Bottom bracket
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 31 mar 2014 21:55
Hoi,
Ik heb zopas een nieuwe fiets (Specialized Tarmac) gekocht, maar de tandbladen zijn dringend aan vervanging toe. Aangezien er nu ook een 170 mm crank op zat en liever 172,5 zou hebben, had ik een nieuw Shimano crankstel gekocht. Vandaag kwam alles binnen en we zijn begonnen met demonteren. Nu is de Shimano as wat dunner dan diegene die erin zat (Praxis)... Wat is de beste oplossing nu volgens jullie? Kan ik daar een nieuwe bottom bracket in steken of toch beter niet (zulk materiaal hebben we wel niet).
Dank bij voorbaat!
Ik heb zopas een nieuwe fiets (Specialized Tarmac) gekocht, maar de tandbladen zijn dringend aan vervanging toe. Aangezien er nu ook een 170 mm crank op zat en liever 172,5 zou hebben, had ik een nieuw Shimano crankstel gekocht. Vandaag kwam alles binnen en we zijn begonnen met demonteren. Nu is de Shimano as wat dunner dan diegene die erin zat (Praxis)... Wat is de beste oplossing nu volgens jullie? Kan ik daar een nieuwe bottom bracket in steken of toch beter niet (zulk materiaal hebben we wel niet).
Dank bij voorbaat!
Een nieuwe fiets gekocht en de tandbladen zijn nu al aan vervanging toe? Da kan nie waar zijn. Een ook nog te korte cranks? Wat is er misgegaan bij de aankoop?jorritwillaert schreef: ↑31 mar 2018 13:37 ..... zopas een nieuwe fiets (Specialized Tarmac) gekocht, maar de tandbladen zijn dringend aan vervanging toe. Aangezien er nu ook een 170 mm crank op zat en liever 172,5 zou hebben
Maak eens een paar foto's van de kettingbladen. Enne... 17,00cm of 17,25cm, daar ga je het verschil niet tussen merken. Steek je geld in iets wat meer profijt oplevert.
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 31 mar 2014 21:55
Nieuwe tweedehands
De buitenmaat van je nieuwe bracketlager moet bij je fietspassen. Aan de zijkant staat het typenummer.
De binnenmaat moet bij je asdiameter passen. Aangezien je nieuwe as van Shimano is, zou dat moeten lukken, maar aangezien Specialized net als andere fabrikanten het begrip standaardisatie overboord heeft gezet, moet je het even heel precies bij de Specialized dealer navragen of op de site nazoeken. Of hier een deskundige treffen.
De binnenmaat moet bij je asdiameter passen. Aangezien je nieuwe as van Shimano is, zou dat moeten lukken, maar aangezien Specialized net als andere fabrikanten het begrip standaardisatie overboord heeft gezet, moet je het even heel precies bij de Specialized dealer navragen of op de site nazoeken. Of hier een deskundige treffen.
Je shimano crankstel is 24mm, je praxis is 30mm ( een bb30 variant.
Dus heb je een ander braquet nodig die past op uw specialized en dit voor 24mm assen.
https://www.c-bear.com/bbchart.pdf
Dus heb je een ander braquet nodig die past op uw specialized en dit voor 24mm assen.
https://www.c-bear.com/bbchart.pdf
Een passend bb kopen van shimano. De diameter is idd 24 mm. Huidige bb zoals te zien schroefdraad en geen press fit. Met het juiste gereedschap zelf makkelijk te vervangen.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor.
Deze braquet zijn idd met schroefdraad, maar de twee delen draaien wel in elkaar maar niet
in je frame. Je frame heeft dus geen draaad. Is dus NIET bsa/ita.
Dit is een frame voor een osbb , een variatie op bb30.
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Idd is je huidige bottom bracket een Praxis Works:
https://praxiscycles.com/bottom-brackets/
Nu waarschijnlijk met een uitvoering voor je Specialized crankstel met 30mm as (BB30 of 386EVO).
Zo'n zelfde bottom bracket kun je bij bijna elke Specialized dealer ook krijgen met een lagering voor 24mm assen. De bb kun je met 2 bottom bracket sleutels uit elkaar draaien, en vervolgens met wat juist gereedschap verwijderen.
Zoek even op Youtube naar instructie filmpjes.
De BB30/PF30 bottom brackets zijn een en dezelfde. Bij BB30 zonder de kunststof sleeve. Bij PF30 kun je de bijgeleverde kunststof sleeve mee plaatsen.
https://praxiscycles.com/bottom-brackets/
Nu waarschijnlijk met een uitvoering voor je Specialized crankstel met 30mm as (BB30 of 386EVO).
Zo'n zelfde bottom bracket kun je bij bijna elke Specialized dealer ook krijgen met een lagering voor 24mm assen. De bb kun je met 2 bottom bracket sleutels uit elkaar draaien, en vervolgens met wat juist gereedschap verwijderen.
Zoek even op Youtube naar instructie filmpjes.
De BB30/PF30 bottom brackets zijn een en dezelfde. Bij BB30 zonder de kunststof sleeve. Bij PF30 kun je de bijgeleverde kunststof sleeve mee plaatsen.
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Dit gaat toch niet in alle gevallen op. Sommige merken/frames hebben een obstructie in het brackethuis in de vorm van een klinknagel of draadbus o.i.d. voor de kabelgeleiding, of doorvoer voor DI2.
In dat geval kun je de bottom bracket van Praxis Works dus niet door het brackethuis schuiven.
Bij mijn Bianchi is dit ook het geval, en daarvoor gebruik ik de Wheels mfg. Deze heeft een versmalling in het midden, en de schroefdraadverbinding ook in het midden.
Geen last van obstructies, en indien nodig is er ruimte voor kabels binnen door.
Specialized gebruikt echter zelf ook Praxis Works volgens mij. De meeste Speci dealers zijn nl. ook dealer van PW.
Bij bike24.com ook te bestellen:
https://www.bike24.com/p2259118.html
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Nog even te aanvulling. Ik ben zelf ook net bezig met het bottom bracket van mijn fiets (alweer).
Ik had in het najaar op aanraden van mijn fm een BBB BBO-71 geplaatst (PF30 naar 24mmHT).
Helaas na een kleine 1000km in winterse omstandigheden is deze reeds overleden.
Lagers lopen ruw en na enige tijd fietsen beginnen ze te piepen.
Dus de BBB variant zou ik niet kiezen, want die zijn niet heel duurzaam.
Nu dus weer een Wheels mfg besteld. Voordeelvan de Wheels t.o.v. de BBB is dat je de lagers kunt openhalen, en indien nodig vet toevoegen/vervangen.
Ik had in het najaar op aanraden van mijn fm een BBB BBO-71 geplaatst (PF30 naar 24mmHT).
Helaas na een kleine 1000km in winterse omstandigheden is deze reeds overleden.
Lagers lopen ruw en na enige tijd fietsen beginnen ze te piepen.
Dus de BBB variant zou ik niet kiezen, want die zijn niet heel duurzaam.
Nu dus weer een Wheels mfg besteld. Voordeelvan de Wheels t.o.v. de BBB is dat je de lagers kunt openhalen, en indien nodig vet toevoegen/vervangen.
Geen woorden gebruiken die je niet kent! Braquet is frans voor verzet. Heel iets anders dan Bottom Bracket.