Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano Ultegra R8000 remschijf alternatief

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 08 apr 2018 20:56

Dus je kunt ook nooit zomaar wielsets wisselen zonder ook de blokken te vervangen!


:roll:
En ik doe het lekker toch...
(Serieus: het zal vast iets schelen in maximale rempresentaties, maar in de praktijk werkt het allemaal gewoon)
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

roelw
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 08 apr 2018 21:05

Ter info: de Deore schijven 160mm van 10€ wegen wel 142gr per stuk zonder bevestigingsring (zelf gewogen op de keukenweegschaal). Daar kun je al een kleine boot mee ankeren.
R8000 rotors 140mm zouden 212g per set wegen volgens de fabrikant
Laatst gewijzigd door roelw op 08 apr 2018 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 apr 2018 21:18

Tuurlijk kan je wel wielen wisselen zonder blokken te wisselen (lezen is een kunst), je "moet" enkel nieuwe blokken plaatsen bij nieuwe schijven. Niemand zegt trouwens dat het anders niet gaat werken, het is gewoon niet optimaal.
Afbeelding

Seb1976
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 mei 2015 13:56

Seb1976 09 apr 2018 20:47

Dank Roel voor de reactie!

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 09 apr 2018 21:15

Lezen lukt inmiddels vrij aardig (dank), maar als ik een wielset wissel, laat ik de schijven toch echt gewoon zitten. En dan wissel ik niet de blokken.
Aanname mijnerzijds dat anderen dat ook zo doen; dat is blijkbaar een misvatting.

Het enige dat ik me kan voorstellen is dat nieuwe schijven vlakker zijn dan gebruikte (door bijv vuil ontstaan langsgroeven). Als je dan harde (sinter)blokken hebt, duurt het even voor schijf en blok op elkaar zijn ingesleten en is er tijdelijk sprake van verminderd contactoppervlak.
Bij mijn motor is dat althans het geval.

De zachtere resinblokken rem je binnen de kortste keren in. OK, nadeel is dat de boel in het begin wat harder slijt tijdens het op elkaar 'inslijten'.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Seb1976
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 mei 2015 13:56

Seb1976 09 apr 2018 21:31

even op de Shimano site gekeken en bij de 140mm versie staat een * dan bij remarks staat er *for rear only in MTB usage terwijl ik in dit topic leest dat 140mm juist bij een racefiets gebruikelijk is.

iemand een idee?

MODEL NO
SM-RT81

SERIES
DEORE XT M8000


Average weight
173.0g (203mm)149.0g (180mm)122.0g (160mm)100.5g (140mm)

Remarks
*for rear only in MTB usage

Ice technology
X

Alloy lock ring
X

CENTER LOCK
X

Outside diameter_140mm
X* (NEW)

Outside diameter_160mm
X

Outside diameter_180mm
X

Outside diameter_203mm
X

Pad compatibility_Metal
X

Pad compatibility_Resin
X

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13774
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 apr 2018 21:38

Hier staat iets anders:

https://www.bike-components.de/de/Shima ... XT-p28525/

Opzich maak het niet uit het zou kunnen dat er een keer een schijfje niet past, dat bv de ringen in de floating disk te dik zijn oid. Maar als ik bij mij eigen racer kijk kan je alles wel kwijt.
Past het dan kan je het gebruiken, zeker op de racer

Seb1976
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 mei 2015 13:56

Seb1976 09 apr 2018 21:49

@wasbeer2006; dank voor je reactie...""Past het dan kan je het gebruiken" haha; ik zou het graag van te voren weten maar wellicht gewoon bestellen en passen en anders weer terugsturen
ik zie op de bike-componenets niet echt staan dat ze op een racefiets passen

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 10 apr 2018 09:01

De goedkopere remschijf die begin van het topic te zien was heeft trouwens de opdruk 'for resin only'. Dat lijkt me wel iets om rekening mee te houden als je ze gaat wisselen.

Voor de rest maakt het weinig uit. Ik heb laatst een nieuwe schijf gemonteerd en mijn 'oude' remblokken laten zitten; werkt allemaal prima.

roelw
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 10 apr 2018 09:19

Mitchel schreef: 10 apr 2018 09:01 De goedkopere remschijf die begin van het topic te zien was heeft trouwens de opdruk 'for resin only'. Dat lijkt me wel iets om rekening mee te houden als je ze gaat wisselen.

Voor de rest maakt het weinig uit. Ik heb laatst een nieuwe schijf gemonteerd en mijn 'oude' remblokken laten zitten; werkt allemaal prima.
Hoe weet je of je remblokken resin zijn? Zijn de R8000 remblokken resin?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 10 apr 2018 10:30

Er bestaan geen 8000 blokken (net zoals er geen 9100 blokken bestaan). Elke blokje bestaat uit een compound die opgebouwd is uit een materiaal (resin) om de boel bij elkaar te houden en het eigenlijke frictiemateriaal (dat kan bijv. klei zijn of metaal zij of een specifieke mix)
Er zijn tal van blokken die passen en die zijn of organisch of metal compound (al naar gelang je voorkeur). De meeste shimamo sets komen met de L serie blokken (met koelvinnen) maar kun je zo voor de J serie uitwisselen (dura ace rotors worden ook met Ti blokken zonder koelsleuven uitgeleverd).
Qua schijven past het meeste ook wel (ik rijdt zelf met Sram schijven die prima voldoen) enkel zal 160 op sommige wegframes achter niet gaan passen.
En wat betreft oude blokken op nieuwe schijven: het kan maar is verre van optimaal, oude blokjes zijn verre van vlak en afgezien van het feit dat je het remvlak behoorlijk verkleind (= minder remvermogen) breng je ook schade toe aan je nieuwe schrijven dus of je dat moet willen?

Kryghyzh0
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 jan 2017 15:04

Kryghyzh0 10 apr 2018 13:27

sharkman113 schreef: 10 apr 2018 10:30 En wat betreft oude blokken op nieuwe schijven: het kan maar is verre van optimaal, oude blokjes zijn verre van vlak en afgezien van het feit dat je het remvlak behoorlijk verkleind (= minder remvermogen) breng je ook schade toe aan je nieuwe schrijven dus of je dat moet willen?
Mijn ervaring is dan weer totaal het tegenovergestelde... ik steek vrij geregeld nieuwe wielen/schijven in m'n mountainbike en verwissel de blokken nooit mee - nog geen problemen mee gehad in de afgelopen 15 jaar.

Plaats reactie