Ik bezit momenteel een Bulls Grinder 2. Ik kom er geraak er overal mee maar ik mis het speelse een beetje.
Daarom ben ik interesse gaan tonen voor een FatBike.
Nu zit met wat vragen en zoek ik dus antwoorden.
Het aanbod is 26" of 27.5", 10 of 11 speed (single of dubbel vooraan), geveerd of starre vork.
Mijn budget, rond de 1500euro zet me in de richting van Trek Farley 5 en Cube Nutrail.
Er zijn nog enkele andere merken maar ik denk dat deze, in deze prijsklasse, het meest volledig zijn.
-Gaat een verende vork een nuttige toevoeging zijn of eerder er nog meer over.
-De bandenmaat, veel verschil qua rijeigenschappen (26 vs 27.5)?
-Toertochten in het kempense zand (bij nat weer meestal slijk) en heuvellandschap, doenbaar?
-Gewoon rijden op de baan, neem een familietochtje 30km (20km/u avg). Rij je jezelf te pletter op dit type fiets of rolt het in verhouding niet veel slechter dan een dikke mtb?
-Aankooptips zijn welkom net als ervaring zoals welke banden aanschaffen, accessoires zoals tassen, spatborden en dergelijke.
Alvast vriendelijk bedankt
Fatbike (aankoop) advies
Je gaat op een wielerbaan rijden met een fatbike?
Nee hoor,
Maar ik hoor en lees verschillende meningen.
De ene vind het 'lomp' rijden en de andere vind het best soepel bollen.
Hij moet vooral dienen om te rijden daar waar ik met de Grinder niet rij en gewoon een fietstochtje met de kids.
Met de Grinder fiets ik dikwijls ongewild te snel en ik denk dat het met een fatbike zeker niet het geval zal zijn.
Maar ik hoor en lees verschillende meningen.
De ene vind het 'lomp' rijden en de andere vind het best soepel bollen.
Hij moet vooral dienen om te rijden daar waar ik met de Grinder niet rij en gewoon een fietstochtje met de kids.
Met de Grinder fiets ik dikwijls ongewild te snel en ik denk dat het met een fatbike zeker niet het geval zal zijn.
Hoi,
Ik moest ff kijken wat een Grinder is, het betreft een gravelbike. Dus je wilt offfroad rijden, maar niet te snel en wat meer speels. Ik bezit een fatbike, maar ook een hardtail mtb en een fully mtb, dus ik vermoed dat ik je wel gebruikers advies kan geven.
Voordat ik een fatbike ging kopen heb ik eerst diverse malen proef gereden en was daarna verkocht. Eerst bij de testdag van Bikefreak magazine (as. 12 mei wederom > aanrader! ) en de bike Experience van Cube, ook erg leuk om mee te maken. Uiteindelijk heb ik Surly Pugsley gekozen (staal) en voorzien van mudtrail spatborden en een drager > fietstassen kunnen gemonteerd worden.
Het speelse zit 'm niet in een fatbike, maar je rijdt wel overal dwars doorheen, dus geschikt voor bikepacking / fietsvakanties en door de sneeuw / modder...en je wordt er wel sterker van, de weerstand is nu eenmaal hoger ten opzichte van je huidige fiets of een lichtere mtb.
Als je echt het speelse zoekt in een fiets, dan denk ik aan mtb parcours rijden, snel door bochten manoeuvreren, obstakels nemen, snelheid maken voor een klimmetje, enz... dan zou ik zeker kiezen voor een fully geveerde mtb in de maat 27,5 ", Wil je dit zelfde met een fatbike, dan zit je in een heel andere prijsklasse, één van carbon, Jumbo Jim banden, lichte wielen, 1 x 11 afmontering, bijv. de Dude CF 9.0 van Canyon.
De banden van een fatbike zijn meestal 26" en door de dikte is de omtrek gelijk aan een 28" wiel, dus daar hoef je niet op te letten.
Mijn advies voor jouw doel is een fiets als deze:
https://www.canyon.com/nl/mtb/neuron/neuron-al-5-0.html
Wil je toch een fatbike, dan zou ik naar de testdag komen: http://bikefreak-magazine.eu/bikefreak- ... -mei-2018/
Suc6 met je keuze.
Ik moest ff kijken wat een Grinder is, het betreft een gravelbike. Dus je wilt offfroad rijden, maar niet te snel en wat meer speels. Ik bezit een fatbike, maar ook een hardtail mtb en een fully mtb, dus ik vermoed dat ik je wel gebruikers advies kan geven.
Voordat ik een fatbike ging kopen heb ik eerst diverse malen proef gereden en was daarna verkocht. Eerst bij de testdag van Bikefreak magazine (as. 12 mei wederom > aanrader! ) en de bike Experience van Cube, ook erg leuk om mee te maken. Uiteindelijk heb ik Surly Pugsley gekozen (staal) en voorzien van mudtrail spatborden en een drager > fietstassen kunnen gemonteerd worden.
Het speelse zit 'm niet in een fatbike, maar je rijdt wel overal dwars doorheen, dus geschikt voor bikepacking / fietsvakanties en door de sneeuw / modder...en je wordt er wel sterker van, de weerstand is nu eenmaal hoger ten opzichte van je huidige fiets of een lichtere mtb.
Als je echt het speelse zoekt in een fiets, dan denk ik aan mtb parcours rijden, snel door bochten manoeuvreren, obstakels nemen, snelheid maken voor een klimmetje, enz... dan zou ik zeker kiezen voor een fully geveerde mtb in de maat 27,5 ", Wil je dit zelfde met een fatbike, dan zit je in een heel andere prijsklasse, één van carbon, Jumbo Jim banden, lichte wielen, 1 x 11 afmontering, bijv. de Dude CF 9.0 van Canyon.
De banden van een fatbike zijn meestal 26" en door de dikte is de omtrek gelijk aan een 28" wiel, dus daar hoef je niet op te letten.
Mijn advies voor jouw doel is een fiets als deze:
https://www.canyon.com/nl/mtb/neuron/neuron-al-5-0.html
Wil je toch een fatbike, dan zou ik naar de testdag komen: http://bikefreak-magazine.eu/bikefreak- ... -mei-2018/
Suc6 met je keuze.
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Hey Ronin,
Ik kan blijkbaar geen PM's verzenden, blijven steken in outbox.
Ik heb het idee full suspension eens overwogen en het lijkt me wel een leuke oplossing.
Best of both worlds, behalve de prijs
Ik zit wel met enkele vragen omtrent het extra onderhoud van de bewegende delen van de achtervork en demper.
Ook stel ik me de vraag of een goedkope full suspension weer niet te goedkoop gaat zijn? Niet dat ik het beste van het beste wil voor de laagste prijs maar misschien is het interessanter om iets duurder te gaan en langer geniet te hebben van de fiets vooraleer er kosten optreden.
Ik ben absoluut niet mee of op de hoogte van de do's en don'ts van FS.
Mocht je mij hierover extra info kunnen verschaffen, PM mag.
Ook waarom Canyon? Omdat ze een betere fiets kunnen aanbieden voor een lagere prijs?
Wat met onderhoudwerkzaamheden aan de vork delen? Ik neem aan dat de gemiddelde fietsenwinkel niet staat te springen om aan een Canyon te werken.
Ik kan blijkbaar geen PM's verzenden, blijven steken in outbox.
Ik heb het idee full suspension eens overwogen en het lijkt me wel een leuke oplossing.
Best of both worlds, behalve de prijs
Ik zit wel met enkele vragen omtrent het extra onderhoud van de bewegende delen van de achtervork en demper.
Ook stel ik me de vraag of een goedkope full suspension weer niet te goedkoop gaat zijn? Niet dat ik het beste van het beste wil voor de laagste prijs maar misschien is het interessanter om iets duurder te gaan en langer geniet te hebben van de fiets vooraleer er kosten optreden.
Ik ben absoluut niet mee of op de hoogte van de do's en don'ts van FS.
Mocht je mij hierover extra info kunnen verschaffen, PM mag.
Ook waarom Canyon? Omdat ze een betere fiets kunnen aanbieden voor een lagere prijs?
Wat met onderhoudwerkzaamheden aan de vork delen? Ik neem aan dat de gemiddelde fietsenwinkel niet staat te springen om aan een Canyon te werken.
Beste,
Ik neem maar even het voorbeeld van een mbt parcour die je zult gaan rijden. Bij een hardtail mtb stuiter je op je fiets, veel nerveuzer, je hebt minder demping van de schokken. Bij een fs worden de klappen opgevangen door de demper en de voorvork, de gevoeligheid is overigens in te stellen. Voordeel is ook dat je langer op je fiets kunt blijven zitten en alleen hoeft te staan bij een klimmetje - afdaling....is ook beter voor je rug.
Nog ff een sprongetje terug naar de fatbike, erg lastig om mee te nemen met de fietsdrager. Een fs fiets is dus makkelijker te transporteren en bijvoorbeeld goed inzetbaar bij een vakantie in Oostenrijk (o.i.d.).
Kwa onderhoud heb ik geen ervaring m.b.t. het 'servicen van voorvork en/of demper', ik onderhoud zelf de fiets goed, zet 'm nooit vies of nat weg en zorg dus dat er geen zand tussen de draaiende delen blijft zitten. Ik heb alleen een keer de druk verhoogd middels een voorvork pomp.
Er zijn genoeg merken met kwalitatieve onderdelen waar je de komende jaren mee vooruit kunt, persoonlijk vind ik het praktisch om de tussenhandel eruit te laten en zelf direct bij de fabrikant te bestellen. Ik heb mijn fs fiets bij Canyon gekocht en vind het echt top. Heb eerst test gereden in Dorst en vond dit merk eruit springen.
Als je echt twee linkerhanden hebt en er zit een goede fietsenmaker in de buurt dan zou ik daar gaan kijken. Aan de andere kant, een fm maakt fietsen en is service verlenend, lijkt me sterk als hij geen onderhoud wil plegen aan een fiets van merk X terwijl hij dealer is van merk Y, hij rekent gewoon uurloon, dus ook aan een fiets die je via internet hebt aangeschaft en na een maand ff wilt laten nakijken en de kabeltjes weer strak zet. Tegenwoordig moet je ook voor de 1e service beurt betalen bij degene waar je de fiets nieuw koopt, dit doen ze om de aanschaf prijs laag te houden i.v.m. concurrentie. Wil je service dan betaal je daar voor.
Ik neem maar even het voorbeeld van een mbt parcour die je zult gaan rijden. Bij een hardtail mtb stuiter je op je fiets, veel nerveuzer, je hebt minder demping van de schokken. Bij een fs worden de klappen opgevangen door de demper en de voorvork, de gevoeligheid is overigens in te stellen. Voordeel is ook dat je langer op je fiets kunt blijven zitten en alleen hoeft te staan bij een klimmetje - afdaling....is ook beter voor je rug.
Nog ff een sprongetje terug naar de fatbike, erg lastig om mee te nemen met de fietsdrager. Een fs fiets is dus makkelijker te transporteren en bijvoorbeeld goed inzetbaar bij een vakantie in Oostenrijk (o.i.d.).
Kwa onderhoud heb ik geen ervaring m.b.t. het 'servicen van voorvork en/of demper', ik onderhoud zelf de fiets goed, zet 'm nooit vies of nat weg en zorg dus dat er geen zand tussen de draaiende delen blijft zitten. Ik heb alleen een keer de druk verhoogd middels een voorvork pomp.
Er zijn genoeg merken met kwalitatieve onderdelen waar je de komende jaren mee vooruit kunt, persoonlijk vind ik het praktisch om de tussenhandel eruit te laten en zelf direct bij de fabrikant te bestellen. Ik heb mijn fs fiets bij Canyon gekocht en vind het echt top. Heb eerst test gereden in Dorst en vond dit merk eruit springen.
Als je echt twee linkerhanden hebt en er zit een goede fietsenmaker in de buurt dan zou ik daar gaan kijken. Aan de andere kant, een fm maakt fietsen en is service verlenend, lijkt me sterk als hij geen onderhoud wil plegen aan een fiets van merk X terwijl hij dealer is van merk Y, hij rekent gewoon uurloon, dus ook aan een fiets die je via internet hebt aangeschaft en na een maand ff wilt laten nakijken en de kabeltjes weer strak zet. Tegenwoordig moet je ook voor de 1e service beurt betalen bij degene waar je de fiets nieuw koopt, dit doen ze om de aanschaf prijs laag te houden i.v.m. concurrentie. Wil je service dan betaal je daar voor.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
@Ronin, ik lees enkele aannames in je betoog die op zijn minst voor verbetering vatbaar zijn..
Er zijn dragers waar een fatbike wel gewoon op mee kan.
Een fs is bij gelijke kwaliteit onderhoudsgevoeliger dan een fiets zonder vering, en dat heeft niet enkel met nattigheid en zand te maken.
Niet alle fm's werken aan internetfietsen, er zijn er zelfs die niet aan fietsen werken die niet van bij hun komen,
Je moet niet altijd voor de eerste beurt betalen.
Service is bij sommige fm nog steeds inbegrepen in de aanschafprijs.
PS: Beide fietsen uit TS zijn openingspost zijn dan ook nog eens goedkoper te vinden bij de reguliere fm, met korting, dan de Canyon uit jouw post.
Er zijn dragers waar een fatbike wel gewoon op mee kan.
Een fs is bij gelijke kwaliteit onderhoudsgevoeliger dan een fiets zonder vering, en dat heeft niet enkel met nattigheid en zand te maken.
Niet alle fm's werken aan internetfietsen, er zijn er zelfs die niet aan fietsen werken die niet van bij hun komen,
Je moet niet altijd voor de eerste beurt betalen.
Service is bij sommige fm nog steeds inbegrepen in de aanschafprijs.
PS: Beide fietsen uit TS zijn openingspost zijn dan ook nog eens goedkoper te vinden bij de reguliere fm, met korting, dan de Canyon uit jouw post.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
ja een fatbike drager...bijv. de Thule Velospace XT voor EUR 499,00, de vraag is wat het bijdraagt aan de discussie, gaat niet om een drager maar een fiets
waar baseer je 'onderhouds gevoeliger" op en hoe groot is het verschil binnen de economische levensduur van de fiets ?'.......... geheel afhankelijk hoeveel km je rijdt en hoe intensief deze belast wordt, Blijvend is voor beide fietsen dat de slijtbare onderdelen t.z.t. vervangen moeten worden......een beetje comfort mag best wat kosten, zie stuk over vering.....
Er zijn fm's die wél service gericht zijn...prima toch, vooral daar kopen. Mijn ervaring met fm's is anders, gewoon zakelijk. Heb 2 mtb's zelf samengesteld en opgebouwd en vroeg aan een willekeurige fm om deze af te stellen, dat kan hij sneller en beter en rekent daar zijn uurloon voor. In deze tijd van online shoppen laat je je toch niet beperken door de nukken van een fietsenmaker, je bepaalt zelf waar je koopt en als je wat wilt laten verbeteren of herstellen dan zoek je een fm die wat wil verdienen.
"Sommige" is trouwens een begrip waar je alle kanten mee op kunt, maar blijkt in dit geval eerder uitzondering dan regel.
"Inbegrepen in de aanschafprijs" is een broekzak - vest verhaal
waar baseer je 'onderhouds gevoeliger" op en hoe groot is het verschil binnen de economische levensduur van de fiets ?'.......... geheel afhankelijk hoeveel km je rijdt en hoe intensief deze belast wordt, Blijvend is voor beide fietsen dat de slijtbare onderdelen t.z.t. vervangen moeten worden......een beetje comfort mag best wat kosten, zie stuk over vering.....
Er zijn fm's die wél service gericht zijn...prima toch, vooral daar kopen. Mijn ervaring met fm's is anders, gewoon zakelijk. Heb 2 mtb's zelf samengesteld en opgebouwd en vroeg aan een willekeurige fm om deze af te stellen, dat kan hij sneller en beter en rekent daar zijn uurloon voor. In deze tijd van online shoppen laat je je toch niet beperken door de nukken van een fietsenmaker, je bepaalt zelf waar je koopt en als je wat wilt laten verbeteren of herstellen dan zoek je een fm die wat wil verdienen.
"Sommige" is trouwens een begrip waar je alle kanten mee op kunt, maar blijkt in dit geval eerder uitzondering dan regel.
"Inbegrepen in de aanschafprijs" is een broekzak - vest verhaal