Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
marcus1981
- Forum-lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 28 feb 2011 14:12
marcus1981
10 apr 2018 13:08
roelw schreef: ↑09 apr 2018 14:51
daniel1975 schreef: ↑09 apr 2018 14:32
Ik zou wel eens willen weten wat hun +5 jaar strategie is.
Kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben die na 25jr Campa serieus aan het kijken is naar de concurrent vanwege de huidige keuzes en prijsstelling van Campa.
Dat ben je ook niet.
Na 3 fietsen met Campagnolo ben ik recent overgestapt naar R8000 disc: veel meer waar voor je geld zal je niet krijgen en het design van de japanners is er ook sterk op vooruit gegaan.
Afgelopen weekend heb ik nog een cassette + kettign vervangen op mijn Athena fiets: 90€ voor een 11-speed cassette (na veel zoeken op internet) en gelukkig heeft KMC goede 11-speed kettingen met sluitschakels die compatibel zijn met Campagnolo.
ik zoek 5 mins, en vindt een 11 speed Centaur cassette voor 75. Ook nog goedkoper, maar ik ga er vanuit dat je korte kooi hebt. PS. Chorus ketting is even duur als een KMC kettingkje. Missing link erbij, en daar ga je.
-
marcus66
- Forum-lid
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42
marcus66
10 apr 2018 13:31
csteenbe schreef: ↑09 apr 2018 14:44
ik blijf het prachtig spul vinden, en ik ben al 22 jaar een tevreden gebruiker.
Ik snap dan ook totaal de ophef niet, je vind het mooi of niet - prijsstelling vind ik een non-issue. Je hebt het er voor over of niet, en rationeel iets kopen is niet van toepassing bij de aankoop van fietsonderdelen.
Hoezo is prijs een non-issue? Dit argument kom ik vaker tegen als het over Campagnolo gaat. Veel mensen hebben een budget en dan wordt de afweging gemaakt wat je krijgt voor je geld. De prijs van een complete groep en van losse onderdelen kan nogal verschillen tussen Campa en Shimano. Voor dezelfde kwaliteit mag je bij de aanschaf en bij vervanging van Campa extra betalen. Dat eerste geldt vooral voor wie zijn fiets laat opbouwen, het laatste geldt voor elke racefietser die kilometers maakt. Jij doet dat misschien zonder probleem, maar niet iedereeen kan of wil dat.
En nu ben ik fietsen.
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
- Berichten: 16874
- Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43
Ernie C.
10 apr 2018 14:00
Als budget echt een issue is ga je niet voor Record, Superrecord, Dura Ace of Red/Etap...
Campagnolo Ultra Dork
-
senior
- Forum-lid
- Berichten: 2330
- Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27
senior
10 apr 2018 14:03
jvdb66 schreef: ↑10 apr 2018 10:08
11-32 met 52-36 betekent voor mij dat ik nooit meer een cassette hoef te wisselen,
36-13 is nagenoeg gelijk aan 50-18.
Voordeel van die 11 is dat je langer op je binnenblad kan rijden
Waarbij 50-18 een nagenoeg rechte kettinglijn is en 36-11 extreem schuin loopt. Maar hé, je rijdt wel een 11 achter
-
senior
- Forum-lid
- Berichten: 2330
- Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27
senior
10 apr 2018 14:05
havana schreef: ↑10 apr 2018 08:42
Op de cassettes is dermate veel commentaar dat Campa echt wel met meer vertandingen gaat komen.
Als ik hier zo mee lees denk dat er geen enkele fabrikant in staat is aan alle gestelde eisen te voldoen. Dan heb je minstens een cassette met 20 kransjes nodig.
Laatst gewijzigd door
senior op 10 apr 2018 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
senior
- Forum-lid
- Berichten: 2330
- Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27
senior
10 apr 2018 14:10
marcus66 schreef: ↑10 apr 2018 13:31
csteenbe schreef: ↑09 apr 2018 14:44
ik blijf het prachtig spul vinden, en ik ben al 22 jaar een tevreden gebruiker.
Ik snap dan ook totaal de ophef niet, je vind het mooi of niet - prijsstelling vind ik een non-issue. Je hebt het er voor over of niet, en rationeel iets kopen is niet van toepassing bij de aankoop van fietsonderdelen.
Hoezo is prijs een non-issue? Dit argument kom ik vaker tegen als het over Campagnolo gaat. Veel mensen hebben een budget en dan wordt de afweging gemaakt wat je krijgt voor je geld. De prijs van een complete groep en van losse onderdelen kan nogal verschillen tussen Campa en Shimano. Voor dezelfde kwaliteit mag je bij de aanschaf en bij vervanging van Campa extra betalen. Dat eerste geldt vooral voor wie zijn fiets laat opbouwen, het laatste geldt voor elke racefietser die kilometers maakt. Jij doet dat misschien zonder probleem, maar niet iedereeen kan of wil dat.
Prijs is bij fietsen voor veel fietsers inderdaad een non-issue. Lees het topic "wat heb je voor het laatst gekocht" maar eens. Of kijk eens hoeveel fietsen diverse forumleden hebben. Als prijs een groot issue zou zijn zouden daar heel andere commentaren staan.
-
havana
- Forum-lid HC
- Berichten: 28004
- Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54
havana
10 apr 2018 14:12
Het forum is geen juiste afspiegeling van het landschap der fietsers in het algemeen. Over het algemeen zitten hier veel materiaalliefhebbers, die aanzienlijk meer uitgeven dan gemiddeld. Waarvan ik er één ben, overigens
Verder las ik op Bikeradar dat Campa een groot aantal OEM-deals heeft gesloten met framefabrikanten. Dat vind ik dus serieus goed nieuws; het kan betekenen dat Campa eindelijk weer eens wat marktaandeel gaat afsnoepen van onze Japanse vrienden.
Meer concurrentie is uiteindelijk voor iedereen beter
Laatst gewijzigd door
havana op 10 apr 2018 14:14, 2 keer totaal gewijzigd.
-
dwangarbeider
- Forum-lid
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
dwangarbeider
10 apr 2018 14:13
Ik denk dat jvdb bedoelt dat je door de 11 op je cassette wel nog net op de 13 met een aanvaardbare kettinglijn kan fietsen. De 13 is dan het derde kransje van rechts. Als je cassette met de 12 zou beginnen, dan ligt de 13 op de tweede positie en dat is toch zeker te schuin voor het binnenblad.
Desondanks zou ik persoonlijk ook liever op de 50-18 fietsen.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
10 apr 2018 15:44
havana schreef: ↑09 apr 2018 22:06
Hoezo draadloos stroom? Shifters werken dan gewoon via een knoopcel, zoals bij eTap.
Boswielrenner wil draadloos met 1 centrale accu, dat wordt dan toch echt draadloos stroom. Ik zou ook niet weten waarom je dat wilt. Etap is prima en na twee keer kijken ben je ook wel weer aan die accublokken gewend. Het is net waar je oog op valt een lelijk draadje of een lelijke accu.
De vraag is of er cassette met een 12 gaan komen, Sram heeft deze ook nog steeds niet.
daarnaast is dit forum zeker geen juiste afspiegeling, met laten we zeggen zeikerds of positiever puristen
Ik ben wel eens benieuwd welke cassette,s shimano het meest verkoop.
De 12/25 is denk ik echt een Nederlandse cassette, misschien delen Duitsland en Belgie, maar dan heb je het wel gehad.
-
Keezx
- Forum-lid HC
- Berichten: 9745
- Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05
Keezx
10 apr 2018 16:04
De groep die een 11 overbodig vindt is niet zozeer een werelddeel of land, maar veel meer een deel van het kopersbestand worldwide, dat zie ik op andere forums.
Mogelijk is het procentueel niet zo'n grote groep, anders zouden de grote fabrikanten daar wel meer aandacht aan geven.
Hopelijk blijven er enkele 3th party leveranciers actief waardoor iedereen zich toch wat custom kan maken.
Dit soort kleine dingetjes vind ik by far veel belangrijker dan een tandje meer of weer een nieuwe standaard waardoor er diverse dingen niet meer compatibel zijn.
Hiervoor noemde iemand al de reach verstelling bij de nieuwe 12 speed shifters , ook zoiets waar veel mensen WEL iets aan hebben.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
ericpeters
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
ericpeters
11 apr 2018 10:59
senior schreef: ↑10 apr 2018 14:05
havana schreef: ↑10 apr 2018 08:42
Op de cassettes is dermate veel commentaar dat Campa echt wel met meer vertandingen gaat komen.
Als ik hier zo mee lees denk dat er geen enkele fabrikant in staat is aan alle gestelde eisen te voldoen. Dan heb je minstens een cassette met 20 kransjes nodig.
Met 52/36 en 12 speed 11-23 kom je, als beetje getrainde fietser, in Nederland geen tandje tekort lijkt me. Dat zou 13s betekenen, ik weet niet of Campa die wil gaan overslaan.
-
ericpeters
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
ericpeters
11 apr 2018 11:12
wasbeer2006 schreef: ↑10 apr 2018 15:44
Boswielrenner wil draadloos met 1 centrale accu, dat wordt dan toch echt draadloos stroom. Ik zou ook niet weten waarom je dat wilt. Etap is prima en na twee keer kijken ben je ook wel weer aan die accublokken gewend. Het is net waar je oog op valt een lelijk draadje of een lelijke accu.
De carbon frame fabrikanten moeten dit toch makkelijk kunnen oplossen. Net zoals Trek de cadans en speed sensor in het frame heeft gebouwd en daarmee een "lelijkheid" heeft weg ge-engineerd, kan dat met bekabeling/stroomvoorziening ook heel makkelijk.
Je zou contactpunten kunnen maken ter plaatse van de derailleur montage punten en de bekabeling in het frame (zelfs al in de carbon mal meenemen).
Het kabeltje bij de EPS/Di2 achterderailleurs zit er alleen maar omdat bij de mechanische versie daar de kabel zit en de componenten daardoor op bijna alle frames inzetbaar zijn. Functioneel is er weinig reden om het zo te maken.