Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Rotor-Qrings of niet?

goddaert
Forum-lid

goddaert 29 mei 2011 01:34

Ik ben van zin een Rotorcranck en de bijhorende Qrings aan te schaffen.
Heeft er iemand ervaring mee en bestaat er enig objectief wetenschappelijk bewijs dat hier mee het vermogen omhoog gaat?

canyon81
Forum-lid

Gebruikersavatar canyon81 29 mei 2011 17:34

Je vermogen gaat niet omhoog, wel is de krachtoverbrenging efficiënter. Als je veel kracht kunt zetten, is de diameter van het kettingblad het grootst, als je het minst kracht kunt zetten (dode punt), is de diameter het kleinst. Of het allemaal meetbaar is, weet ik niet, maar ik rij er nu anderhalf jaar mee en ik vind het veel prettiger, soepeler rijden. Je hoeft geen Rotorcrank hiervoor aan te schaffen, het effect zit in de kettingbladen. Wel is dat optisch mooier.
Eenvoud kenmerkt het ware.

goddaert
Forum-lid

goddaert 30 mei 2011 00:14

Wel ik rijd nu met Dura-ace 7900 en Iltegra 6700 groep. Nu zouden de Qrings daar niet echt mooi op staan..
Ik zou me dus een zwarte crank ongeveer even licht als de ultegra crank aanschaffen(Rotor Agilis?) aangezien het anders echt geen zicht zou zijn..

roos69
Forum-lid

Gebruikersavatar roos69 30 mei 2011 16:19

Er zijn mensen die het fijn vinden en er zijn mensen die er niet aan kunnen wennen.
Ook zijn er verslagen te vinden die zeggen dat het werkt en dat het niet werkt.
Of dat het meer het 'gevoel' is dan dat het werkelijk iets uithaalt.

Ook gesponsorde teams die met Rotor cranks rijden geven soms toch de voorkeur voor gewone ronde kettingbladen...

Ik denk dat het bij je moet passen en dat je dat alleen proefondervindelijk kan vaststellen.
En dat het onmogelijk is te zeggen of het voor jou een goede zet is.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mei 2011 00:11

Het grootste deel van de profs in ploegen die door Rotor gesponsord worden rijdt met gewone ronde bladen. Het bewijs dat de bladen voordeel geven is niet bepaald overtuigend.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

foosho
Forum-lid

foosho 31 mei 2011 01:11

Ook waanzinnig duur en dat voor een onbewezen concept/hype, mja.

pieterwillems
Forum-lid

pieterwillems 21 jul 2011 20:06

amclassic-fan schreef:Het grootste deel van de profs in ploegen die door Rotor gesponsord worden rijdt met gewone ronde bladen. Het bewijs dat de bladen voordeel geven is niet bepaald overtuigend.
het is wel overtuigend, maar alleen kost het maanden tegen dat je er het grootste voordeel uit haalt, er zijn veel profs dat daar het geduld niet voor hebben.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 22 jul 2011 12:25

Ik heb tijdens mijn vanantie begin juli een rotor 34T gekocht en op mijn DA crank gezet om te proberen wat ik er van vond.
Moet zeggen dat ik met gewoon rijden niets merk. Had zelf het idee dat ik soms minder makkelijk ronddraaide

Enige verschil dat ik opmerkte is dat het staand wat stabieler klimt als het stijl word.

Om echt een goed verdict te geven zou je er denk ik langer mee moeten rijden.

Op de MTB merk ik er meer van vooral in lastige klimmen kan je de gehele beweging iets gedoseerder kracht op je wiel loslaten waardoor deze niet doorspint

Plaats reactie