Maar dat heeft met de vervorming van de band te maken, niet met grip op het wegdek.
Heeft 25mm minder grip als 23mm in een bocht.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Reed dezelfde koers ook mee, maar zat gelukkig voor de valpartij. Vergeet in de 2e bocht niet de strookjes wegreparatie aan de binnenkant van de bocht niet. In de eerste rondes werd zo'n beetje de hele bocht benut, later pakte iedereen de apex (om het maar even populair te noemen) aan de buitenkant om juist die gladde reparatiestrookjes te vermijden.
Ik reed op 7 bar met 25mm conti gp4000II, maar heb geen problemen gehad al heb ik er meer zien glijden met name op die strookjes. Goed je rechtervoet naar beneden duwen in die bocht, maar dat hoef ik je niet te vertellen. Verder is op glad wegdek de bandenbreedte denk ik minder van belang, smallere banden geven weer meer druk op het kleine contactoppervlak wat je hebt. Daarom kunnen vrachtwagens ook gemakkelijker door de sneeuw rijden, meer druk op de cm2 per band. Maar eerlijk gezegd denk ik inderdaad ook dat je gewoon pech hebt gehad, later in de koers droogde de weg gelukkig nog aardig op. Moest er eerder af, maar dat had meer met mijn conditie te maken
Ik reed op 7 bar met 25mm conti gp4000II, maar heb geen problemen gehad al heb ik er meer zien glijden met name op die strookjes. Goed je rechtervoet naar beneden duwen in die bocht, maar dat hoef ik je niet te vertellen. Verder is op glad wegdek de bandenbreedte denk ik minder van belang, smallere banden geven weer meer druk op het kleine contactoppervlak wat je hebt. Daarom kunnen vrachtwagens ook gemakkelijker door de sneeuw rijden, meer druk op de cm2 per band. Maar eerlijk gezegd denk ik inderdaad ook dat je gewoon pech hebt gehad, later in de koers droogde de weg gelukkig nog aardig op. Moest er eerder af, maar dat had meer met mijn conditie te maken
Uiteindelijk KAN vervorming van een band leiden tot plotseling gripverlies en dus op den muil gaan.scottwilko schreef: ↑12 mar 2018 10:01Maar dat heeft met de vervorming van de band te maken, niet met grip op het wegdek.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Op nat wegdek is het met een dun fietsbandje soms wel een loterij, net twee grote kiezels in het asphalt, zoals Jims S aangeeft wegreparatie, en je ligt, terwijl dat op droog of met een veel bredere autoband niet veel uitmaakt.
Of breder door minder druk op de grond minder grip levert er ligt natuurlijk ergens een break even.
Met bv een super moto 2.4 vind ik dat op op de mtb in het nat minder grip hebt dan met een normale MTB band bv een racing ralph of raceking, maar die is natuurlijk 60mm ipv 25mm.
Vervorming bij 6 bar en in de regen, ik denk dat dat wel mee zal vallen. Alhoewel conti,s niet uitblinken in balans
Of breder door minder druk op de grond minder grip levert er ligt natuurlijk ergens een break even.
Met bv een super moto 2.4 vind ik dat op op de mtb in het nat minder grip hebt dan met een normale MTB band bv een racing ralph of raceking, maar die is natuurlijk 60mm ipv 25mm.
Vervorming bij 6 bar en in de regen, ik denk dat dat wel mee zal vallen. Alhoewel conti,s niet uitblinken in balans
Beetje laat hiermee, maar aquaplanen bij 6 bar kan pas gebeuren als je meer dan 150 km/h gaat:
https://www.sheldonbrown.com/tires.html#hydroplaning
https://www.sheldonbrown.com/tires.html#hydroplaning
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 07 apr 2013 16:47
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Zelfs met een Silca (die je ook niet elk jaar laat calibreren) zegt een bepaalde waarde enkel dat de nieuwe druk hoger is dan het startpunt (op dezelfde pomp). Er komen zoveel factoren kijken de eigenschappen van een band dat het onderscheid tussen enkel de breedtemaat van een band waarschijnlijk nihil zal zijn.
Overigens is het verschil tussen een tube (= rond) en een draadband (= vierkant) vele malen groter. Een tube met dezelfde loopvlak eigenschappen gedraagt zich in bochten simpelweg veel voorspelbaarder dan een draadband waar je onder een bepaalde hoek altijd met een scherpe kant en dus iets minder oppervlak te maken krijgt.
Overigens is het verschil tussen een tube (= rond) en een draadband (= vierkant) vele malen groter. Een tube met dezelfde loopvlak eigenschappen gedraagt zich in bochten simpelweg veel voorspelbaarder dan een draadband waar je onder een bepaalde hoek altijd met een scherpe kant en dus iets minder oppervlak te maken krijgt.
Een draadband is net zomin vierkant als een tube.
Het weggedrag in bochten wordt nogal bepaald door de velgbreedte bij een draadband.
Relatief breed is stabieler en voorspelbaarder en op dat punt doet een moderne velg-band combinatie niet veel onder voor een tube.
Het weggedrag in bochten wordt nogal bepaald door de velgbreedte bij een draadband.
Relatief breed is stabieler en voorspelbaarder en op dat punt doet een moderne velg-band combinatie niet veel onder voor een tube.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig