aankoopadvies
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 17 mar 2018 20:46
Beste forumleden.
Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe racefiets die ik zal aankopen via leasing via mijn werk. Met mijn leasebudget zit ik een prijsbudget te zoeken van 2300 - 2500 € cataloguswaarde
Mijn situatie:
30j, 2 meter groot, 94,5BBL, 97kg
Op vandaag rijd ik met een 12 jaar oude fiets (toen +- 800 euro, merk U. Scanini) toendertijd gekocht, zonder over geometrie of maat na te denken, gewoon grootste kader en daarmee basta. Fiets heeft jarenlang stil gestaan maar 2 jaar geleden toch van onder het stof gehaald... en doe sinds dien 1 à 2 recreatieve ritten per week in het "fietsseizoen" (100 à 200 km per week in de scheldevalei en vlaamse ardennen aan 25 à 30 km/uur) Ben geen slecht weer rijder, dus bij vrieskoud of veel nattigheid zal ik niet zo snel buiten komen.
De exacte geometrie van de huidige fiets heb ik niet nagemeten, maar voelt wel duidelijk vrij "racy" aan, wil zeggen: hard, lang en diep. Eigenlijk zit de fiets goed gezien het feit dat hij zonder nadenken gekocht is. Na 2 uur fietsen krijg ik wel soms een lichte last van de onderrug en de handen. Tegelijk vind ik het wel heel aangenaam om mij eens goed "plat" te kunnen leggen. Heb wel eens op een pure "comfort" racefiets met rechte zit gezeten en dat vond ik helemaal niet leuk...
Ik ben dus op zoek naar de gulden middenweg
Nu de zoektocht:
heb reeds een aantal fietswinkels afgelopen om fiets te bekijken en raad te winnen. Ondermeer over maatvoering en geometry. Unaniem kreeg ik een antwoord dat een maat 61 wel moet lukken voor mij, echter de ene LBS stuurde mij meer naar een endurance geometry en schijfremmen vanwege mijn lengte en gewicht en de andere raadde mij toch een meer "race" fiets aan gezien ik graag eens plat lig, en ik op zo een fiets ook wel comfort zou kunnen vinden.
Op de voorlopige shortlist staan nu volgende 2 bikes:
Cannondale Synapse Carbon Disc 105
Cannondale LBS was een groot voorstander van hydraulische schijfremmen en pushte mij meer naar een pure endurance geometry, vandaar kwamen we bij de Synapse, ook maat 61, uit. LBS heeft een toestel beschikbaar waarop we via een dynamische meting mijn perfecte positie kunnen bepalen indien ik voor deze fiets kies.
LBS had ook een testfiets binnen, maar wel maat 58 en korte stuurpen, toch een kort ritje gemaakt, maar heeft weinig referentie aangaande comfort gegeven aangezien ik echt gewrongen op de fiets zat met mijn lengte. Toch de Kluisberg opgereden en voelde wel lekker licht en strak aan. Schijfremmen deden hun werk in de (licht natte) afdaling
BMC Teammachine SLR02 Two
Was in eerste instantie gekomen om naar een roadmachine met discs te kijken, maar de BMC verkoper stuurde toch meer aan op deze Teammachine vanwege meer "bang for buck" tegenover de Roadmachine en de discs zouden volgens hem geen echte meerwaarde bieden tegenover de nieuwe "direct mount" 105 velgrem.
Ook zou de geometry van de maat 61 volgens hem moeten lukken voor mij en toch het nodige comfort bieden als we wat spelen met het zadel en de stuurpen (het passen zou wel via een statische meting gebeuren)
geen testrit gedaan gezien geen geschikte fiets voor handen was
Synapse is duidelijk voelbaar zwaarder dan de BMC, maar gezien mijn eigen gewicht hecht ik hier weinig waarde aan, ben sowieso geen berggeit.
Esthetisch neig ik heel erg naar de BMC, Ook de "exclusiviteit" spreekt me aan... maar de Cannondale is ook wel knap in het mat Anthraciet nu ik hem in het echt gezien heb (viel tegen op de fotos vond ik) en schijfremmen lijken mij wel een meerwaarde (hoewel de BMC man meer voorstander was van de direct mount velgrem...)
Beide LBS waren er van overtuigd dat ze me op deze fietsen mijn gewenste positie, de gulden middenweg tussen race en comfort, zouden kunnen bieden.
Ik zou kiezen voor 28mm bandjes en is mogelijk op beide fietsen.
Kortom, zit echt nog in twijfel.
Deze week zou ik ook nog eens een Trek LBS binnenstappen... (tips of ervaringen met Trek fietsen in deze klasse zijn welkom)
Dus, mijn vraag nu, wat is jullie mening over deze fietsen? ervaringsdeskundigen met deze types hier?
wat met de schijfremmen tegenover direct mount velgremmen?
hoe vergelijken jullie, als meer specialisten dan mezelf, de geometry van deze fietsen? (volgens de theorie is het een lightweight racer tegenover een endurance bike... maar is er echt zoveel verschil in geometry?)
Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe racefiets die ik zal aankopen via leasing via mijn werk. Met mijn leasebudget zit ik een prijsbudget te zoeken van 2300 - 2500 € cataloguswaarde
Mijn situatie:
30j, 2 meter groot, 94,5BBL, 97kg
Op vandaag rijd ik met een 12 jaar oude fiets (toen +- 800 euro, merk U. Scanini) toendertijd gekocht, zonder over geometrie of maat na te denken, gewoon grootste kader en daarmee basta. Fiets heeft jarenlang stil gestaan maar 2 jaar geleden toch van onder het stof gehaald... en doe sinds dien 1 à 2 recreatieve ritten per week in het "fietsseizoen" (100 à 200 km per week in de scheldevalei en vlaamse ardennen aan 25 à 30 km/uur) Ben geen slecht weer rijder, dus bij vrieskoud of veel nattigheid zal ik niet zo snel buiten komen.
De exacte geometrie van de huidige fiets heb ik niet nagemeten, maar voelt wel duidelijk vrij "racy" aan, wil zeggen: hard, lang en diep. Eigenlijk zit de fiets goed gezien het feit dat hij zonder nadenken gekocht is. Na 2 uur fietsen krijg ik wel soms een lichte last van de onderrug en de handen. Tegelijk vind ik het wel heel aangenaam om mij eens goed "plat" te kunnen leggen. Heb wel eens op een pure "comfort" racefiets met rechte zit gezeten en dat vond ik helemaal niet leuk...
Ik ben dus op zoek naar de gulden middenweg
Nu de zoektocht:
heb reeds een aantal fietswinkels afgelopen om fiets te bekijken en raad te winnen. Ondermeer over maatvoering en geometry. Unaniem kreeg ik een antwoord dat een maat 61 wel moet lukken voor mij, echter de ene LBS stuurde mij meer naar een endurance geometry en schijfremmen vanwege mijn lengte en gewicht en de andere raadde mij toch een meer "race" fiets aan gezien ik graag eens plat lig, en ik op zo een fiets ook wel comfort zou kunnen vinden.
Op de voorlopige shortlist staan nu volgende 2 bikes:
Cannondale Synapse Carbon Disc 105
Cannondale LBS was een groot voorstander van hydraulische schijfremmen en pushte mij meer naar een pure endurance geometry, vandaar kwamen we bij de Synapse, ook maat 61, uit. LBS heeft een toestel beschikbaar waarop we via een dynamische meting mijn perfecte positie kunnen bepalen indien ik voor deze fiets kies.
LBS had ook een testfiets binnen, maar wel maat 58 en korte stuurpen, toch een kort ritje gemaakt, maar heeft weinig referentie aangaande comfort gegeven aangezien ik echt gewrongen op de fiets zat met mijn lengte. Toch de Kluisberg opgereden en voelde wel lekker licht en strak aan. Schijfremmen deden hun werk in de (licht natte) afdaling
BMC Teammachine SLR02 Two
Was in eerste instantie gekomen om naar een roadmachine met discs te kijken, maar de BMC verkoper stuurde toch meer aan op deze Teammachine vanwege meer "bang for buck" tegenover de Roadmachine en de discs zouden volgens hem geen echte meerwaarde bieden tegenover de nieuwe "direct mount" 105 velgrem.
Ook zou de geometry van de maat 61 volgens hem moeten lukken voor mij en toch het nodige comfort bieden als we wat spelen met het zadel en de stuurpen (het passen zou wel via een statische meting gebeuren)
geen testrit gedaan gezien geen geschikte fiets voor handen was
Synapse is duidelijk voelbaar zwaarder dan de BMC, maar gezien mijn eigen gewicht hecht ik hier weinig waarde aan, ben sowieso geen berggeit.
Esthetisch neig ik heel erg naar de BMC, Ook de "exclusiviteit" spreekt me aan... maar de Cannondale is ook wel knap in het mat Anthraciet nu ik hem in het echt gezien heb (viel tegen op de fotos vond ik) en schijfremmen lijken mij wel een meerwaarde (hoewel de BMC man meer voorstander was van de direct mount velgrem...)
Beide LBS waren er van overtuigd dat ze me op deze fietsen mijn gewenste positie, de gulden middenweg tussen race en comfort, zouden kunnen bieden.
Ik zou kiezen voor 28mm bandjes en is mogelijk op beide fietsen.
Kortom, zit echt nog in twijfel.
Deze week zou ik ook nog eens een Trek LBS binnenstappen... (tips of ervaringen met Trek fietsen in deze klasse zijn welkom)
Dus, mijn vraag nu, wat is jullie mening over deze fietsen? ervaringsdeskundigen met deze types hier?
wat met de schijfremmen tegenover direct mount velgremmen?
hoe vergelijken jullie, als meer specialisten dan mezelf, de geometry van deze fietsen? (volgens de theorie is het een lightweight racer tegenover een endurance bike... maar is er echt zoveel verschil in geometry?)
Je verwacht een deskundig advies, waarbij de ander maar moet gaan zoeken naar welke fietsen en de specs worden bedoeld. Waarom deze laksheid?
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 17 mar 2018 20:46
Bedankt voor je constructieve bijdrage.
En welke laksheid? Ben al uren/dagen bezig geweest met mijn keuze, ik vraag gewoon ook nog eens advies hier om naast dat van de LBS te leggen... Daarvoor dient dit forum toch? Niemand is verplicht mij te helpen of te antwoorden... maar een verwijt van laksheid is echt niet toepasselijk hier vind ik.
Klimmer is niet altijd even subtiel in zijn reacties. Wat hij bedoelt te zeggen is dat het handig is als je de geo van je huidige fiets en die van de fietsen die je op het oog hebt er bij zet. Wat is je huidige stack en reach? En wat is die van de fiets die je op het oog hebt? Op basis hiervan kun je gerichtere adviezen krijgen.
o'7o
Kleine bijdrage,gezien je gewicht,lengte etc zou ik wel rekening houden met de wielen.
Ritten 100 á 200km is wel een heel verschil of 4 uur of 8 uur op de racer.
Als je €2500,00 gaat besteden dan mag de fm-lbs je wel even opmeten en dan is aan jou de keus race of comfort of een mix.Met jou budget zou ik kijken naar Cuba-Sensa-Trek-Rosé-Canyon oftewel veel voor weinig.Mocht er een overjarig model zijn nog kan je daar ook naar kijken.
Ritten 100 á 200km is wel een heel verschil of 4 uur of 8 uur op de racer.
Als je €2500,00 gaat besteden dan mag de fm-lbs je wel even opmeten en dan is aan jou de keus race of comfort of een mix.Met jou budget zou ik kijken naar Cuba-Sensa-Trek-Rosé-Canyon oftewel veel voor weinig.Mocht er een overjarig model zijn nog kan je daar ook naar kijken.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 18 mar 2018 10:18
Cannondale disc 105
Rij ik jaren op had de zelfde bouw als jouw.
Een heerlijke strakke racefiets met comfort.
Ik zeg kopen heb je jaren plezier van.
Ik zou er alleen wat bijleggen en er ultegra op zetten.
Veel rij plezier
Rij ik jaren op had de zelfde bouw als jouw.
Een heerlijke strakke racefiets met comfort.
Ik zeg kopen heb je jaren plezier van.
Ik zou er alleen wat bijleggen en er ultegra op zetten.
Veel rij plezier
Onderrugproblemen zij vaak een gevolg van een te korte fiets. Ik zou mij niet blind staren op die 61's die de fietsenmakers aanbieden. Waarschijnlijk kunnen ze die het makkelijkste aanbieden (op voorraad?). De BMC is wel redelijk lang maar wel erg sportief. Voor een endurance fiets is de Synapse ook vrij lang dus niet per definitie verkeerd maar misschien weer niet sportief genoeg.
Je bent bij de Cannondale dealer geweest? Kijk een naar een Supersix (of Caad12) in maat 63. Die zit qua hoogte mooi tussen die andere twee in en is net een beetje langer. Ook ben je niet verplicht om schijfremmen te nemen.
PS: je de hele geomterie nameten hoeft niet maar even de balhoofdbuis, bovenbuis, aantal spacers en lengte stuurpen doorgeven helpt wel een hoop en is niet veel extra moeite .
Je bent bij de Cannondale dealer geweest? Kijk een naar een Supersix (of Caad12) in maat 63. Die zit qua hoogte mooi tussen die andere twee in en is net een beetje langer. Ook ben je niet verplicht om schijfremmen te nemen.
PS: je de hele geomterie nameten hoeft niet maar even de balhoofdbuis, bovenbuis, aantal spacers en lengte stuurpen doorgeven helpt wel een hoop en is niet veel extra moeite .
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 18 mar 2018 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 17 mar 2018 20:46
Dank voor de tips, dus Cannondale en BMC zijn minder aan te raden dan jouw voorgestelde merken? Ik ga me inderdaad laten opmeten maar de ene dealer heeft hier meer mogelijkheden dan de ander... Trek ga ik deze week nog gaan bekijken. Cube heb ik reeds een MTB van dus wil graag eens iets anders... en de internetmerken zijn geen optie gezien de leasemaatschappij daar niet met samenwerkt, moet via een lokale officiele dealer gebeurennijkie schreef: ↑18 mar 2018 09:38 Kleine bijdrage,gezien je gewicht,lengte etc zou ik wel rekening houden met de wielen.
Ritten 100 á 200km is wel een heel verschil of 4 uur of 8 uur op de racer.
Als je €2500,00 gaat besteden dan mag de fm-lbs je wel even opmeten en dan is aan jou de keus race of comfort of een mix.Met jou budget zou ik kijken naar Cuba-Sensa-Trek-Rosé-Canyon oftewel veel voor weinig.Mocht er een overjarig model zijn nog kan je daar ook naar kijken.
TS verwacht kennelijk dat de forumleden alle specs van door hem/haar genoemde fietsen zo uit de mouw schudden. Of gaan opzoeken. Waarom geen hyperlinks naar de betreffende fietsen in het bericht vermelden? Dat noem ik laks.
Maar als de exclusiviteit van een BMC ts aanspreekt, gaat hij dan wel gelukkig worden van zo'n budgetmerk?
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 17 mar 2018 20:46
alweer zo een nuttige bijdrage van jou! Bedankt!