Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Heeft 25mm minder grip als 23mm in een bocht.

rnsto kati
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 apr 2013 16:47

rnsto kati 15 mar 2018 18:47

en nog even off topic ,
metertje vervangen en oude opsturen en klaar met kalibratie .

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 15 mar 2018 20:50

Een draadband is net zomin vierkant als een tube.
Het weggedrag in bochten wordt nogal bepaald door de velgbreedte bij een draadband.
Relatief breed is stabieler en voorspelbaarder en op dat punt doet een moderne velg-band combinatie niet veel onder voor een tube.
HIer heb je enkel een punt als je continu rechtdoor rijdt (dan is er wieinig onderscheid meer). Op het moment dat je slechts een deel van het loopvlak gebruikt (= bocht) heeft een goede tube (=volledig rond) wel degelijk voordelen tegen een "u vormig" compromis wat een draadband nou eenmaal is daar help breed of smal helemaal niets aan.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6128
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 mar 2018 14:10

sharkman113 schreef: 15 mar 2018 20:50
Een draadband is net zomin vierkant als een tube.
Het weggedrag in bochten wordt nogal bepaald door de velgbreedte bij een draadband.
Relatief breed is stabieler en voorspelbaarder en op dat punt doet een moderne velg-band combinatie niet veel onder voor een tube.
HIer heb je enkel een punt als je continu rechtdoor rijdt (dan is er wieinig onderscheid meer). Op het moment dat je slechts een deel van het loopvlak gebruikt (= bocht) heeft een goede tube (=volledig rond) wel degelijk voordelen tegen een "u vormig" compromis wat een draadband nou eenmaal is daar help breed of smal helemaal niets aan.
Natuurlijk niet, mits bandbreedte, bandendruk en gewichtdruk hetzelfde tussen tubes en clinchers (draad- of vouwband) zal bij deze ook het 'contactoppervlak' met de weg ongeveer hetzelfde zijn. Marginale verschillen in contactoppervlak zijn te verwachten onder invloed van de soort en hardheid van de rubbercompound verschillen.

In beide gevallen zal contactdruk en contactoppervlak in bochten hetzelfde veranderen o.a. door de verandering van contactoppervlak door de ronding van de band c.q. tube en de verhoogde contactdruk door de centrifugaalkracht die extra optreedt door het veranderen van rijrichting.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 17 mar 2018 12:42

Weeg ook 80kg en voel me goed met 6 bar in de Conti 25mm bandjes, ik denk dat er echter betere bandjes zijn bij nat wegdek dan de Conti GP4000S.
Motta

Plaats reactie