Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Vandaag gezien .... Iemand zonder helm

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 okt 2017 11:55

Gaat om interpretatie. Dit soort statistiek gaat - meestal in de verkeerskunde - over risico (kans op ongeval oid) ten opzichte van gereden aantal kilometers.

Uiteraard blijkt dan dat de meeste ongelukken binnen de bebouwde kom gebeuren, meer conflictsituaties per kilometer, meer diversiteit in weggebruikers, en vaak een mindere oplettendheid omdat de situatie als bekend verondersteld wordt.
Bijvoorbeeld bij langere ritten, gebeuren de meeste ongelukjes (vaak stomme, kleine, onschuldige incidenten), op de laatste paar kilometer naar huis. Na een lang stuk snelweg rijden, kom je in de meest bekende omgeving waar je gewoon minder scherp aan het opletten bent. Woon-werk ritten zijn daarbij het gevaarlijkst, omdat je die vrijwel op de automatische piloot weet af te wikkelen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 09 okt 2017 16:33

ophetkantje schreef: 05 okt 2017 12:12 Ik draag altijd een helm, niet vanwege mijn snelheid, maar gewoon, omdat ik het gros van de automobilisten niet erg hoog inschat.
Het is niet alleen het gros van de automobilisten dat ik niet hoog inschat. Ook fietsende pubers, fietsende ouderen, fietsende mensen in het algemeen, racefietsers, overstekende honden, voetgangers, spelende kinderen, losse takken, gladde bladeren. Ja, het is zelfs zo erg dat ik rekening houd met eigen fouten. En die maak ik ook nog af en toe. Mijn beste wapen tegen onheil is defensief rijden. En daarna komt de helm.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Hans-Je-Pence
Forum-lid

Hans-Je-Pence 09 okt 2017 18:56

Herman: Misschien dan gewoon binnenblijven en de deur op slot doen? Ik bedoel je kunt niet alle risico’s vermijden hoor, hoe alert je ook ben en hoe goed je ook rekening houdt met alle andere factoren, je hebt het gewoon niet zelf in de hand.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 09 okt 2017 22:39

Waar het mij om gaat is dat iedereen hier afgeeft op anderen. Het lijkt erop dat alle verkeersdeelnemers er niks van begrepen hebben behalve de racefietsers. En dat terwijl we ook niet zo'n goede naam hebben. Dat zal toch ook ergens vandaan komen.

Met defensief rijden bedoel ik gewoon wachten voor een stoplicht. Heel goed om me heen kijken als ik een kruispunt of rotonde nader, onoverzichtelijke straatjes inkijken en desnoods even in de remmen knijpen. Ach, iedereen kan het wel bedenken. En ja, dat scheelt soms 0,1 km/u op strava. Ja het is wat he.

Als ik soms zie hoe racefietsers door kleine dorpjes racen dan verbaast het me niks dat ze af en toe een klapper hebben. Een maat van me ook. Die rijdt ook als een dwaas. Het verbaasde me helemaal niks toen hij een klapper maakte.

Inderdaad is niet alles te voorkomen, maar daar ben ik me van bewust. Maar in veertien jaar fietsen slechts 1 klapper gemaakt en dat was mijn eigen schuld omdat ik mijn materiaal niet op orde had. En dat was gewoon een schuiver, had niks met het verkeer te maken. Wel blij dat ik een helm op had trouwens.

Maar goed, het gaat over het dragen van een helm. Ik wil maar aangeven dat je ook heel veel kunt doen aan het voorkomen van klappers. En inderdaad, je hebt zeker niet alles in de hand dus zet maar op dat ding.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Hans-Je-Pence
Forum-lid

Hans-Je-Pence 10 okt 2017 10:44

Ah dan snap ik het. En wat jij defensief rijden noemt noem ik goed fatsoen. En daar ben ik het helemaal mee eens. Zo fiets ik zelf ook en zo rijd ik ook auto. Vaak zelfs met het gevolg dat je anderen een hoop ellende bespaart die ze over zichzelf zouden afgeroepen hebben als ik net wat minder goed uitgekeken had…

senior
Forum-lid

senior 10 okt 2017 13:38

Als motorrijder heb ik al heel vroeg geleerd: je hebt geen kreukelzone, je bent een kreukelzone. En als fietser zou je je daar nog meer van bewust moeten zijn. Wat dat betreft ben ik het helemaal met Herman_N in zijn post op 09 okt 2017 15:33 eens.

Hans-Je-Pence
Forum-lid

Hans-Je-Pence 10 okt 2017 16:16

Waaruit ook maar weer blijkt dat…. jouw klok een uur vroeger aangeeft dan die van mij. Bij mij staat die post op 16:33 :o

senior
Forum-lid

senior 10 okt 2017 21:59

Verrek, nooit wat aan veranderd en dan staat sinds het nieuwe forum mijn tijdzone op iets heel anders. Zal ook wel weer zo'n niet gedocumenteerde feature zijn.

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 10 okt 2017 22:09

senior
Forum-lid

senior 11 okt 2017 20:04

Afrit, ik weet wel hoe ik die tijd in moet stellen. Het punt is dat ik hem goed hád staan tot aan de overgang naar het nieuwe forum.

Ronald8
Forum-lid

Ronald8 19 mar 2018 11:34

Bij 25 km/u of hoger is een helm gewoon noodzakelijk. Ik ben door een hond onder uitgelopen en met 30 km/u op het wegdek gesmakt. De helm (Casco, winter/schaatshelm) heeft mij minimaal 3 maanden revalidatie of wellicht een levenslang door een rietje drinken bespaard. Helm is vervangen door exact dezelfde Casco helm, want die is dus echt goed).
Ik rijd 100% met helm en snap niet waarom er nog mensen zonder gaan..

Wisselwerking
Forum-lid

Wisselwerking 19 mar 2018 11:52

Het valt mij trouwens op dat in de winter (voor mijn gevoel) meer mensen zonder helm fietsen dan in de zomer. Ze hebben dan wel keurig een muts op, maar ja dat beschermt niet echt (de kou niet meegerekend).
Mijn Strava

Plaats reactie