Met veel plezier rij ik regelmatig op mijn Kuota Kharma de nodige kilometers, ik doe dit pas vanaf begin dit jaar en ben nog een complete maar enthousiaste beginner. Omdat ik graag beter wil leren begrijpen hoe een fiets precies in elkaar steekt en hierdoor ook zelf reparaties en onderhoud wil kunnen gaan doen ben ik een leerproject gestart, het bouwen van een eigen 2e fiets. Ik hoop dat ik via dit topic advies kan vragen waardoor ik elke keer weer een nieuw stapje verder kan komen in het bouwen en leren begrijpen van de fiets.
Als start heb ik een carbon frame gekocht. Een Jan Janssen Magic MLC (magic layered Carbon) (zie foto)
![Afbeelding](https://image.ibb.co/hKwZMx/frame_1.jpg)
Ook heb ik een Shimano Ultegra 6500 flatbar groepset met stuur gekocht. Deze groepset heeft een bb6500 trapas. (zie foto)
![Afbeelding](https://image.ibb.co/kkmZMx/ultegra_short_bar_9speed_groepset.jpg)
Ook heb ik al een goed zadel en een oude Sensa Umbria met shimano wielen en grand prix banden met een gedeeltelijk verroestte 105 groepset, ik wil hier de wielset van gebruiken als dit kan.
Ik weet dat ik nog enkele onderdelen nodig heb voordat ik kan gaan bouwen. Ik weet echter niet precies welke onderdelen ik nog nodig heb. Zouden jullie met me mee kunnen denken om het lijstje onderdelen samen te stellen?
Ik heb soieso een Shimano remkabelset en een Shimano shiftkabelset nodig. Kunnen jullie aan de hand van de foto's zien welke andere onderdelen ik nog nodig heb voor deze configuratie?
Ook gereedschap moet ik nog aanschaffen, ik zit te denken de trivio basis gereedschapset te kopen samen met een kabelkniptang en een montagestandaard. Is dit een goede basis om mee te starten of zijn er betere opties?
Tot slot heb ik nog de uitdaging om de zadelpen los te krijgen uit het frame. Na wat onderzoek lijkt het wijsheid om het frame op zijn kop te zetten en met natuurazijn of kruipolie via de bidongaten het frame te vullen en dit enkele dagen in te laten werken. Zou het wijsheid zijn om eerst met de choonmaakazijn of eerst met de kruipolie een poging te wagen?
Alvast dank voor het meedenken,
Vriendelijke groet,
Joost