fiedoo schreef: ↑08 apr 2018 20:40
Ik vraag mij och af of er nu iemand gestopt is? Bij een hartstilstand zijn de eerste minuten cruciaal om te reanimeren. Men moet toch gezien hebben dat het ernstig was, of "de koers voor alles"? En in de volgwagens moeten er toch genoeg mensen zitten die een EHBO-cursus hebben gevolgd?
Vraag is natuurlijk hoe snel men in de gaten had hoe ernstig de zaak wel was. In het heetst van de strijd kijkt iedere ploeg waarschijnlijk naar zijn renners. Op de foto's bij diverse nieuws sites zie je een man, iemand die vermoedelijk langs de kant naar de koers stond te kijken, die vlug ziet hoe ernstig het is. Je ziet op een bepaalde foto hoe hij teken doet naar iets of iemand. Nog een foto verder zie je een ambulancier van de organisatie erbij.
Het is idd van levensbelang dat men zeer snel ter plaatse is bij dergelijke feiten. Ik ga er echter van uit dat bij dergelijke grote wedstrijden er meerdere ambulances, artsen en verpleegkundigen meerijden achter het peloton. Beroepshalve weet ik dat er (althans in België) logboeken zijn die alle teams ontvangen. De ziekenhuizen langs het parcours krijgen die ook via mail (pdf bestand). Daar staat een pak belangrijke informatie op.
Er zijn beelden waar je Goolaerts een ferme duik ziet nemen. Vraag is of de hartstilstand veroorzaakt werd door de val. Of kreeg hij die stilstand, en viel hij daardoor. Het is uit de beelden moeilijk uit te maken.
Laat ons hopen dat hij goed herstelt, en geen blijvende schade overhoud.
Edit : foto's en link naar video weggehaald ...