Heeft 25mm minder grip als 23mm in een bocht.
Vandaag, koers in de ronde van Waarderpolder. Het asfalt was nat en dus glad. We gaan de tweede ronde in, tweede bocht van de ronde, ik stuur in en voor ik het weet glij ik onderuit en lig ik op mijn gat en met mij een paar anderen. Dat is natuurlijk helemaal k.u.t. vooral voor die anderen want het laatste wat ik wil is dat andere mensen vallen omdat ik val. Goed het is koers en dit hoort erbij.
Maar ik snap het niet. Ik reed met Conti’s 4000S2 25mm op 23mm velg. Banddruk was van mijn voorwiel 6bar en achter wiel 6,7bar. Ik weeg 82kg. Vorig jaar reed ik alles op 23 mm met 17mm velgen en voorwiel dan 6,8bar bij natte omstandigheden en achterwiel op 7,3bar. Mijn theorie is breder wiel, minder druk is meer contact oppervlak en dus meer grip. Voor mijn gevoel had ik nooit in de problemen mogen komen. Andere renners namen dezelfde lijn en gingen niet onderuit. Had ik gewoon pech of was de combi toch niet goed?
In de whatsapp groep van mijn vereniging vonden een aantal dat ik met te weinig druk reed, dat ik als het ware met een afloper fietste en dat ik daardoor juist minder grip had in deze natte omstandigheden. Ik was aan de 23mm gewend en die zouden met regen juist meer grip geven door hogere druk en smallere diameter. Door mijn gewenning daaraan heb ik te hard in gestuurd en gleed ik dus onderuit.
Ik ben dus confused. Dus bredere band, minder druk geeft wel minder rolweerstand maar niet perse meer grip. Wie helpt mij dit vraagstuk helemaal te ontleden?
Maar ik snap het niet. Ik reed met Conti’s 4000S2 25mm op 23mm velg. Banddruk was van mijn voorwiel 6bar en achter wiel 6,7bar. Ik weeg 82kg. Vorig jaar reed ik alles op 23 mm met 17mm velgen en voorwiel dan 6,8bar bij natte omstandigheden en achterwiel op 7,3bar. Mijn theorie is breder wiel, minder druk is meer contact oppervlak en dus meer grip. Voor mijn gevoel had ik nooit in de problemen mogen komen. Andere renners namen dezelfde lijn en gingen niet onderuit. Had ik gewoon pech of was de combi toch niet goed?
In de whatsapp groep van mijn vereniging vonden een aantal dat ik met te weinig druk reed, dat ik als het ware met een afloper fietste en dat ik daardoor juist minder grip had in deze natte omstandigheden. Ik was aan de 23mm gewend en die zouden met regen juist meer grip geven door hogere druk en smallere diameter. Door mijn gewenning daaraan heb ik te hard in gestuurd en gleed ik dus onderuit.
Ik ben dus confused. Dus bredere band, minder druk geeft wel minder rolweerstand maar niet perse meer grip. Wie helpt mij dit vraagstuk helemaal te ontleden?
25mm rolt anders dan 23mm. Je rijdt imho met weinig druk in relatie tot het gewicht. Kan zijn - hardop nadenkend - dat je band vervormt door de zijwaartse druk in de bocht en dat je daardoor onderuit ging. Dat zijn allemaal veronderstellingen. Probeer het volgende keer eens met 7 bar voor en 8 achter.
Bij autobanden is bekend dat bij breder eerder aquaplaning ontstaat. Je gewicht wordt bij bredere banden over een groter oppervlakte verdeeld. De vlakdruk wordt minder dus meer kans op aquaplaning. Of dat bij fietsbanden ook geldt? Theoretisch wel.
Aquaplanning bestaat helemaal niet bij fietsen. Te hard bij nat wegdek en nogal weinig lucht in de banden, dat is op zijn minst pech......
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Die conclusie had ik zelf ook al getrokken, anders ging ik niet onderuit.
Ik kreeg de theorie voor mijn voeten geworpen dat bredere bandjes niet perse meer grip in bochten geven dan smallere bandjes, maar juist minder vanwege de lagere zijdelingse stabiliteit t.o.v. smallere bandjes. Dit in combinatie met een lagere / te lage druk wat dan fataal wordt in natte omstandigheden. Ik vroeg me af of anderen deze theorie eventueel zouden onderschrijven.
Ik kreeg de theorie voor mijn voeten geworpen dat bredere bandjes niet perse meer grip in bochten geven dan smallere bandjes, maar juist minder vanwege de lagere zijdelingse stabiliteit t.o.v. smallere bandjes. Dit in combinatie met een lagere / te lage druk wat dan fataal wordt in natte omstandigheden. Ik vroeg me af of anderen deze theorie eventueel zouden onderschrijven.
Dan je met een 25 mm band rijdt als zou je inderdaad meer grip moeten hebben als wanneer je een 23 mm band gemonteerd had.
Te lage druk met 25 mm op een smal velgje leidt inderdaad tot ongewenst weggedrag, maar daarvoor is de bredere velg ontworpen.mranmo schreef: ↑12 mar 2018 08:49 Die conclusie had ik zelf ook al getrokken, anders ging ik niet onderuit.
Ik kreeg de theorie voor mijn voeten geworpen dat bredere bandjes niet perse meer grip in bochten geven dan smallere bandjes, maar juist minder vanwege de lagere zijdelingse stabiliteit t.o.v. smallere bandjes. Dit in combinatie met een lagere / te lage druk wat dan fataal wordt in natte omstandigheden. Ik vroeg me af of anderen deze theorie eventueel zouden onderschrijven.
En dat merk je vooral als de weg nog droog is..
Een valpartijtje in een bocht is 9 van de 10 keer niet te wijten aan het materiaal maar simpelweg lokaal minder stroef wegdek wat lastig in te schatten is , met name als het nat is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig