Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

dalen met fullcarbon

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 26 mar 2018 22:41

raven14 schreef: 26 mar 2018 22:19 Ik rijd enkel met volcarbon, en dan nog vrij hoge wielen (56mm achter/48mm vooraan), op alle parcours en in alle weersomstandigheden, ook cyclos in het hooggebergte. Rem kort en krachtig en met degelijke wielen is dat geen probleem. Rem de hele tijd slepend en je remt alle carbon velgen naar de vaantjes.
Ja ik laat mij gewoon hard rollen met de remmen open en dan vlak voor de haarspeld stevig met beide remmen remmen en op einde iets meer met voor.

Bijv op die steilste stukken van de alp dhuez.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 26 mar 2018 22:59

Ik zou altijd kiezen voor het materiaal waar ik me het veiligste bij voel. Indien je geen 100% vertrouwen in je materiaal hebt kan dat leiden tot rare acties. Te vroeg of te hard remmen met weet ik wat voor gevolgen. Niet ontspannen zijn kan ook leiden tot minder fietsplezier. Ik zou daarom in jouw geval gewoon voor die alu-remrand gaan.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 26 mar 2018 23:19

Herman_N schreef: 26 mar 2018 22:59 Ik zou altijd kiezen voor het materiaal waar ik me het veiligste bij voel. Indien je geen 100% vertrouwen in je materiaal hebt kan dat leiden tot rare acties. Te vroeg of te hard remmen met weet ik wat voor gevolgen. Niet ontspannen zijn kan ook leiden tot minder fietsplezier. Ik zou daarom in jouw geval gewoon voor die alu-remrand gaan.
Wijze woorden, maar uit je reactie maak ik op dat je denkt dat ik mij er niet mee vertrouw.
Ik heb 100% vertrouwen in mezelf en mijn materiaal, maar probeerde hier nog wat extra advies te krijgen, omdat meer mensen altijd meer weten dan 1. Advies vragen is wat anders dan geen vertrouwen. Als ik het nooit probeer, weet ik ook niet of het wel/niet werkt voor mij en dan beter op korte afdalingen dan gelijk de alpen in. Ik heb de wielset nog maar 3 weken, dus logisch dat ik er geen ervaring mee heb.

Als ik het niet probeer, zal ik het ook nooit weten.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 26 mar 2018 23:25

NuitKor schreef: 26 mar 2018 09:13 Ik heb er totaal geen ervaring mee, zou het wel aandurven maar vind het ook lastig inschatten ivm gebrek aan ervaring met fullcarbon..
Dit klinkt niet als 100% vertrouwen. Maar als dat voor jou voldoende is, zou ik zeggen have fun :like:
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 26 mar 2018 23:29

Herman_N schreef: 26 mar 2018 23:25
NuitKor schreef: 26 mar 2018 09:13 Ik heb er totaal geen ervaring mee, zou het wel aandurven maar vind het ook lastig inschatten ivm gebrek aan ervaring met fullcarbon..
Dit klinkt niet als 100% vertrouwen. Maar als dat voor jou voldoende is, zou ik zeggen have fun :like:
Als je ergens nieuw mee bent, is het toch logisch dat er vragen zijn en er nog meer vertrouwen opgebouwd moet worden..dat moet dan geen reden zijn om het niet te doen, want dan komt dat 100% vertrouwen er nooit..Je moet jezelf wel goed voorlichten om onnodige fouten te voorkomen.

Het is geen cyclo he waar ik direct start met fullcarbon, gewoon een training in heuvelachtig terrein..

Ik geloof hier op het forum te lezen dat jij veel met training etc bezig bent, juist training is perfect om nieuwe dingen te leren om daar beter van te worden door je kennis/vaardigheden te vergroten. Daar hoort ook ervaring met materiaal bij.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 27 mar 2018 00:04

Helaas is ervaring niet te vervangen door antwoorden op een forum, alleen al door de verscheidenheid van meningen....
En de ene carbon velg is ook de andere niet, dat staat niet stil.
Proberen dus , maar niet meteen een natte afdaling waar je na 10 seconden op 80+ zit.......
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Daniel1989
Forum-lid

Daniel1989 27 mar 2018 05:38

Moet geen probleem zijn. Niet slepend remmen en dan komt het goed.
Ik ben van de zomer er gewoon de alpen mee in gegaan en gaan seintje pijn.

Veel plezier.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 27 mar 2018 09:12

Ik heb duizenden kilometers met carbon afgedaald, waaronder de Ventoux zeker 10x maar ook andere grote namen zoals de Nufenen, Grimsel, Timmelsjoch, Sustenpas, Kuhtai (100 km/uur+), Timmelsjoch, Gavia, Stelvio, Croix de Fer, Alpe d'Huez, Galibier, enz, enz. Dit met Reynolds Assault en Campagnolo Bora. Geen centje pijn.

De ultieme proef was afgelopen zomer de Rettenbachferner. Een zeer steile, en ook vrij lange afdaling. Aan de voet voelden @Csteenbe en ik aan onze velgen. Mijn Bora's waren aanzienlijk minder warm dan zijn LW Meilensteins en we dalen beide zeer vergelijkbaar en wegen ook ongeveer even veel. Overigens hebben ook de LW's het overleefd ;)

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 27 mar 2018 09:13

Of full carbon met schijven, geen centje pijn. ---> ;-)

Als je besloten hebt om hette proberen (waar niets mis mee is), dan (en waarschijnlijk had je dat zelf ook al bedacht) zoek langzaam JOUW(!) grenzen op. Gewoon door te proberen. Rij eens een keertje in natte omstandigheden en pas daaraan je snelheid aan. Komt allemaal wel goed. Het materiaal slijt misschien iets sneller, maar uiteindelijk wil je natuurlijk shinen met je nieuwe wieletjes, toch :-).

Veel plezier en doe voorzichtig!

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 27 mar 2018 10:02

Bospaadje schreef: 27 mar 2018 09:13 Of full carbon met schijven, geen centje pijn. ---> ;-)

Als je besloten hebt om hette proberen (waar niets mis mee is), dan (en waarschijnlijk had je dat zelf ook al bedacht) zoek langzaam JOUW(!) grenzen op. Gewoon door te proberen. Rij eens een keertje in natte omstandigheden en pas daaraan je snelheid aan. Komt allemaal wel goed. Het materiaal slijt misschien iets sneller, maar uiteindelijk wil je natuurlijk shinen met je nieuwe wieletjes, toch :-).

Veel plezier en doe voorzichtig!
Ja precies. Ben verstandig genoeg om het met beleid te doen. Dat het materiaal wat sneller slijt is prima...ik heb over 2 jaar liever een versleten fiets waar ik veel plezier van heb gehad, dan een perfecte fiets waar ik veel minder op heb gefietst. Spul is gekocht om te gebruiken. :winkthumb:

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 27 mar 2018 13:12

Spul is gekocht om te gebruiken. :winkthumb:
A M E N :mrgreen:

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 31 mar 2018 08:43

Ik heb gisteren gefietst rond Bad Pyrmont in Duitsland met de carbon wielen en ging perfect. Remweg niet langer dan met alu en velgen zijn niet 1x warm geworden. De klimmen zijn daar rond de 3-5km en afdalingen zijn mooie lopers met niet te scherpe bochten, dat zal mooi meespelen. Geen idee hoe ze het doen in de alpen, wellicht dat ik dan voor de zekerheid wel alu steek, omdat je dan veel meer moet afremmen.

Dit ging in ieder geval top.

Plaats reactie