dalen met fullcarbon
Ik weet dat er al wat topics over zijn gemaakt, maar kwam mijn eigen vraag niet helemaal tegen
Sinds kort heb ik een fullcarbon wielset en nu weet ik dat dalen daarmee wat minder goed gaat, althans hitte opbouw etc. Nu ben ik geen slechte daler en rem niet super veel, maar zou in de alpen etc voor alu kiezen.
Nu wil ik vrijdag richting Tecklenburg (Kalletal om precies te zijn). Klimmetjes en afdalingen van rond de 5km. Zouden jullie dat aandurven met fullcarbon?
Ik heb er totaal geen ervaring mee, zou het wel aandurven maar vind het ook lastig inschatten ivm gebrek aan ervaring met fullcarbon..
Sinds kort heb ik een fullcarbon wielset en nu weet ik dat dalen daarmee wat minder goed gaat, althans hitte opbouw etc. Nu ben ik geen slechte daler en rem niet super veel, maar zou in de alpen etc voor alu kiezen.
Nu wil ik vrijdag richting Tecklenburg (Kalletal om precies te zijn). Klimmetjes en afdalingen van rond de 5km. Zouden jullie dat aandurven met fullcarbon?
Ik heb er totaal geen ervaring mee, zou het wel aandurven maar vind het ook lastig inschatten ivm gebrek aan ervaring met fullcarbon..
Ik heb hier zelf te weinig kennis voor om antwoord op te geven, maar ik denk dat belangrijke factoren wel zijn:
-hoe zwaar ben je?
-rem je doorgaans langdurig tijdens afdalingen?
-wat voor afdalingen zijn het; steilte, en hoe bochtig?
-hoe zwaar ben je?
-rem je doorgaans langdurig tijdens afdalingen?
-wat voor afdalingen zijn het; steilte, en hoe bochtig?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Met mijn FFWD wielen was hitte in de Ardennen, wat een vergelijkbaar parcours is denk ik, niet echt een probleem.
Als het nat was heb ik het nooit geprobeerd, of het was droog en als het echt regende bleef ik thuis
Even deze bedenking, als het nat is remt full carbon merkelijk minder dan een alu remrand en je neemt zand en dergelijke mee bij het remmen, in langere afdalingen is dat ook een aanslag op de remrand van je wielen vrees ik.
Als het nat was heb ik het nooit geprobeerd, of het was droog en als het echt regende bleef ik thuis
Even deze bedenking, als het nat is remt full carbon merkelijk minder dan een alu remrand en je neemt zand en dergelijke mee bij het remmen, in langere afdalingen is dat ook een aanslag op de remrand van je wielen vrees ik.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-65kg
-Kort en heftig
-Klimmen zijn rond 4-5% dus niet mega stijl, maar ben er nog niet geweest en kunnen in dat gebied ook best wat muurtjes zijn.
Wij gaan dan ook 45min verder dan Tecklenburg, naar Kalletal om precies te zijn. Heb Tecklenburg nu wel eens bekeken na 10jaar. Rond Kalletal en Bad Pyrmont ben ik nog niet geweest, maar zal vast mooi zijn.
https://www.strava.com/segments/7236878
https://www.strava.com/segments/1678907
Ik weet niet welke wielen je hebt, maar dat moet in principe goed lukken.
Ik zou het alleen niet doen als het regent.
Verder zou ik eens een poging wagen met de zoekfunctie. Heel veel over geschreven.
Ik zou het alleen niet doen als het regent.
Verder zou ik eens een poging wagen met de zoekfunctie. Heel veel over geschreven.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Best: schijfremmen;
Second best: alu remranden;
Third best: full carbon.
Als je hoge velgen hebt, mag je ook nog het gewicht als nadeel meetellen.
Dat klimt èn remt zwaarder, afgezien van de windgevoeligheid in afdalingen natuurlijk.
Verder, met carbon moet je gewoon wat harder (en soms langer) remmen.
Maar daar kunnen ze nu juist weer minder tegen (slechte hitteafvoer).
Second best: alu remranden;
Third best: full carbon.
Als je hoge velgen hebt, mag je ook nog het gewicht als nadeel meetellen.
Dat klimt èn remt zwaarder, afgezien van de windgevoeligheid in afdalingen natuurlijk.
Verder, met carbon moet je gewoon wat harder (en soms langer) remmen.
Maar daar kunnen ze nu juist weer minder tegen (slechte hitteafvoer).
En nu ben ik fietsen.
Bedankt voor je reactie, maar je vraag roepen bij mij wat vragen op:marcus66 schreef: ↑26 mar 2018 13:24 Best: schijfremmen;
Second best: alu remranden;
Third best: full carbon.
Als je hoge velgen hebt, mag je ook nog het gewicht als nadeel meetellen.
Dat klimt èn remt zwaarder, afgezien van de windgevoeligheid in afdalingen natuurlijk.
Verder, met carbon moet je gewoon wat harder (en soms langer) remmen.
Maar daar kunnen ze nu juist weer minder tegen (slechte hitteafvoer).
Mijn remweg is met fullcarbon en droog weer zeker niet langer dan met alu.
Wat voor nadeel heeft mijn 65kg dan? Mijn 50mm fcc is 1440gram tov mijn lichtste alu setje van 1560gram. Waarom zou mijn fcc dan zwaarder klimmen?
Hoge velgen / wielsets wegen niet pertinent meer : Mijn Bora's 50 wegen ca 1320 gram - en mijn FFWD 4R wegen slechts 1150 gram + ze hebben het aero voordeel.
En ik kan uit ervaring vertellen dat remmen met carbon gewoon goed gaat ( zeker met droog weer ). Campagnolo Bora - ook Havana heeft er ervaring mee remt gewoon bijzonder goed in een afdaling - ook al is deze 10 - 15km. Hitte problematiek heb ik nog nooit meegemaakt.
Dus :
Tenzij het niet anders kan rij ik enkel met vol carbon in de bergen ( wel in combinatie met tubes ).
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Ik rijd enkel met volcarbon, en dan nog vrij hoge wielen (56mm achter/48mm vooraan), op alle parcours en in alle weersomstandigheden, ook cyclos in het hooggebergte. Rem kort en krachtig en met degelijke wielen is dat geen probleem. Rem de hele tijd slepend en je remt alle carbon velgen naar de vaantjes.