Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

De angst voor het carbon wiel.

roelw
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 14 apr 2018 19:48

rene schreef: 13 apr 2018 17:51 Dat er niet eerder mee gereden is tijdens Vlaamse klassiekers of Parijs - Roubaix heeft meer te maken met het onbekende of de conservatieve gedachtengang van de ploegen toen.
Niet mee eens. Dat er niet mee gereden werd was omdat carbon wielen vroeger een V-profiel hadden. Nieuwe aerodynamische inzichten brachten voort dat een U-profiel aerodynamischer is.
Maar zo een U-profiel geeft ook een veel confortabeler wiel omdat de velg meer kan buigen (van rond naar ovaal, ook al gaat het over 10den van een mm).
De V-profielen waren knoerhard. Sinds de introductie van comfortabelere U-vormige profielen worden ze ook in kasseiklassiekers gebruikt.

Bijkomend wil ik er ook aan toevoegen dat wielen die op het eerste zicht al jaren onveranderd zijn of toch lijken wel degelijk veranderd kunnen zijn door een andere compound of type vezels te gebruiken. Dat geldt niet voro wielen maar ook voor frames, carbon tennisrackets,.....: de producenten maken die vezels niet zelf maar kopen ze via producenten zoals Mitsubishi; Torayca,.... en de carbon producenten bieden altijd maar betere materialen aan. Waarom denk je dat veel moderne frames veel scherpe hoeken hebben in de buizen en dat er schroedraad in carbon getapt kan worden voor de kabelstoppers? Als een fietsenbouwer met een nieuw frame op de markt komt dat xx% stijver en yy% aerodynamischer is heeft dat niet enkel met de ingenieurs van deze fietsenbouwer te maken maar ook met de fabrikanten van het ruwe carbon die materialen aanbeiden waar veel meer mogelijkheden mee zijn. Idem voor wielen: vooruitgang = betere materialen met betere eigenschappen en meer mogelijkheden.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 apr 2018 08:37

Comfort van een U profiel velg lijkt mij een mooie broodje aap. Een centimeters hoge carbon velg doet echt helemaal niets tov de band/tube.

Carbon tube wielen van bijvoorbeeld Zipp van 10(+) jaar geleden waren echt niet geschikt om P-R mee te rijden, velgen scheurde vaak al door bij veel minder zwaar gebruik.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Kryghyzh0
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 jan 2017 15:04

Kryghyzh0 16 apr 2018 13:44

Exact dat... je kan vanalles vinden over tests die Zipp deed in aanloop van Vlaanderen/Roubaix waar letterlijk elk wiel dat beschikbaar was kapot werd gereden.

Plaats reactie