probleem met versnelling kiezen
-
- Forum-lid
Beste medefietsers,
zoals jullie weten heb ik dus de trk 2.5 2010 gekocht en ben er zeer tevreden mee! fiets rijd geweldig.
Maar nu zit ik met een klein probleem. Ik heb de ketting op het middelste tandwiel staan (voor) (heb een triple) en achter op de op 3 na van onderen. Het liefste zou ik dus de onderste gebruiken achteraan maar dan loopt de ketting tegen de "kettingbeweger"aan. (ik weet bij god niet hoe zo'n ding heet haha). Ook de op een na laatste tandwiel kan ik niet gebruiken want dan loopt ie ook aan en hoor je het behoorlijk hard schuren. Op de op 3 na van onder is er net een ietsje pietsje speling waardoor die wel vloeiend loopt. Maar deze versnelling is me te licht.
Wat kan ik hier aan doen? Meteen op het buitenblad rijden is me te zwaar want ook dan ligt de ketting niet meer recht. Op buitenblad en dan achteraan 1 van de bovenste kiezen werkt ook niet want ook dan begint de ketting te schuren.
Wat kan ik hier aan doen?
alvast bednakt
zoals jullie weten heb ik dus de trk 2.5 2010 gekocht en ben er zeer tevreden mee! fiets rijd geweldig.
Maar nu zit ik met een klein probleem. Ik heb de ketting op het middelste tandwiel staan (voor) (heb een triple) en achter op de op 3 na van onderen. Het liefste zou ik dus de onderste gebruiken achteraan maar dan loopt de ketting tegen de "kettingbeweger"aan. (ik weet bij god niet hoe zo'n ding heet haha). Ook de op een na laatste tandwiel kan ik niet gebruiken want dan loopt ie ook aan en hoor je het behoorlijk hard schuren. Op de op 3 na van onder is er net een ietsje pietsje speling waardoor die wel vloeiend loopt. Maar deze versnelling is me te licht.
Wat kan ik hier aan doen? Meteen op het buitenblad rijden is me te zwaar want ook dan ligt de ketting niet meer recht. Op buitenblad en dan achteraan 1 van de bovenste kiezen werkt ook niet want ook dan begint de ketting te schuren.
Wat kan ik hier aan doen?
alvast bednakt
-
- Forum-lid
tevens hoor ik tijdens gewoon ronddraaien ook een soort van ratelachtig geluid. Op het buitenblad kan ik overigens wel de grootste achtertandwielen gebruiken. Mss niet goed afgesteld?
Anders mag Salden hem opnieuw gaan afstellen voor me
Anders mag Salden hem opnieuw gaan afstellen voor me
kettingbeweger heet een derailleur.
Wat voor een cassette heb je op je achterwiel. (11-23,12-25,12-27 oid).
Ratelachtig geluid zal wel komen doordat je ketting scheef loopt. En het klopt wat je zegt. Je zal bv ook niet je grote blad kunnen gebruiken met je grootste kransje. Zoals je dus ook niet met je kleine voorblad en je kleinste (zwaarste)kransje kan rijden.
Zoek even op verzetten oid op het forum en je wordt een stuk wijzer...
Wat voor een cassette heb je op je achterwiel. (11-23,12-25,12-27 oid).
Ratelachtig geluid zal wel komen doordat je ketting scheef loopt. En het klopt wat je zegt. Je zal bv ook niet je grote blad kunnen gebruiken met je grootste kransje. Zoals je dus ook niet met je kleine voorblad en je kleinste (zwaarste)kransje kan rijden.
Zoek even op verzetten oid op het forum en je wordt een stuk wijzer...
-
- Forum-lid
nee ratelachtig geluid ook als ie recht loopt. Meteen als ik de trappers begin rond te draaien begint het. Kan ook normaal zijn hoor, maar i dacht dat het eigenlijk toch wel vrij stil moest zijn. Onder het fietsen hoor ik het niet, maar wel als ik binnen de fiets optil en dan ronddraai. Wel als ik buiten fiets en met mijn hoofd omlaag hang en goed luister lijk ik een soort van raar geluid te horen. Vergelijk het maar met het geluid van een dicht achterwiel (hoe heet dat ook alweer, zo'n dicht achterwiel wat gebruikt word bij tijdritten) Dan hoor je ook zo'n windgeluid. Zoiets hoor ik ook als ik vol doortrap en ga luisteren. Maar nogmaals...ook dit kan normaal zijn.
Ik altijd maar denken dat zo'n fiets muisstil moest zijn haha
Ik altijd maar denken dat zo'n fiets muisstil moest zijn haha
Volgens mij moet je de zaak nog eens flink af (laten) stellen. Natuurlijk is groot-groot of klein-klein niet handig, maar volgens mij moet je met het middelste blad zo ongeveer alle tandwielen achter wel kunnen gebruiken. Dat zeg ik dan met mtb verzetten in mijn gedachten. Op mijn racer zit een dubbel.
Ik zou eens de volgende Engelstalige Website kijken voor alle definities van onderdelen.
-
- Forum-lid
ik denk nadat ik nog eens goed gekeken heb dat het mss een oplossing zou zijn dat als de kettinggeleider (weet de naam niet pcies) die de ketting bij de voorbladen omhoog en omlaag doet geleiden (dat ijzeren dingetje waar de ketting tussendoor loopt) ietsje naar rechts zou kunnen dat dan het probleem mss al beter is. Ik zal als het weer beter is met de fiets terug gaan naar salden en opnieuw laten afstellen. Ik had toch gehoopt dat dat al fatsoenlijk gebeurd was, maar dat weet ik dus niet zeker.
-
- Forum-lid
tis toch raar dat ik vanuit het middenblad niet de onderste 3 tandwielen achter kan gebruiken maar als ik op het buitenblad rij, ik wel de bovenste kan gebruiken. Dan ligt de ketting toch een stuk schever lijkt me.
Als het wer beter is zal ik ermee naar salden terugfietsen en hem opnieuw laten afstellen.
Overigens ben ik wel zeer tevreden over de service bij salden. Het was keidruk en toch nam de jongen bijna een uur de tijd om me alles uit te leggen met in en uit klikken met pedalen enz. Echt op het gemak. Mag ook wel eens gezegd worden
Als het wer beter is zal ik ermee naar salden terugfietsen en hem opnieuw laten afstellen.
Overigens ben ik wel zeer tevreden over de service bij salden. Het was keidruk en toch nam de jongen bijna een uur de tijd om me alles uit te leggen met in en uit klikken met pedalen enz. Echt op het gemak. Mag ook wel eens gezegd worden
ralphrammstein schreef:tis toch raar dat ik vanuit het middenblad niet de onderste 3 tandwielen achter kan gebruiken maar als ik op het buitenblad rij, ik wel de bovenste kan gebruiken. Dan ligt de ketting toch een stuk schever lijkt me.
Hij ligt dan wel schever, maar hoeft slechts 1 kant op.
Je zou alle afstanden, hoeken en loodlijnen moeten weten om het schematisch op te stellen en jezelf ervan te moeten overtuigen.
Terug gaan is natuurlijk beter en sowieso prettig als ze die fiets even bekijken.
Kan best zijn dat er wat rek in je kabel is gekomen waardoor je derailleur net een andere positie ingenomen heeft.
-
- Forum-lid
lijkt me niet. ik heb pas 25km ermee gefietst
Heb dit ook voorgehad bij mijn nieuwe fiets. Probleem is dat de kabel die loopt van je shifters naar de voorderailleur ('kettinggeleider') waarschijnlijk wat aangespannen moet worden.
Ik ken je fiets niet goed, maar afgaande op wat ik zie op onderstaande foto is het wellicht dat roodzwarte schroefje op de vergroting.
[img=http://img687.imageshack.us/img687/1369/voorder.jpg]
Ik ken je fiets niet goed, maar afgaande op wat ik zie op onderstaande foto is het wellicht dat roodzwarte schroefje op de vergroting.
[img=http://img687.imageshack.us/img687/1369/voorder.jpg]