Canyon Aeroad: kantelend zadel, hoe dan?
Hoi, ik heb om te proberen een testzadel (Fabric) gemonteerd op mijn Canyon Aeroad CF. 2 ritjes mee gereden en bij beide ritten kantelde het zadel iets naar achter.
Ik heb het juiste aanhaalmoment gehanteerd.
Het gaat om deze zadelpen
http://www2.radsport-rennrad.de/sites/d ... 5_frei.jpg
Wat is de oorzaak hiervan, en hoe is dit te voorkomen?
Dit heb ik bij mij andere zadels op deze pen nog nooit gehad, en er hebben al enkele zadels opgezeten.
Ik heb het juiste aanhaalmoment gehanteerd.
Het gaat om deze zadelpen
http://www2.radsport-rennrad.de/sites/d ... 5_frei.jpg
Wat is de oorzaak hiervan, en hoe is dit te voorkomen?
Dit heb ik bij mij andere zadels op deze pen nog nooit gehad, en er hebben al enkele zadels opgezeten.
Laatst gewijzigd door vincent75 op 15 apr 2018 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Ik neem aan dat er tandjes zitten tussen de 2 delen die de "tilt" verstelling mogelijk maken.
Met het nieuwe zadel kom je waarschijnlijk net tussen 2 tandjes terecht (bij niet alle zadels lopen de rails onder dezelfde hoek met het dek) en zoekt het zadel dus zelf de stabiele positie.
Daar is niks aan te doen, het wordt ofwel die stand ofwel iets naar voren gekanteld met 1 tandje terug.
Ook als er geen tandjes aanwezig zijn ontwikkelt een zadel vaak een voorkeursstand, maar dan heb je nog een kans om de positie helemaal naar wens te krijgen.
Met het nieuwe zadel kom je waarschijnlijk net tussen 2 tandjes terecht (bij niet alle zadels lopen de rails onder dezelfde hoek met het dek) en zoekt het zadel dus zelf de stabiele positie.
Daar is niks aan te doen, het wordt ofwel die stand ofwel iets naar voren gekanteld met 1 tandje terug.
Ook als er geen tandjes aanwezig zijn ontwikkelt een zadel vaak een voorkeursstand, maar dan heb je nog een kans om de positie helemaal naar wens te krijgen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
De getoonde zadelpen op de foto zit toch niet op de aeroad ?
Deze pen wordt voor de Ultimate gebruikt en daar is het gewoon een kwestie van goed instellen en de twee schroefjes aandraaien.
Maar bij de aeroad wordt er een ander systeem gebruikt.
Deze pen wordt voor de Ultimate gebruikt en daar is het gewoon een kwestie van goed instellen en de twee schroefjes aandraaien.
Maar bij de aeroad wordt er een ander systeem gebruikt.
Er zitten geen tandjes, systeem werkt op frictie.
De zadelpen zit op een Aeroad CF F10, oftewel het eerste model Aeroad.
Wellicht kan ik het zadel eens wat meer achter op de rails klemmen en de stelbare set back van de zadelpen gebruiken.
De zadelpen zit op een Aeroad CF F10, oftewel het eerste model Aeroad.
Wellicht kan ik het zadel eens wat meer achter op de rails klemmen en de stelbare set back van de zadelpen gebruiken.
Zojuist de boel los geschroefd, alles netjes schoongemaakt en de M6 boutjes voorzien van een likje montagevet om een exacter aanhaalmoment te krijgen. Op de bolle contactvlakken was weinig te zien, geen richels of vlakke kanten.
Met de momentsleutel op aangegeven moment aangehaald (9Nm).
Helaas geen succes, zadel blijft kantelen bij gebruik.
Iemand nog tips wat ik kan proberen?
edit:
Ik heb nu het idee dat door het moment op het zadel de voorste bout oprekt en hierdoor het stelmechanisme gaat kantelen. Bij controle blijkt dat bij de achterste bout de voorspanning is afgenomen (na het kantelen).
Het is dat het een frame specifieke pen is anders had ik vandaag nog een ander gekocht.
Met de momentsleutel op aangegeven moment aangehaald (9Nm).
Helaas geen succes, zadel blijft kantelen bij gebruik.
Iemand nog tips wat ik kan proberen?
edit:
Ik heb nu het idee dat door het moment op het zadel de voorste bout oprekt en hierdoor het stelmechanisme gaat kantelen. Bij controle blijkt dat bij de achterste bout de voorspanning is afgenomen (na het kantelen).
Het is dat het een frame specifieke pen is anders had ik vandaag nog een ander gekocht.
-
- Forum-lid
Ik heb een Ritchey zadelpen met een vergelijkbaar mechanisme. Als je eerst je zadelhoek instelt en vervolgens het zadel pas vastzet met de andere bout dan trekt het zadel scheef. Ik zet eerst het zadel vast (maar niet te hard, paar newton is genoeg), dan stel je de zadel hoek in met de andere bout en pas daarna zet je het zadel echt vast. Normaal trek je het zadel dan niet meer scheef.
Inmiddels ook contact gehad met Canyon Service Center in Eindhoven. Deze hebben een nieuwe bevestigingset opgestuurd.
De oude reeds gedemonteerd en het zadel op de nieuwe set gemonteerd. Bij het aanhalen van de bout voelt het al beter aan. Bij de oude bouten had ik het gevoel dat ik enigszins in het elastische gebied van de bout kwam, gevoel van rek. wat ik bij de nieuwe bouten niet heb. Ook zijn de schaaldelen wat ruwer.
Bij de eerste korte testrit lijkt het probleem te zijn opgelost.
Prima service van Canyon, zeer snel geholpen.
De oude reeds gedemonteerd en het zadel op de nieuwe set gemonteerd. Bij het aanhalen van de bout voelt het al beter aan. Bij de oude bouten had ik het gevoel dat ik enigszins in het elastische gebied van de bout kwam, gevoel van rek. wat ik bij de nieuwe bouten niet heb. Ook zijn de schaaldelen wat ruwer.
Bij de eerste korte testrit lijkt het probleem te zijn opgelost.
Prima service van Canyon, zeer snel geholpen.
Even ter info, zodra je welk constructiemateriaal dan ook, gaat belasten kom je in het elastische gebied.
Er bestaan geen materialen die belastingen kunnen opnemen zonder vervorming.
Dan is alles dus nog in orde....
Ruwere schaaldelen zijn uiteraard beter om de boel op z'n plek te houden.
Er bestaan geen materialen die belastingen kunnen opnemen zonder vervorming.
Dan is alles dus nog in orde....
Ruwere schaaldelen zijn uiteraard beter om de boel op z'n plek te houden.
Herhaal dit niet onnodig