28mm banden op een smalle velg zal voor geen meter rijden. Je moet dan een wielset kopen die geschikt is voor 28mm.
Canyon
-
- Forum-lid
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 15 feb 2018 09:27
Nee ik twijfel tussen een nieuwe Endurace AL met DISC (en dus 28mm) of een Endurace CF (gewone remmen en dus 25mm)
Paar maandjes doorsparen en een cf disc nemen, is dat geen optie?
Om het te relativeren, hoe lang ga je met de fiets doen, 5 jaar?
Dat is 60 maanden, laat de disc versie eens 400eur duurder zijn, dan is dat 6.67 per maand. Ga je tien keer per maand fietsen ermee, dan is het 60 cent per rit. Als je dus bij iedere stop een regular koffie neemt ipv capucino, is het verschil alweer terugverdiend.
Edit: als je de koffie stop inclusief vlaai helemaal overslaat, kan je vast en zeker de berekning zo "finetunen" dat er ook nog een di2 inzit
Edit2: ik rij zelf overigens op een CF SL 2017 di2 disc. Mijn oude fiets speci venge, reed ik met 25mm en was ik na 150km (vooral door de veel diepere zit) helemaal gebroken. Nu rij ik fluitend de volledige agr etc... huidige bandjes gp4ks2 in 28mm (vallen als 30mm). carbon velgen van helin of de std zipps.
Om het te relativeren, hoe lang ga je met de fiets doen, 5 jaar?
Dat is 60 maanden, laat de disc versie eens 400eur duurder zijn, dan is dat 6.67 per maand. Ga je tien keer per maand fietsen ermee, dan is het 60 cent per rit. Als je dus bij iedere stop een regular koffie neemt ipv capucino, is het verschil alweer terugverdiend.
Edit: als je de koffie stop inclusief vlaai helemaal overslaat, kan je vast en zeker de berekning zo "finetunen" dat er ook nog een di2 inzit
Edit2: ik rij zelf overigens op een CF SL 2017 di2 disc. Mijn oude fiets speci venge, reed ik met 25mm en was ik na 150km (vooral door de veel diepere zit) helemaal gebroken. Nu rij ik fluitend de volledige agr etc... huidige bandjes gp4ks2 in 28mm (vallen als 30mm). carbon velgen van helin of de std zipps.
-
- Forum-lid
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 15 feb 2018 09:27
Voor je het weet zit je met zo'n redenering aan een Aeroad van 7000 euro; het moet ergens stoppen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Gewoon kopen waar jij je gelukkig bij voelt/wat afgestemd is op jouw gebruik (en niet wat de markt je door de strot probeert te duwen).
Disc heeft zin als je niet een typische mooiweer rijder bent en je fiets ook met enige regelmaat in bergachtig terrein gebruikt.
Doe je deze zaken niet of maar heel zelden dan koop je met een velgrem model voor minder geld een vergelijkbare fiets of voor hetzelfde geld een betere (lichtere).
Disc heeft zin als je niet een typische mooiweer rijder bent en je fiets ook met enige regelmaat in bergachtig terrein gebruikt.
Doe je deze zaken niet of maar heel zelden dan koop je met een velgrem model voor minder geld een vergelijkbare fiets of voor hetzelfde geld een betere (lichtere).
Het is wel een racefiets. Als comfort zo belangrijk is zou ik een heel andere type fiets nemen.
Veel moderne fietsen met direct mount remmen kunnen ook al 28mm aan. Ik zou dus gewoon de afweging maken of je schijven wilt of niet op alle voors en tegens, niet alleen om die paar mm bandbreedte.
Veel moderne fietsen met direct mount remmen kunnen ook al 28mm aan. Ik zou dus gewoon de afweging maken of je schijven wilt of niet op alle voors en tegens, niet alleen om die paar mm bandbreedte.
Campagnolo Ultra Dork
Precies, een racefiets is geen zetel. Al moet ik zeggen dat ik super lekker zit op de Ultimate CF SLX en heb maar 5mm spacer onder de stuurpen. Zit lekker aggressief en als ik een rit van 230km doe, zit ik zelfs na 200km nog onder in de beugels..maar dat zou ook na 250km nog wel kunnen, maar toen was ik alweer thuisErnie C. schreef: ↑25 apr 2018 10:20 Het is wel een racefiets. Als comfort zo belangrijk is zou ik een heel andere type fiets nemen.
Veel moderne fietsen met direct mount remmen kunnen ook al 28mm aan. Ik zou dus gewoon de afweging maken of je schijven wilt of niet op alle voors en tegens, niet alleen om die paar mm bandbreedte.
-
- Forum-lid
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 15 feb 2018 09:27
In een https://www.canyon.com/nl/road/endurace ... f-7-0.html past volgens Canyon zelf geen 28 mm banden. Volgens de specificaties van Mavic past in hun Aksium wielset tot 32mm banden.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
25mm met een halve bar minder lucht is ook een stuk comfortabeler.
In dit prijssegment zou ik niet zo heel snel voor discs kiezen denk ik... Als ik dat al zou overwegen, dan minstens ultegra afmontage (vanwege de lompheid van de 105 shifters bij discs).
ik heb een ultimate AL (uit 2012).,. ja, alu is geen comfortabel materiaal. Harder en directer dan staal en carbon. Heb ik er ook nog 40mm alu velgen in hangen. Maar de bandendruk doet veel voor het effenen van het wegdek, En voor je eigen gevoel een stuurlint met wat meer demping, wat dikker, of een stukje extra lint onder het gewikkelde deel leggen, helpt ook. Ow en houd je stuur lekker ontspannen en losjes vast.
In dit prijssegment zou ik niet zo heel snel voor discs kiezen denk ik... Als ik dat al zou overwegen, dan minstens ultegra afmontage (vanwege de lompheid van de 105 shifters bij discs).
ik heb een ultimate AL (uit 2012).,. ja, alu is geen comfortabel materiaal. Harder en directer dan staal en carbon. Heb ik er ook nog 40mm alu velgen in hangen. Maar de bandendruk doet veel voor het effenen van het wegdek, En voor je eigen gevoel een stuurlint met wat meer demping, wat dikker, of een stukje extra lint onder het gewikkelde deel leggen, helpt ook. Ow en houd je stuur lekker ontspannen en losjes vast.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ben je getrouwd met Canyon?
Die AL weegt wel een kilo meer, De CF zal een iets comfortabeler en wellicht stijver frame hebben. Zijn die paar mm banden je dat + 100 euro extra waard? Zie je voor de rest nog extra voordelen van schijfremmen dan kan de AL een prima optie zijn maar puur naar die fractie meer comfort gekeken zou het mijn keuze niet zijn.
Die AL weegt wel een kilo meer, De CF zal een iets comfortabeler en wellicht stijver frame hebben. Zijn die paar mm banden je dat + 100 euro extra waard? Zie je voor de rest nog extra voordelen van schijfremmen dan kan de AL een prima optie zijn maar puur naar die fractie meer comfort gekeken zou het mijn keuze niet zijn.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 15 feb 2018 09:27
Ik zie geen voordelen qua schijfremmen an sich, het enige dat me erin aantrekt is bredere banden kunnen steken.