Cinglé du Mont Ventoux
Is het fonteinen? Verdomd. Zo zie je maar, niemand is feilloos!
-zeker al de kaleberg.nl gelezen, veel bruikbaars gevonden.klimmer schreef: ↑15 mar 2018 23:01 Heb je www.dekaleberg.nl al geraadpleegd? Daar vind je alles. Ik begrijp dat je de Berg nog nooit gezien hebt, laat staan gereden. Dat zou ik toch maar eerst doen.
Met 34x28t rijd je (disclaimer: ik en de andere forumleden kennen je duurvermogen niet) zeker in de tweede, maar ook in de derde klim (stuk van 8km tegen 6% en de laatste 6km zijn 8% gemiddeld) beslist niet op souplesse. Dat is een verzet voor 1u40.
-heb ongeveer 20 jaar geleden de berg reeds opgefietst.
- een 32 zal de verstandigste keuze zijn zeker.
-bidons staan al klaarHerman_N schreef: ↑16 mar 2018 07:49
Wel een aanrader zijn 750 ml bidonnen.
Verder zou ik zeggen ga eens lekker in Limburg trainen. Drie keer de Mont Ventoux is gewoon een pokkezware opdracht die nauwelijks onderdoet voor een rit als de Marmotte bv. Onderschat het niet. Duurvermogen kweken is belangrijk dat kun je prima in de polder.
Ben benieuwd naar de volgorde die je wil rijden. Succes.
-woon aan de Belgische kust, Limburg is voor mij 400km heen en terug
-Volgorde is ; 25km fietsen naar Malaucene, dan Bedoin en Sault als laatste
So what, ben ook allang geen 12 meer, maar k wil toch die kaart afgestempeld zien en k zal hem achteraf koesteren.
Al kost mijn racer en mountainbike samen zelfs nog geen 5k zoals eerder gemeld, toch neem ik een slotje mee.
Top idee
Misschien nog een vraag ; Kledij ; Jasje met lange mouwen, enkel mouwstukken, bodywarmer voor de afdlingen.
Hartje zomer neem ik alleen armstukken mee, en tijdens mijn cinglé was ik die vergeten. Was geen enkel probleem.
En? Je bent fietser of je bent het niet. 's Morgens om 5 uur naast je bed om te gaan trainen in de heuvels hoort er nou eenmaal bij. Dat doe ik in april en mei vrijwel elke week. En mocht je vrouw daar bezwaar tegen hebben wordt het tijd voor een andere vrouw. Wel de juiste prioriteiten stellen he
Die volgorde deed ik ook. Waarbij ik de klim vanuit Sault nog heel naar vond. Had wind tegen en de benen hadden hun beste tijd ook wel gehad.
tuurlijk. Wat kost dat nou? En het is geen moeite om mee te nemen.
Havana had geluk. Hoewel de mussen in het dal van het dak kunnen vallen kan het op de MV stervenskoud zijn. Goed winddicht jack altijd meenemen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ik sta ook al 12 jaar op de lijst der malloten van de Mont Ventoux. Ik had bevoorrading onderweg, dus daar kan ik niet mee helpen. Wel kan ik melden dat het heel goed mogelijk is om zonder veel hoogtemeters te trainen, toch goed de beklimmingen te volbrengen. Maar dan ben ik toevallig wel een redelijke klimmer.
Oh en neem maar al je kleding mee naar Frankrijk, ook in de zomer kan het koud zijn bovenop.
Oh en neem maar al je kleding mee naar Frankrijk, ook in de zomer kan het koud zijn bovenop.
Ik heb de cinglé voor deze zomer (tweede helft juli) ook op de agenda staan. Als ik er aan denk zal ik mijn bevindingen op het forum posten. Bovenstaande info van de mede-forumleden is zeker nuttig. Heb nu een 11-28 cassette met FCC's. Ga een goedkopere alu wielset aanschaffen (alu remvlakken geven me een veiliger gevoel) met een 11-30 cassette zodat ik de achterderrie niet hoef te vervangen, Die twee tandjes zullen fysiek niet veel helpen, maar mentaal wel! Dus ga ook voor die 32 tandjes zou ik zeggen.
Colnago CX Zero Alu 2016
Colnago CLX2.0 Carbon 2010
Colnago Super Staal 1990
Colnago CLX2.0 Carbon 2010
Colnago Super Staal 1990
Ik snap de noodzaak van de stempels, zelf ook gedaan op 14 juli 2015. Stempelen is niet moeilijk, 4x stempelen. Alle dorpen en de top. Dus de laatste (Malaucene) aan het eind van de dag gehaald. Je kan de stempelkaart overigens gewoon in de dorpen kopen. Hoeft niet van tevoren via internet.
Bijzondere dag gehad! Begonnen aan de voet van Malaucene, daar zat onze camping. Fijn om mee te beginnen dan is het onregelmatige alvast weg. Wij hadden inderdaad poeder/tabletten bij voor sportdrank. Het was die dag warm, heel warm! Wij hadden geen extra kleding bij en ook niet nodig. Bijna windstil, 6:00 Malaucene, 08:00 top, 09:00 vertrek Bedoin, spijkers gestrooid op die klim/afdaling en maat een gebroken ketting... Dus 6 lekke banden. Ik geloof 12:00 boven. Daarna Sault, start rond 14:00. Was zwaar, vooral door de warmte mentaal vooral om tempo te blijven houden op het minder steile deel. Rond 16:00 top 3...
Eten hadden we zelf, repen, appelmoes (knijpfruit) en krentenbol. Aan het eind pannenkoeken. We besloten geen pasta pauze te houden vanwege de warmte!
Drinken, er zijn overal fonteinen. De lekkerste na chalet regards op weg naar de top! Slotje is niet nodig, maar ook weinig moeite!
Ergens moet mijn uitgebreide verslag nog staan...
Bijzondere dag gehad! Begonnen aan de voet van Malaucene, daar zat onze camping. Fijn om mee te beginnen dan is het onregelmatige alvast weg. Wij hadden inderdaad poeder/tabletten bij voor sportdrank. Het was die dag warm, heel warm! Wij hadden geen extra kleding bij en ook niet nodig. Bijna windstil, 6:00 Malaucene, 08:00 top, 09:00 vertrek Bedoin, spijkers gestrooid op die klim/afdaling en maat een gebroken ketting... Dus 6 lekke banden. Ik geloof 12:00 boven. Daarna Sault, start rond 14:00. Was zwaar, vooral door de warmte mentaal vooral om tempo te blijven houden op het minder steile deel. Rond 16:00 top 3...
Eten hadden we zelf, repen, appelmoes (knijpfruit) en krentenbol. Aan het eind pannenkoeken. We besloten geen pasta pauze te houden vanwege de warmte!
Drinken, er zijn overal fonteinen. De lekkerste na chalet regards op weg naar de top! Slotje is niet nodig, maar ook weinig moeite!
Ergens moet mijn uitgebreide verslag nog staan...
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...
Over verslagen gesproken, hier mijn verslag opgeduikeld:
Cinglé du Ventoux
Er is een oud Provençaals gezegde dat zegt: ¨Je bent niet gek als je de Ventoux beklimt, je bent idioot als je het nog een keer doet¨. En daarom is er dus de Cinglé du Ventoux voor wielrenners bedacht; dit betekent zoiets als idioten van de Ventoux en als je hier wil bij horen moet je drie keer op een dag de Ventoux beklimmen vanaf de drie verschillende kanten. Mijn doel is om erbij te horen en vandaag is de dag. De weervoorspellingen zijn redelijk en kloppen ook redelijk. Bovenop de Ventoux is het echter gewoon koud, nevelig en mistig. Bij elke keer dat ik bovenkom is het weer verslechterd. Het wordt er steeds kouder en het gaat steeds harder waaien. Ik begin in Malaucene en heb vandaag de luxe een heuse ploegleider bij me te hebben. Roland rijdt in de volgauto en voorziet me van vanalles. Nieuwe bidons, extra kleding en energierepen wordt me allemaal al rijdend aangereikt. Ik hoef alleen maar te fietsen en door te rijden. Ik begin met de Malaucene kant; een van twee zware zijdes. Bovenop de top is het min 1 graden en is een doorkomst van een of andere marathon wedstrijd. Alle rennende deelnemers die ik tegenkwam in de klim moedigden me aan. Ik hun niet; daar heb ik even de puf niet voor. Boven op de top even snel opwarmen in de ploegleiderwagen en daarna snel dalen. Dan de tweede zware klim van de dag; de Bedoin zijde ofwel de klassieke zware zijde. Tot aan het einde van het bos gaat het nog goed. Op het kale stuk na Chatelet Renard gaat het minder goed. Het is harder gaan waaien en nog steeds -1 op de top. De wind wordt vervelend. Daarna volgt de lange saaie afdaling naar Sault voor de derde en laatste klim. De klim vanaf Sault is niet moeilijk maar ik heb bijna alleen maar harde tegenwind en de jus is inmiddels ook uit de benen. De laatste paar km rijd ik even mee met een Oostenrijker die nog wat kopwerk voor me wil doen. Daarna volgt weer het kale stuk tussen Renard en de top. Het is nu opgehouden met hard waaien en het is ronduit gaan stormen. Op de stukken met wind tegen rij ik amper 8 kmh. 2 km voor de top krijg ik plots een ram wind van voren en de snelheid zakt in een klap van 10 kmh naar zeven. Ik vervloek de wind met een harde oerkreet en ploeter voort. Met nog 500 meter te gaan komt de wind van rechts en ik wordt de van de weg afgeblazen. Ik moet uitwijken naar links wegens de wind en kan nog net een Landrover ontwijken. 50 meter verder rij ik bijna het ravijn in. Ik kan mijn fiets niet naar rechts gestuurd krijgen en moet afstappen. Ik besluit even te gaan lopen net als de Oostenrijker die ik eerder tegen kwam. Als ik de Oostenrijker weer zie fietsen, stap ik ook weer op. De laatse 400 meter fiets ik weer. Ik steek drie vingers in de lucht en roep: “TROIS FOIS!!! TROIS FOIS!!! TROIS FOIS!!!”. Roland maakt fotos en ik word ook nog gefeliciteerd door en Fransman die heroïek van mijn prestaties wel inziet. Ik heb het gehaald; drie keer de Ventoux op een dag. Ik daal af met de auto; ik vond fietsen te gevaarlijk worden.
Cinglé du Ventoux
Er is een oud Provençaals gezegde dat zegt: ¨Je bent niet gek als je de Ventoux beklimt, je bent idioot als je het nog een keer doet¨. En daarom is er dus de Cinglé du Ventoux voor wielrenners bedacht; dit betekent zoiets als idioten van de Ventoux en als je hier wil bij horen moet je drie keer op een dag de Ventoux beklimmen vanaf de drie verschillende kanten. Mijn doel is om erbij te horen en vandaag is de dag. De weervoorspellingen zijn redelijk en kloppen ook redelijk. Bovenop de Ventoux is het echter gewoon koud, nevelig en mistig. Bij elke keer dat ik bovenkom is het weer verslechterd. Het wordt er steeds kouder en het gaat steeds harder waaien. Ik begin in Malaucene en heb vandaag de luxe een heuse ploegleider bij me te hebben. Roland rijdt in de volgauto en voorziet me van vanalles. Nieuwe bidons, extra kleding en energierepen wordt me allemaal al rijdend aangereikt. Ik hoef alleen maar te fietsen en door te rijden. Ik begin met de Malaucene kant; een van twee zware zijdes. Bovenop de top is het min 1 graden en is een doorkomst van een of andere marathon wedstrijd. Alle rennende deelnemers die ik tegenkwam in de klim moedigden me aan. Ik hun niet; daar heb ik even de puf niet voor. Boven op de top even snel opwarmen in de ploegleiderwagen en daarna snel dalen. Dan de tweede zware klim van de dag; de Bedoin zijde ofwel de klassieke zware zijde. Tot aan het einde van het bos gaat het nog goed. Op het kale stuk na Chatelet Renard gaat het minder goed. Het is harder gaan waaien en nog steeds -1 op de top. De wind wordt vervelend. Daarna volgt de lange saaie afdaling naar Sault voor de derde en laatste klim. De klim vanaf Sault is niet moeilijk maar ik heb bijna alleen maar harde tegenwind en de jus is inmiddels ook uit de benen. De laatste paar km rijd ik even mee met een Oostenrijker die nog wat kopwerk voor me wil doen. Daarna volgt weer het kale stuk tussen Renard en de top. Het is nu opgehouden met hard waaien en het is ronduit gaan stormen. Op de stukken met wind tegen rij ik amper 8 kmh. 2 km voor de top krijg ik plots een ram wind van voren en de snelheid zakt in een klap van 10 kmh naar zeven. Ik vervloek de wind met een harde oerkreet en ploeter voort. Met nog 500 meter te gaan komt de wind van rechts en ik wordt de van de weg afgeblazen. Ik moet uitwijken naar links wegens de wind en kan nog net een Landrover ontwijken. 50 meter verder rij ik bijna het ravijn in. Ik kan mijn fiets niet naar rechts gestuurd krijgen en moet afstappen. Ik besluit even te gaan lopen net als de Oostenrijker die ik eerder tegen kwam. Als ik de Oostenrijker weer zie fietsen, stap ik ook weer op. De laatse 400 meter fiets ik weer. Ik steek drie vingers in de lucht en roep: “TROIS FOIS!!! TROIS FOIS!!! TROIS FOIS!!!”. Roland maakt fotos en ik word ook nog gefeliciteerd door en Fransman die heroïek van mijn prestaties wel inziet. Ik heb het gehaald; drie keer de Ventoux op een dag. Ik daal af met de auto; ik vond fietsen te gevaarlijk worden.
Live fast; die young. mijn blog
In 2007 heb ik dit gedaan en .....ja, met stempelen en bordje cingle. In de ochtend kan je best wel vroeg stempelen. Ik heb mijn eerste stempel gehaald in Maulecene.
Advies: Niet zo druk maken, Gewoon lekker fietsen en genieten van de dag. Je bent niet de enige die dit doet, het is zeer toeristisch en alle voorzieningen zijn ruimschoots aanwezig.
Na afloop kan je op de lijst met malloten komen. Als ze dan ooit tegen je zeggen dat je gek bent kan je antwoorden dat dit zo is en dat je daar zelfs een diploma van hebt.
Advies: Niet zo druk maken, Gewoon lekker fietsen en genieten van de dag. Je bent niet de enige die dit doet, het is zeer toeristisch en alle voorzieningen zijn ruimschoots aanwezig.
Na afloop kan je op de lijst met malloten komen. Als ze dan ooit tegen je zeggen dat je gek bent kan je antwoorden dat dit zo is en dat je daar zelfs een diploma van hebt.
Zou niet iedereen meer tijd willen om te fietsen ?Herman_N schreef: ↑16 mar 2018 15:28En? Je bent fietser of je bent het niet. 's Morgens om 5 uur naast je bed om te gaan trainen in de heuvels hoort er nou eenmaal bij. Dat doe ik in april en mei vrijwel elke week. En mocht je vrouw daar bezwaar tegen hebben wordt het tijd voor een andere vrouw. Wel de juiste prioriteiten stellen he
Gewoon kilometers blijven rijden en misschien wat meer inzetten op lange ritten, want die dag zal ik naar schatting een kleine 200km rijden.
Dat van die vrouw ... niets op aan te merken