slakkentempo duurtraining :)
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
tienduizenden, gezien de inschrijvingen van tochten als AGR, Klimclassic, Limburgs Mooiste, RVV etc. Laten we dan stellen afstanden van 140 a 150km en verder (gross van de deelnemers zal rond dit soort afstanden zitten... nog altijd een 5u. op de fiets zitten).
Maar eigenlijk maakt het niet uit, want de stelling van November is dat je alleen met korte intensieve trainingen vooruit kan komen. Met name als je de 50 gepasseerd zou zijn.
Ik geloof best dat er trainingsmethodieken zijn die passen bij bepaalde groepen en doelstellingen, waarbij je nooit langer dan 1 a anderhalf uur traint en relatief meer intensief doet. Maar dat betekent dan niet dat het tegenovergestelde (wel in D1 trainen en aan je basis werken) niet in verbeteringen kan resulteren.
Zo heb je ook het maximaal 14km hardlooptrainingsschema om een marathon te kunnen trainen. Klinkt mooi, niet verder dan 14km lopen om dan toch de marathon te doen. Maar kanttekening is dat je dan 8 maanden voorbereiding moet doen aan 4 looptrainingen per week. Het is een methode, het werkt. Maar het is niet per definitie beter dan de "ouderwetse" methode van kilometers maken. (zitvlees kweken in geval van fietsen).
Key factor in trainen blijft altijd een vorm van afwisselen, juiste balans tussen rust en inspanning (herstel), en toegespitst (globaal of hyper specifiek, maakt mij niet uit) op de persoon en zijn/haar doelstellingen.
Dus net zo goed dat je niet kunt stellen dat D1 trainen achterhaal is, en niet zou werken. Kan ik ook niet stellen dat alleen maar kort en intensief trainen niet zou werken. Wat het meest effectief is, of welke methode uiteindelijk het meest uit het potentieel van een lichaam kan halen, hangt sterk af van persoon en doel. (en daarnaast komen nog randvoorwaarden als beschikbare trainingstijd, middelen, voeding ed.)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Zo dit is even de knuppel in het hoenderhok. Mooi, geen flauwe discussies, maar even zeggen waar het op staat in een stevige one-linerNovember schreef: ↑05 apr 2018 09:51 D1 is achterhaald en heeft geen zin als je voorruit wil komen. Vooral op gevorderde leeftijd zoals bij mij (55).
Volgens nieuwe inzichten is het juist zo dat je alleen met korte intensieve training vooruit kan komen. Daarbij moet je af en toe flink diep gaan. B.v. drempel training, over under.
Het slaat natuurlijk nergens op, maar dat is wat anders. Tenminste, de stelling is wel erg eenzijdig. Er valt misschien wel wat voor te zeggen, maar het hangt toch ook wel af wat het doel is waarvoor je traint. Ik zou bv voor een rit als de Marmotte toch liever veel energie steken in D1 trainingen dan in drempeltrainingen.
Jammer dat er geen bronvermelding wordt gedaan. Dan kunnen we met zijn allen meelezen en zelf conclusies trekken.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
Ten eerste moet je nooit enkel D1 trainingen doen, maar ligt de nadruk erop. Ten tweede is sprintsnelheid niet van belang voor niet-wedstrijdrijders.
+1
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
Goed punt, had ik even over het hoofd gezien.
Waarom? Als je een cyclo, een toertocht of gewoon mooie ritten in bijv. de heuvels/bergen wilt rijden, dan heb je toch gewoon een bepaalde conditie nodig. Daar is training voor nodig.
-
- Forum-lid
Als je deze redenering doortrekt, is D2 ook niet meer relevant en zelfs D3 is niet maximaal efficiënt. Alleen maximaal in het rood gaat dan echt efficiënt zijn.November schreef: ↑05 apr 2018 09:51 D1 is achterhaald en heeft geen zin als je voorruit wil komen. Vooral op gevorderde leeftijd zoals bij mij (55).
Volgens nieuwe inzichten is het juist zo dat je alleen met korte intensieve training vooruit kan komen. Daarbij moet je af en toe flink diep gaan. B.v. drempel training, over under.
Op gevorderde leeftijd wordt het trouwens afgeraden om veel van dit soort inspanningen te doen.