Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuw efiets framen maat

ivanik
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 mar 2010 14:39

ivanik 29 mar 2010 14:28

Ben op zoek naar een nieuwe racefiets en heb me eerst door de FM laten opmeten.
Alles ingevoerd in de computer en kwam uit op een zithoogte vanaf trapas tot bovenzijde zadel op 825 en een bovenbuis van 587 en een stuurpen van 125 mm. Ben zelf 1.86 m lang
Nu zat ik zelf te denken aan een maat 58 ivm bovenbuis lengte, heb dit nu 59 en vind dit iets te ver zitten.
Alleen volgens een andere fiets leverancier zegt dat ik een 56 nodig heb omdat ik dan veel beter zou zitten ivm bovenlichaam.
Nu heeft deze een hele goede aanbieidng van een fiets in maat 56 (2009 model en is niet meer te leveren)
Deze heeft een bovenbuis lengte van 56 cm.

Goede keuze?

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 29 mar 2010 14:32

Dat lijkt niet echt op de meting natuurlijk :)

Al lijkt me een 58.7 + 12.5cm stuurpen die je volgens de meting nodig zou hebben wel wat lang..

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 mar 2010 15:12

Weer zo'n waardeloze uitdraai van Bikefitting, met de belangrijkste buis houden ze geen rekening (de balhoofdbuis dus).

Zonder binnenbeenlengte is er niets van te zeggen. Een foto hoe je nu op je huidige fiets zit is ook wel makkelijk. Daarnaast is ook wel handig om te weten hoe je op de fiets wilt zitten, dus diep/sportief of juist behoorlijk rechtop.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ivanik
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 mar 2010 14:39

ivanik 29 mar 2010 15:25


Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 29 mar 2010 15:59

Je bent 1,86 meter lang en je zou i.v.m. de "maat" van je bovenlichaam een "56" frame moeten hebben om goed/beter op de fiets te zitten. Dus een kleiner frame dan je nu hebt. Bij het vaste gegeven van 1,86 betekent dit volgens mij dat je dan haast wel een relatief lange binnenbeenlengte moet hebben (anders mist er iets, toch?). De tegenstrijdigheid in deze constatering is, dat je bij een "56" frame dan een "enorm" ver uitstekende zadelpen krijgt en mogelijk toch ook veel spacers nodig hebt (afhankelijk van de balhoofdbuislente), anders kom je toch veel te diep te zitten? Maar ja, ik probeer het alleen te beredeneren op basis van de gevens die je in je post vermeldt. Mijn gevoel zegt dat het niet helemaal klopt, dat van die "56" bij je lichaamslengte. Echter, zonder verdere maten blijft het gissen. Ik zou er nog eens goed naar (laten) kijken!
60 x Ventoux

boerbas
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 mar 2010 09:57

boerbas 29 mar 2010 16:15

Op deze manier is het het betere gokwerk inderdaad! Ikzelf ben 1,85 en heb ook een "56" frame omdat ik wat kortere pootjes heb...

Goed opmeten dus! Stel dat de "56" voor jou toch geen goede maat is dan heb je er weinig plezier van, ondanks dat ie in de aanbieding was
Veni, vidi, fietsie

******************************************
Alles met \'te\' ervoor is slecht... behalve tequila :D

ivanik
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 mar 2010 14:39

ivanik 29 mar 2010 17:37

ik heb zelf juist lange benen en een wat korter bovenlijf.
Ik zal nog even nadenken.

Van diegene die me de fiets verkoopt krijg ik van hem een gratis fiets analyse van footconnection.
Als daaruit blijkt dat het niet goed zit krijg ik van hem de 2010 versie voor dezelfde prijs.
maar goed met spacers en een veel te hoog zadel zit je straks volgens die analyse goed maar ziet eht er niet uit.

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 31 mar 2010 16:41

Ivanik,

Je hebt een relatief kort bovenlijf,maar dat betekent niet automatisch dat je dan meteen een kortere bovenbuis nodig hebt. Wat ook telt is natuurlijk de 'aapfactor': heb je relatief lange of juist korte armen?
Ik ben 1.86 met een binnenbeenlengte 91, ik zit prima op een fiets met 57 bovenbuis, hoewel ik volgens meting 58 zou moeten hebben (heb een iets langere stuurpen).
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Plaats reactie