Leute,
Ik heb een carbon Canyon frame met daarop een ultra torque crankstel.
Het kraakt behoorlijk. Vooral als ik met mijn rechtervoet naar beneden trap.
Ik heb de pedalen en schoenen op een andere fiets getest, geen gekraak, alleen een knerpje van de schoen.
Staand heb ik de kraak ook.
Tijd geleden crankstel uit elkaar geschroefd en lager voelde enigszins gesleten. Nieuwe lagers bij lbs er in laten zetten. Nog steeds gekraak.
Later zelf alles (behalve bladbouten, maar die zitten vast) uit elkaar gehaald en ingevet, maar de kraak blijft.
Nu is het zo dat ik bij mijn vorige Canyon (alu) ook ultra torque en een kraakje had (nadat het oude power torque crankstel met cups (bleken met Loctite vast te zitten) waren vervangen). Uiteindelijk verdween de kraak toen ik zowel cups als crankstel vervangen had.
Is dit gekraak typisch voor Canyon met Campa Ultra Torque? Is er iets wat ik kan proberen? Cups met loctite vastzetten met Loctite op carbon frame leek me niet 1,2,3 heel verstandig.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën over hoe dit op te lossen.
Dank.
Kraak Canyon Bracket + Campa Ultra Torque
Ik zet altijd mijn UTcups vast met loctite. Weet even niet welk nummer. Sinds ik dat doe heb ik hoogstens last van wat speling. Dit los ik soms op door twee veren te monteren of een dunne spacer achter de veer. Lagers kraken niet meer en gaan langer mee.
Met BSA pas ik eerst of er spelling op het cranckset zit. Dit los ik op met spacers achter de cups. Ook bij het monteren van BSA cups gebruik ik loctite. RogueMechanic maakt speciale spacers voor UT BSA.
Met BSA pas ik eerst of er spelling op het cranckset zit. Dit los ik op met spacers achter de cups. Ook bij het monteren van BSA cups gebruik ik loctite. RogueMechanic maakt speciale spacers voor UT BSA.
Ik heb onlangs ook ut gemonteerd op een BSA frame. Was met loctite 222 als het huidige wat er al op zat van de fabriek uit niet meer voldoende is. Bij mij voorlopig nog geen gekraak, maar bij het opzoeken kwam ik net als Pip die RogueMechanic tegen. Blijkbaar kan je gekraag hebben als je frame wat speling heeft. Dit wordt dat opgelost door die speciale spacers. Kosten wel wat dacht ik.
Ik heb inderdaad laterale speling, probleembeschrijving en spacers op de volgende links:
http://roguemechanic.typepad.com/roguem ... -ul-1.html
https://www.mavicparts.com/collections/ ... tra-torque
Ik overweeg de spacers te kopen, iemand toevallig nog een setje over? Anders probeer ik eerst een tweede veer zoals PIP.
Ontbreken van Loctite 222 is denk ik al met al niet de oorzaak, maar ga het denk toch maar gebruiken.
Dank voor de info
http://roguemechanic.typepad.com/roguem ... -ul-1.html
https://www.mavicparts.com/collections/ ... tra-torque
Ik overweeg de spacers te kopen, iemand toevallig nog een setje over? Anders probeer ik eerst een tweede veer zoals PIP.
Ontbreken van Loctite 222 is denk ik al met al niet de oorzaak, maar ga het denk toch maar gebruiken.
Dank voor de info
Het is me na al deze berichten nog steeds niet duidelijk of het frame schroefdraad heeft of ingeperste adapters met schroefdraad.
In het eerste geval zou ik de cups eens monteren met een toer teflontape om de draad van de cups.
In het tweede geval zou ik de adapters met Loctite proberen vast te lijmen.
In het eerste geval zou ik de cups eens monteren met een toer teflontape om de draad van de cups.
In het tweede geval zou ik de adapters met Loctite proberen vast te lijmen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Bison lock bond gebruiken, tijdens het monteren aanbrengen, af en toe losdraaien en dan weer vastdraaien. Goed vastzetten en 24 uur wachten en het kraakt niet meer, ik vermoed dat je schroefdraad van het bracket wat minder is geworden...
YFood !!!
Helaas, inmiddels Bison Lock Bond aangebracht bij vastschroeven cups, en nog steeds die vervelende kraak.
Ook heb ik inmiddels een tweede veer/Wave wasser gemonteerd, waardoor de laterale speling weg is. Maar ook dit helpt niet.
Wellicht kan ik nog proberen de cups te vervangen. Zijn 10speed cups identiek aan 11speed cups? Deze heb ik nog liggen. Ik zou ook een ander 10 speed crankstel kunnen monteren en kijken of dat de tik verhelpt. Voor de duidelijkheid, ik heb 11speed drive hand, dit is puur om te testen.
Ook heb ik inmiddels een tweede veer/Wave wasser gemonteerd, waardoor de laterale speling weg is. Maar ook dit helpt niet.
Wellicht kan ik nog proberen de cups te vervangen. Zijn 10speed cups identiek aan 11speed cups? Deze heb ik nog liggen. Ik zou ook een ander 10 speed crankstel kunnen monteren en kijken of dat de tik verhelpt. Voor de duidelijkheid, ik heb 11speed drive hand, dit is puur om te testen.
Dit zijn waarschijnlijk tóch je bladboutjes hoor. Dat die vast zitten is geen garantie voor niet kraken. Ik heb al 2x bij een nieuwe Ultegra crank (zaten standaard muurvast) op die manier een kraak verholpen. Losdraaien, insmeren, vastdraaien. De momenten waarop de kraak voorkomt die je beschrijft kloppen ook precies. Of is het inmiddels al opgelost?
De cups monteer ik met locktite en de bladboutjes met carbonpasta. De cups smeer ik aan de binnenkant in met wit vet van campagnolo. Er van uit gaande dat de lagers goed gemonteerd zijn (persen op de binnenring) kan het daar niet aan liggen.