Is dat dan de reden voor de xd body en heeft sram er een 10t gemonteerd en het zo verkocht?.mackersv2.0 schreef: ↑21 mar 2018 14:25 Shimano heeft volgens mij in 1998 al een patent verkregen op 12 en 14 speed cassettes (met tekeningen en al) en het zal mij benieuwen hoe ze om dat patent heen gaan komen. Het zal dan gaan om de plaatsing en bevestiging van de achterste tandwielen. Volgens mij heeft Shimano daarvoor de eenvoudigste manier gepatenteerd, en zal Campagnolo met een andere (ingewikkeldere) constructie moeten komen.
Campagnolo naar 12-speed ?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13735
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Cirkelzagen kan je dichter bij de spaken monteren, dat is het verschilwasbeer2006 schreef: ↑21 mar 2018 18:54 Cut
Dat is bij de mtb ook gelukt waarom bij de racer niet. Sterker nog daar is het van 8 naar 12 gelijk gebleven. Goed dat is nu vaak boost, en dat scheelt wel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Klopt. Op vrijwel hetzelfde moment kwam Campa met 11 speed en Shimano met Di2. 12 speed is gewoon een verwachte doorontwikkeling waar je op kon wachten. Zie er geen probleem in. Max 27 is wel een dingetje. Dat gaat m niet worden gezien de trend om steeds lichter te trappen en uitfasering van de triple (overigens een prima maatregel tegen horizonvervuiling ). Maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat er vroeg of laat niet een 29 of 32 zal worden geleverd..
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
Zo lang ze dat grootste kransje niet gaan upsizen richting 36 ofzo zou ik niet weten wat je met 12 speed aan zou moeten. Een 12-27 cassette in 11 speed heeft een prima verloop.
Wat betreft XD: die body heb je nodig om een 10 als kleinste kransje te hebben. Dat is handig als je vooraan maar 1 tandblad hebt, maar bij een dubbel volstrekt overbodig.
Wat betreft XD: die body heb je nodig om een 10 als kleinste kransje te hebben. Dat is handig als je vooraan maar 1 tandblad hebt, maar bij een dubbel volstrekt overbodig.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40090
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
En 1 voorblad is op een racefiets dan weer onzin. Oplossing voor een niet bestaand probleem.
Less is bore
Kan me ook niet voorstellen dat campa die richting op wil. Is echt het ding van SRAM.
(En: eens. Niet handig op de racer. Geniaal trouwens op de MTB)
(En: eens. Niet handig op de racer. Geniaal trouwens op de MTB)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
2x12..... kun je niet gewoon een oude 3x8 groep nemen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13735
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ach of je 50 nou voor of achter zit ☺Keezx schreef: ↑21 mar 2018 19:29Cirkelzagen kan je dichter bij de spaken monteren, dat is het verschilwasbeer2006 schreef: ↑21 mar 2018 18:54 Cut
Dat is bij de mtb ook gelukt waarom bij de racer niet. Sterker nog daar is het van 8 naar 12 gelijk gebleven. Goed dat is nu vaak boost, en dat scheelt wel.
Toch klopt dat niet een xx1 egale is aan de achterkant compleet vlak, bij de shimano 11speed mtb loopt ie wel naar binnen
eerst was er 3*8
toen 3*9 en zelfs 3*10
Daarna kwam er 2*11 en 1*11.
Nu komt er wellicht een 12 aan.
What's next? 0*13?
Ik zie niet echt vooruitgang. Steeds minder versnellingen, een steeds rapper slijtende ketting en cassette. En het wordt er ook niet goedkoper van.
toen 3*9 en zelfs 3*10
Daarna kwam er 2*11 en 1*11.
Nu komt er wellicht een 12 aan.
What's next? 0*13?
Ik zie niet echt vooruitgang. Steeds minder versnellingen, een steeds rapper slijtende ketting en cassette. En het wordt er ook niet goedkoper van.
Live fast; die young. mijn blog
3x11 bestaat ook (althans bij Campa).
Ben ik dan de enige die dit toejuicht? De genoemde problemen bij de eerst 11 speeds groep (ik was een van de eerste met Chorus 2x11) herken ik niet. Wel heb ik nog steeds behoefte aan meer close ratio in mijn cassette (11/28). Mijn eerste had 2x5 (13/21), heb ze bijna allemaal gehad t/m 2x11. Welkom 2x12!
En nu ben ik fietsen.