MTB pedalen op racefiets vs Speedplay?
Hallo, komende van de MTB heb ik enkele jaren geleden de switch gemaakt naar de racefiets. De MTB pedalen ben ik wel blijven gebruiken op de racer.
Nu zegt men mij steeds dat ik beter overstap naar een raceschoen met dito pedalen ivm breder/groter steunvlak voor de voet.
Nu vraag ik me wel af wat dan net het verschil is tussen SPD en Speedplay?
Qua groote lijkt dat ongeveer hetzelfde.
Thanks,
John
Nu zegt men mij steeds dat ik beter overstap naar een raceschoen met dito pedalen ivm breder/groter steunvlak voor de voet.
Nu vraag ik me wel af wat dan net het verschil is tussen SPD en Speedplay?
Qua groote lijkt dat ongeveer hetzelfde.
Thanks,
John
Speedplay is toch wel degelijk groter dan SPD. Het lijkt alleen niet zo.
Zoals hierboven wordt opgemerkt vinden veel mensen racepedalen (SPD-SL, Look, Time, Speedplay, etc) fijner rijden op een racefiets omdat het contactoppervlak groter is. Je krijgt daardoor minder een drukkend gevoel onder bal van de voet.
Dit geldt echter niet voor iedereen. Er zijn ook veel renners die gewoon met SPD rijden op de racer. Al heeft dit vaak ook met gierigheid en niet beter weten te maken (NOFI).
Zoals hierboven wordt opgemerkt vinden veel mensen racepedalen (SPD-SL, Look, Time, Speedplay, etc) fijner rijden op een racefiets omdat het contactoppervlak groter is. Je krijgt daardoor minder een drukkend gevoel onder bal van de voet.
Dit geldt echter niet voor iedereen. Er zijn ook veel renners die gewoon met SPD rijden op de racer. Al heeft dit vaak ook met gierigheid en niet beter weten te maken (NOFI).
Dat is hier echt niet het geval. Het veel makkelijker lopen op mtb schoenen (sorry, wij lopen ook wel eens, naar bijv. een restaurantje dat wat van de weg ligt, of even door een straatje waar bijv. een weekmarkt is). Dus, wij doen het echt voor het gemak. En naar het toilet in een café via een stenen trapje is met raceplaatjes ook een dingetje.
Stap je bij de voordeur op en 100 km later weer af, dan zijn de racepedalen misschien best een betere keuze.
Het probleem met die kleine pedaaltjes is IMO niet zozeer de druk op je voet, dat speelt geen rol met carbon zolen, maar veel meer dat de voet zijdelings minder stabiel op het pedaal rust, hij kan kantelen, met name bij wat slijtage.
Speedplay reken ik bij de kleine pedaaltjes, want die zijn toch enigszins berucht wegens dat kantelen.
Ik vind dat onaangenaam, maar velen ook niet, gezien het gebruik van die dingen.
Heb je geen problemen met kleine pedaaltjes, gewoon gebruiken.
Speedplay reken ik bij de kleine pedaaltjes, want die zijn toch enigszins berucht wegens dat kantelen.
Ik vind dat onaangenaam, maar velen ook niet, gezien het gebruik van die dingen.
Heb je geen problemen met kleine pedaaltjes, gewoon gebruiken.
Laatst gewijzigd door Keezx op 11 apr 2018 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik vind racepedalen (in mijn geval Look Keo met rode plaatjes) echt wel fijner rijden, zeker als je wat langer in het zadel zit en regelmatig flink wat kracht uitoefent (tegenwind en/of wat klimwerk). En voor het terrasje, trapje e.d.m. zijn er de Keo covers : https://www.lookcycle.com/en/pedale/keo-cover/
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral
Ik denk, maar weet het niet zeker, dat die covers zijn om je plaatjes te beschermen, maar dat je op het stenen trappetje net zo makkelijk uitglijdt.bartg schreef: ↑11 apr 2018 10:37 Ik vind racepedalen (in mijn geval Look Keo met rode plaatjes) echt wel fijner rijden, zeker als je wat langer in het zadel zit en regelmatig flink wat kracht uitoefent (tegenwind en/of wat klimwerk). En voor het terrasje, trapje e.d.m. zijn er de Keo covers : https://www.lookcycle.com/en/pedale/keo-cover/
Ik ben na jaren Speedplay overgestapt naar Shimano vanwege het grotere "draagvlak", bij de Speedplay had ik vaak last van mijn voorvoet, dat heb ik niet meer bij de SPD-SL vanwege betere stabiliteit en betere drukverdeling. Als ik het goed begrijp zeggen anderen dat je moet overstappen, maar als je geen last hebt van je voeten of stabiliteit dan kun je toch beter naar je eigen gevoel luisteren.
Je moet natuurlijk helemaal niks, er zijn ook profs die met Speedplay rijden.
Of veel bewegingsvrijheid wenselijk is, hangt ook helemaal van je traptechniek af.
Gewoon proberen waarmee je het best uit de voeten kan.
Ik gebruik de blauwe Shimano plaatjes met weinig beweging, die bevallen me het best
Of veel bewegingsvrijheid wenselijk is, hangt ook helemaal van je traptechniek af.
Gewoon proberen waarmee je het best uit de voeten kan.
Ik gebruik de blauwe Shimano plaatjes met weinig beweging, die bevallen me het best
Herhaal dit niet onnodig
Been there, done that, got the t-shirt. Die covers lijken leuk maar nemen wel behoorlijk ruimte in je zakken in en na een paar keer prutsen om ze er onder te krijgen gebruik je ze niet meer. En een trappetje blijft inderdaad met die dingen net zo'n crime als zonder.Jans schreef: ↑11 apr 2018 10:44Ik denk, maar weet het niet zeker, dat die covers zijn om je plaatjes te beschermen, maar dat je op het stenen trappetje net zo makkelijk uitglijdt.bartg schreef: ↑11 apr 2018 10:37 Ik vind racepedalen (in mijn geval Look Keo met rode plaatjes) echt wel fijner rijden, zeker als je wat langer in het zadel zit en regelmatig flink wat kracht uitoefent (tegenwind en/of wat klimwerk). En voor het terrasje, trapje e.d.m. zijn er de Keo covers : https://www.lookcycle.com/en/pedale/keo-cover/
Als je zolen voldoende stijf zijn denk ik niet dat je veel verschil gaat merken tussen MTB/race pedalen. Ik hoor wel vaker dat argument over drukkend gevoel onder je voet etc, echter merk ik daar nooit iets van ondanks dat ik marathons en wedstrijden/trainingen tot 12h per dag rij.
Gewoon doen wat je zelf het handigste vindt, met beide kan je echt prima uit de voeten (...hij maakt 'm ook gewoon...).
Gewoon doen wat je zelf het handigste vindt, met beide kan je echt prima uit de voeten (...hij maakt 'm ook gewoon...).