fiets op 7.3 - 7.6 kilo moeten komen afhankelijk van de configuratie. waarbij ik gok dat frame en vork 1500 gram wegen.

Op WW staat een addict disc van 6.2 kg dus het kan wel :-)

Als je echt licht wilt zul je alles op de weegschaal moeten leggen en kijken waar je enorm op kan besparen. Om nou een korte kooi derrie te pakken lijkt me onzin, scheelt misschien 10 gram en een medium kooi schakelt vaak beter.

Alu stuur wat erop zit is vaak ook zwaar en een ultegra groep weegt al gauw 6 a 700 gram meer dan de topgroepen. Je zult moeten bepalen hoe ver je wilt gaan en hoeveel je eraan uit wilt en kan geven.

Ik wil mijn lijstje wel delen als mensen dat leuk vinden.
Graag, ben dol op lijstjes met gewichten en bedragen. :P
En nu ben ik fietsen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13676
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 feb 2018 17:12

Hierbij:

-Zwart nagewogen gewichten
-Rood nog niet in bezit geschat
- Min zwart - Marges in de schatting

Spacing wordt 2cm / volgens mij is de lijst compleet. Als ik nog iets vergeten ben hoor ik dat liever niet maar voorruit ;)

Wifli Etap HDR gewichten. (normale remblokken stalen platen)

Afbeelding

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 15 feb 2018 08:25

Indrukwekkend. Ik zie dat je op wielen, maar ook op zadel veel bespaart, en cranks. Voor de bergen moet wel je verzet aanpassen, tenzij je heel sterk en licht bent. Ik ben benieuwd hoeveel de fiets uiteindelijk in het echt weegt. Zou mooi zijn: een aero fiets met schijfremmen met het gewicht van een klimfiets.
En nu ben ik fietsen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5247
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 feb 2018 08:39

marcus66 schreef: 12 feb 2018 15:36
Mooi frame, maar ik vind zo'n spacertoren (die bijna hoger is dan de stuurpen lang) echt niets...dan past de geometry gewoon niet bij je.
Stuurpen is 1 cm korter dan standaard: 10 cm.
Ik heb 3 spacers: totaal 4 cm.
Mijn drop tussen zadel- en stuurhoogte is 8 cm.
Zo gek is die verhouding toch niet?

Ik heb relatief lange benen t.o,v. mijn bovenlijf en armen. Wellicht zit ik in jouw ogen beter op een endurance frame, maar dat vind ik juist niet fraai. Bovendien is die variant meestal zwaarder. 2 cm spacer weegt een stuk minder minder dan 2 cm balhoofd.

Je kunt een fiets altijd het beste bekijken met de berijder erop, dan valt alles op zijn plek.
Ik vind 10cm stuurpen al kort, laat staan 9cm..maar dat je goed op de fiets zit is het belangrijkste. Dat je een 4cm spacertoren nodig hebt, geeft eigenlijk aan dat je frame gewoon te laag is. Beter ga je dan voor een frame die korter is en een hogere balhoofd heeft.

kloekloek
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 sep 2013 09:53

kloekloek 16 feb 2018 13:29

Het wordt ook eens tijd om mijn Scott Addict RC aan jullie te laten zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13676
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 feb 2018 15:58

marcus66 schreef: 15 feb 2018 08:25 Indrukwekkend. Ik zie dat je op wielen, maar ook op zadel veel bespaart, en cranks. Voor de bergen moet wel je verzet aanpassen, tenzij je heel sterk en licht bent. Ik ben benieuwd hoeveel de fiets uiteindelijk in het echt weegt. Zou mooi zijn: een aero fiets met schijfremmen met het gewicht van een klimfiets.
In klimconfi is de fiets nog iets lichter 10 gram voor het voorblad ;) . De 11/32 red cassette is evenzwaar als een 12/25 da9000. de 11/28 zelfs nog wat lichter

Het gaat me niet om de allerlichtste fiets, maar gewoon licht en sterk.
Ik denk dat 7.5 wel gaat lukken, dat is 2kg lichter dan mijn MTB en de simpele rekensom met een MTB is +1 kg vork +1kg volledige wielset (+ 600 gram schijfremmen, die hebben we hier dan niet)

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 19 feb 2018 08:59

[/quote]

Ik vind 10cm stuurpen al kort, laat staan 9cm..maar dat je goed op de fiets zit is het belangrijkste. Dat je een 4cm spacertoren nodig hebt, geeft eigenlijk aan dat je frame gewoon te laag is. Beter ga je dan voor een frame die korter is en een hogere balhoofd heeft.
[/quote]

Bedankt voor het meedenken. Mijn frame is gekozen op bovenbuislengte. Een hoog balhoofd vind ik minder mooi dan een extra spacertje (smaken verschillen) en het valt allemaal binnen de marges. Als ik de endurance geometrie vergelijk met een racegeometrie (mijn fiets), dan zie ik vooral verschillen in balhoofdbuis en nauwelijks in (horizontaal gemeten) bovenbuis. En de stuurpen is zoals ik schreef 10 cm (standaard 11). Ik zit overigens nog te twijfelen of ik er sowieso niet een spacer tussenuit haal.
En nu ben ik fietsen.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6419
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 19 feb 2018 11:03

kloekloek schreef: 16 feb 2018 13:29 Het wordt ook eens tijd om mijn Scott Addict RC aan jullie te laten zien.
@ kloekloek - mooie Addict RC , zo te zien een maat S ofwel 52 ? Heb je ook een build list en een gewicht voor ons. Zelf heb ik een aantal jaren op een Addict R1 gereden met geïntegreerde zadelpen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 05 mar 2018 21:51

Weet iemand of er ook een zadelpen voor een Foil van 2014 te koop is met setback?
Mijn Zadel staat in dezelfde stand van mijn Addict en Foil op de zadelpen.Er zit 3 cm verschil in.
Het zadel van de Foil staat dus 3 cm meer naar voren t.o.v. de Addict.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6419
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 05 mar 2018 22:41

Berrie50 schreef: 05 mar 2018 21:51 Weet iemand of er ook een zadelpen voor een Foil van 2014 te koop is met setback?
Hier staan er genoeg - met en zonder setback.

https://www.westbrookcycles.co.uk/searc ... s-c63/foil
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie